شناسهٔ خبر: 85480 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان هرمزگان

۴۴۰۴ واحد مسکن ملی هرمزگان در ۲۹ هکتار اجرایی شد/احداث مسکن ملی در ۱۵ شهر استان

طرح اقدام ملی مسکن1 بخشی از مسکن ملی در استان هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های مهم جنوب کشور، به تعداد ۴۴۰۴ واحد در ۱۵ شهر استان، عملیاتی و اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پروژه اقدام ملی مسکن یکی از پروژه‌های مهم دولت دوازدهم است که در استان پراهمیت هرمزگان در حال انجام است. هم‌اکنون بخشی از پروژه های طرح اقدام ملی که در قالب پنج طرحِ استفاده از ظرفیت بانکی و صندوق مسکن یکم، تامین زمین برای اقشار خاص، تفاهم نامه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تفاهم نامه با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و مشارکت در ساخت طراحی شده که در مجموع شامل ۴۴۰۴ واحد در زمین هایی به مساحت ۲۹۲۸۵۲ مترمربع در حال اجرایی و عملیاتی شدن است.

در خصوص استفاده از ظرفیت بانکی و صندوق مسکن یکم ۳۰۱ واحد مسکونی تخصیص زمین انجام شده که قرارداد ساخت این واحدهای مسکونی منعقد شده است. همچنین به منظور تامین زمین برای اقشار خاص برای ۲۰ واحد در زمینی به مساحت ۱۲۲۲ مترمربع زمین تهیه شده است که قراردادهای ساخت این واحدها به امضا رسیده و کار در حال انجام است. همچنین بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی در خصوص تفاهم نامه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مجمع ۲۸۱۰ تعداد واحد مسکونی در سطح استان در زمین های سطح استان به مساحت حدود ۱۶۵ هزار هکتار احداث خواهد شد که قرارداد تمامی ساخت تمامی واحدهای مسکونی منعقد شده است و احداث واحدها توسط بنیاد مسکن و با مشارکت مردم در سطح استان و به ویژه در شهرهای کوچک در دست پیگیری است. تفاهم نامه با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از دیگر تفاهماتی است که در قالب طرح اقدام ملی مسکن در سطح استان منعقد شده است. بر همین اساس مقرر شده است تا ۱۰۷۵ واحد مسکونی در زمین هایی به مساحت حدود ۱۲۱ هزار مترمربع احداث شود. همچنین در خصوص مشارکت در ساخت نیز مقرر شده است تا ۱۹۸ واحد مسکونی به اضافه ۳۴ واحد تجاری در زمین‌های در مساحت بیش از ۵۹۵۴ مترمربع احداث شود که قرارداد احداث این واحدها نیز به امضا رسیده و بخشی از کار در حال انجام است.

بر اساس اطلاعات ارایه شده از سامانه اقدام ملی مسکن در استان هرمزگان در مجموع در ۱۵ شهر استان ۱۸۱۴۶ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ثبت نام شده ها در مجموع ۲۵۳۹ نفر تایید نهایی درخواست شان انجام شد و ۲۴۸۶ نفر افتتاح حساب و ۱۴۸۶ نفر واریز وجه کردند. ۱۵ شهر استان هرمزگان که در آنها مسکن ملی احداث خواهد شد شامل شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، حاجی آباد، کنگ، میناب، بندرجاسک، خمیر، رودان، سیریک، بستک، پارسیان، تیرور، جناح، چارک و هشتبندی، ثبت‌نام متقاضیان مسکن ملی انجام شده است.

پروژه‌های مشارکت در ساخت استان شامل سه پروژه در بندرعباس است که جزئیات آنها شامل مسکونی- تجاری جنب ابومسلم که ۶۰ واحد مسکونی و ۱۱ واحد تجاری در زمینی به مساحت ۱۶۸۴ مترمربع است و قرارداد ۶۰ واحد به امضا رسیده، پروژه مسکونی- تجاری ولیعصر شامل ۱۳۰ واحد مسکونی و ۲۰ واحد تجاری در ۳۸۰۷ مترمربع که قرارداد ۱۲۰ واحد آن به امضا شده، و در نهایت، پروژه مسکونی-تجاری محله چاهستانیها به تعداد ۸ واحد مسکونی و ۳ واحد تجاری در مساحت ۴۶۵ مترمربع که قرارداد ۸ واحد آن امضا شده است، اشاره کرد.