مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (بوشهر) گفت: با وجود همه تنگناهای مالی ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه چهار خطه و بیش از ۵۰ کیلومتر راه اصلی در دولت های یازدهم و دوازدهم در این استان احداث و زیر بار ترافیک رفته و بیش از ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه با پیشرفت مناسب در دست احداث است .
فرزاد رستمی افزود:در دولت تدبیر و امید تاکنون ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش راهسازی هزینه شده و حدود ۹۰۰ میلیارد تومان پروژه نیز در دست اجراست که تلاش میشود تا پایان دولت مورد بهره برداری قرار گیرد.
وی یادآورشد: براساس بررسیهای انجام شده وضعیت راههای این استان نسبت به نرم کشوری بهتر است به نحوی که در بخش راه روستایی ۹۹ درصد راه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان آسفالت شده است.
وی بیان کرد: تنها یک راه روستایی مسیر سرچشمه - جم از جمله روستاهای بالای ۵۰ خانوار در استان بوشهر هنوز آسفالت نشده است.
به گفته رستمی، برای روستای سرچشمه - جم از سمت ریز که به سرچشمه متصل میشود به مسافت حدود ۱۱ کیلومتر تعریف شده که از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای آسفالت میشود و با تحقق این مهم همه راههای روستایی استان بوشهر آسفالت میشوند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهریادآورشد: براساس طراحی های انجام شده تمام راههای فرعی استان بوشهر بعنوان راه فرعی روستایی و بالاتر از استاندار کشوری احداث شده اند.
احداث ۱۸۰ کیلومتر راه روستایی
رستمی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید ۱۸۰ کیلومتر راه روستایی در استان بوشهر احداث شده و ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر راه نیز در دست اجرا است که با توجه به پیشرفت فیزیکی مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
تبدیل جاده مرگ به اتوبان امید
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: مسیر ارتباطی برازجان- گناوه - دیلم که از آن بدلیل کم عرض بودن و تعدد تصادف های منجر به فوت بعنوان جاده مرگ در استان بوشهر شهرت گرفته بود با تبدیل به بزرگراه هم اینک به جاده امید تبدیل شده است.
باتوجه به بازارهای تجاری بنادر گناوه و دیلم همچنین دروازه ورودی استان بوشهر از سمت خوزستان در این مسیر در همه ایام سال بخصوص تعطیلات نوروزی که شمار زیادی از مسافران به این شهرستان ها مسافرت می کردند که بدلیل تصادف داغدار می شدند و عیدشان به ماتم تبدیل می شد.
در همین راستا چهارخطه کردن محور دیلم –گناوه یکی از مطالبههای به حق مردم استان بوشهر بود که با روی کارآمدن دولت و سفر رئیس جمهوری به استان بوشهر تبدیل این مسیر به بزرگراه مصوب شد و هم اینک این محور از جاده مرگ به اتوبان امید تبدیل شده است.
براساس آمارها سالانه بیش از ۴۰ مورد تصادف در محور دیلم - گناوه به وقوع میپیوست که منجر به مرگ و میر شمار زیادی از مردم این استان و دیگر هم وطنان میشد که امروز با تبدیل آن به اتوبان امید این شمار به چهار و یا پنج مورد آن هم به دلیل خواب آلودگی و بی احتیاطی رانندگان رخ میدهد.
کارنامه درخشان دولت در راه سازی استان بوشهر
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: به رغم محدودیت منابع اعتباری ، دولت در توسعه راههای استان بوشهر گامهای بلندی برداشته و کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشته است به گونه ای که وضعیت محورهای مواصلاتی این استان از نظر ایمنی آمد و شد در جایگاه مطلوبی قرار دارد.
رستمی با اشاره به اینکه بیشتر راههای شریانی استان بوشهر به محور چهار خطه تبدیل میشودگفت: مسیر کوهستانی دالکی- کنارتخته به طول ۱۸ کیلومتر است که با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دو جبهه در حال کار و ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن تخصیص یافته است.
وی اضافه کرد: در این دولت قطعههای یک و ۲ کنار گذر کنگان - دوراهک به طول ۲۳ کیلومتر به زیر بار ترافیک رفت و قطعه سه این بزرگراه که شامل تقاطع شهدای گمنام بنک است نیز تمام شده و عملیات آسفالت آن انجام شده و با تزریق اعتبار مورد بهره برداری قرار میگیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در خصوص بزرگراه بوشهر - دیر گفت: این بزرگراه به مسافت ۱۹۲ کیلومتر در ۱۴ قطعه در حال اجراست که بیش از ۱۳۰ کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفته و ۵۶ کیلومتر دیگر در حال اجرا است که برای سرعت بخشی این پروژه ۸۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر هیات دولت به استان بوشهر مصوب شده و تاکنون ۳۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: در انتهای حوزه استحفاظی استان بوشهر بزرگراه بزباز - بندو - اخند به طول ۲۵ کیلومتر است که ۲۰ کیلومتر آن آسفالت شده و جزو پروژههای رونق تولید به صورت چهار خطه مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
رستمی گفت: همچنین مسیر جم - فیروز آباد به طول ۲۵ کیلومتر (۱۹ کیلومتر بوشهر و ۶ کیلومتر در استان فارس) توسعه آن در دست اجراست که با پیمانکار ۵۵ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده و در مرحله روسازی قرار دارد و با تزریق اعتبار ۱۰ کیلومتر آن آماده بهره برداری است.
وی گفت: جاده وفاق در محور ساحلی بندر دیر به کنگان یکی دیگر از پروژههای مهم استان بوشهر است که در این مسیر ۱۰ کیلومتری روند اجرایی مطلوبی دارد و ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن مصوب شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در خصوص خروجی دوم بوشهر بعنوان یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهوری افزود: این پروژه با برآورد اعتبار ۱۷۲ میلیارد تومان در حال اجرا است که بر اساس برنامه تعیین شده تکمیل میشود.
رستمی یادآورشد: با اجرای فاز نخست پروژه خروجی دوم بوشهر از سمت چغادک به سمت شیف - گناوه اتصال به جزیره نگین انجام میشود و ماشینهای سنگین از ناحیه جنوب (خورموج)، برازجان و ناحیه شمال (گناوه) هدایت ماشین های سنگین بدون اینکه وارد شهر شوند به سمت بندر وارد میشوند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در خصوص راه آهن بوشهر-شیراز گفت: قطعه ۱۰ این پروژه بعنوان مهمترین قطعه در حوزه استحفاظی استان بوشهر است و یک سوم کل تونلها و یک چهارم پلهای این پروژه در آن قرار دارد و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز امسال به آن تخصیص یافته است.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر 4 هزار و ۴۳۴ کیلومتر طول کل راههای استان بوشهر است که از این شمار ۶۸۵ کیلومتر بزرگراه و۲ هزار و ۳۴۵ کیلومتر راه روستایی است.