شناسهٔ خبر: 85692 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی هشدار داد

احتمال بارش برف در قله های سبلان و البرز مرکزی/هشدار نسبت به بالاآمدن آب رودخانه ها، برخورد صاعقه و اختلال در تردد جاده‌های کوهستانی

طوفان کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام کاهش ۶ تا ۱۰ درجه ای دما در کشور نسبت به بالاآمدن آب رودخانه ها، برخورد صاعقه و اختلال در تردد جاده‌های کوهستانی، هشدار داد.

امیرحسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نسبت به کاهش ۶ تا ۱۰ درجه‌ای دما در کشور هشدار داد و گفت:  تشدید فعالیت سامانه بارشی سرد از بعدازظهر فردا یکشنبه به شکل رگبار شدید باران همراه با رعد و برق توام با تندبادهای لحظه ای موجب کاهش ۶ تا ۱۰ درجه ای دما خواهد شد که احتمال بارش برف در قله های سبلان و البرز مرکزی هم وجود دارد.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: برای فردا ۱۳ مهر، شدت بارش‌ها در نیمه شرقی و شمالی آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، غرب مازندران و زنجان، شدت بارش در روز دوشنبه برای نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و برای روز سه شنبه، شدت بارش ها می‌تواند در نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات تهران باشد.

نقشینه افزود: فعالیت این سامانه بارشی تا اواخر روز سه شنبه در این مناطق وجود خواهد داشت که می تواند موجب بالاآمدن آب رودخانه‌ها، جاری شدن رواناب در مسیل ها، آبگرفتگی، و برخورد صاعقه، اختلال در تردد جاده های کوهستانی شود.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود از اطراق یا تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری شود. بازگشایی آبروها، اجتناب از صعود به ارتفاعات، مجهز شدن به تجهیزات زمستانی مخصوصا در قلل سبلان و البرز مرکزی حتما رعایت شود.

به گفته نقشینه، همچنین دریای خزر از بعدازظهر یکشنبه تا اواخر سه شنبه مواج و طوفانی خواهد شد که ارتفاع موج بین یک تا ۱.۵ متر برآورد شده است. احتمال پاره شدن تورهای صیادی، غرق شدن قایق‌های کوچک و شناورهای سبک وجود دارد. توصیه می شود از تردد قایق های سبک و تفریحی، شنا کردن در  دریا و فعالیت های شیلاتی ممانعت شود.