شناسهٔ خبر: 85415 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر خرمشهر مطرح کرد

ارزش صادرات در ۶ ماه نخست امسال ۹۸ درصد رشد داشته است/ خارج سازی ۶ فروند شناور مغروقه اروند رود و بندر امام خمینی (ره) تا پایان سال

نوراله اسعدی مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اعلام اینکه ارزش صادرات از بندر خرمشهر با ۱۹۹ میلیون دلار در ۶ ماهه نخست امسال ۹۸ درصد رشد داشته است از خارج سازی ۶ مغروقه از اروندرود و بندر امام خمینی (ره) تا پایان سال، خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نوراله اسعدی مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در نشست خبری با خبرنگاران در محل آن بندر، گفت: در ۶ ماهه نخست امسال در مجموع یک میلیون و ۵۹۰ هزار تن کالا در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است.

 مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت کانتینری بندر خرمشهر در سال به ۴۰۰ هزار کانتینر افزایش یافته است.

به گفته اسعدی، در مدت یادشده ۴۵۶۰ کانتینر صادراتی از بندر خرمشهر بارگیری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ بیش از ۷۱ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین، در مجموع تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بندر خرمشهر در شش ماه نخست امسال ۹۸۴۰ کانتینر بوده که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با توضیح این مطلب که برای تسهیل تردد شناورهای دریایی در آبراهه اروند رود تاکنون جلسات متعددی بین ایران و عراق در شهرهای خرمشهر، تهران و بغداد برگزار شده است، گفت: امیدواریم با رایزنی‌های انجام شده  این مسئله بتواند به نتیجه برسد تا عبور مرور شناورهای دریایی در این آبراهه بیش از پیش رونق بگیرد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر یادآور شد: تاکنون ۱۸۰ کشتی مغروقه زمان جنگ از رودخانه های کارون و اروندرود خارج سازی شده است و  ۲۰ فروند آن هم اکنون باقی مانده که ۱۱ فروند آن در طرف ایرانی و ۹ فروند  آن در طرف عراقی است و تلاش می‌کنیم امسال ۵ فروند آن از  اروندرود و یک فروند نیز از بندر امام با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان  خارج سازی خواهد شد.

 وی توضیح داد: پروژه های مختلف سرمایه گذاری در بندر خرمشهر اظهار داشت: در سال ۹۹ برای ۸ پروژه در این بندر معادل ۲۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در جهت تکمیل ظرفیت بندر خرمشهر به مورد اجرا اجرا گذاشته شده است که امیدواریم تا پایان سال جاری بسیاری از این پروژه ها را به بهره‌برداری برسانیم.

اسعدی یادآور شد: در ۶ ماهه نخست سال جاری شناورهای ۳۲۹ فروند شناور بالای یک هزار تن در بندر خرمشهر پهلو گیری کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، پهلوگیری  شناورهای کانتینری با یک هزار تن ظرفیت نیز در بندر خرمشهر  بیش از ۱۰ درصد و  شناورهای غیر کانتینری بالای یکهزار تن ظرفیت  ۲۹ درصد رشد داشته است.

اسعدی با اشاره به اهمیت صادرات کالاهای محصولات ایرانی به کشورهای همسایه در منطقه اظهارداشت: بیشترین کالاهای صادراتی از بندر خرمشهر به کشورهای همسایه کالاهای معدنی، محصولات کشاورزی، کالاهای یخچالی و آهن آلات و میلگرد بوده است که تاکنون به کشورهای حاشیه از جمله کویت صادر شده  که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.