شناسهٔ خبر: 8563 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

هیأت هندی در چابهار: به اجرای تفاهم‌نامه متعهدیم

بندر چابهار هیأت هندی با هدف پرداختن به جزییات تفاهم نامه امضاء شده بین وزارت راه و شهر سازی ایران و وزارت کشتیرانی هند سفری به چابهار انجام داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، سیاوش رضوانی در این سفر رئیس بندر کاندالا، رئیس انجمن بنادر هند، مدیر ترافیک بندر مورموگا و نماینده چند شرکت خصوصی از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار  بازدید و نشستی را در بندر شهید کلانتری برگزار کردند.

سیاوش رضوانی گفت: در این نشست ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در طرح توسعه بندر شهید بهشتی امیدواریم کارهای مهندسی ساخت و تامین شبکه برقی در نیمه دوم سال ٢٠١٧ (نیمه دوم سال آینده) به پایان برسد.

رضوانی افزود: سال گذشته بندر چابهار دو میلیون و ١٠٠ هزار تن کالا تخلیه و بارگیری داشته است که بیشتر کالاهایی از قبیل سویا، گندم، کانتینر و کالاهای معدنی بوده است.

وی افزود: با اتمام فاز یک طرح توسعه ظرفیت بندر چابهار از ٢ میلیون و نیم تن به ٨ ملیون تن خواهد رسید.

امیدواری به خرید هر چه زودتر تجهیزات

رضوانی افزود: امیدواریم با تفاهم نامه ای که بین دو کشور دوست به امضاء رسیده هرچه زودتر خرید تجهیزات و سایرموارد مورد توافق به اتمام برسد.

در ادامه راوی پارمار رئیس بندرکاندالا گفت: کشورش و سایر بخشهای خصوصی هند متعهد به شکل گیری عملی تفاهم نامه امضاء شده بین دو کشور هستند و ما با این سفر خواستیم  هم بازدید میدانی از طرح توسعه بندر شهید بهشتی داشته باشیم و اطلاعات بیشتری در مورد موضوعات قرارداد بندر چابهار بدست آوریم.

راوی پارمار افزود: بندر کاندالا بزرگترین بندر هند ٩٥ میلیون تن ظرفیت دارد که از این میزان ٦٠ میلیون تن ظرفیت کالاهای مایع و ٣٥ میلیون تن کالاهای جنرال شامل چوب، حبوبات، ذغال سنگ و تجهیزات کارخانه ای است.

وی یادآور شد: ما با گذشت ٧ سال توانستیم ظرفیت بندر جواهر لعل و نهرو را به ٥ برابر یعنی ٥ میلیون تن به عنوان اولین بندر کانتینری هند برسانیم.

چابهار برای  هند حیاتی است

راوی پارمار  رئیس بندر کاندالا اظهار کرد: ما در این سفر می‌خواهیم از  تجربه ای که دو بندر کاندالا و جواهر لعل و نهرو در بحث جنرال کارگو و کانتینر دارند برای توسعه بندر چابهار استفاده کنیم و موضوع دیگر در نظر داریم ارتباط بنادر غرب هند را با بندر چابهار بیش از بیش توسعه بدهیم.

موروگاناندام دبیر مشترک بنادر هند گفت: موضوع بندر چابهار برای کشور هند یک موضوع حیاتی است لذا کشور هند اصرار زیادی برای توسعه بندر چابهار دارد.

در پایان نشست کارشناسان به بررسی میزان تعرفه ها، چگونگی ارتباط منطقه آزاد با دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری، چگونگی تاسیس شرکت در منطقه آزاد، چگونگی جذب و وضعیت آموزشی نیروی انسانی برای پرت اپراتوری و زمان اتمام فاز اول طرح طرح توسعه بندر شهید بهشتی بحث کردند./

نظر شما