شناسهٔ خبر: 86009 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از سامانه پایش اطلاعات

مصرف بهینه انرژی در ناوگان حمل و نقل و ساختمان الزامی می‌شود/رایزنی با وزارت علوم برای اجباری‌شدن آموزش مقررات ملی ساختمان برای رشته‌های مهندسی

رونمایی از سامانه پایش اطلاعات انرژی در ساختمان وزیر راه و شهرسازی از رایزنی با وزارت علوم برای بهینه کردن مصرف انرژی در ساختمان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جریان رونمایی از سامانه پایش اطلاعات انرژی در ساختمان ضمن تشکر از زحمات دست‌اندرکاران راه اندازی این سامانه؛ معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مرکز تحقیقات و سایر بخش‌های کارشناسی، گفت: وزارت راه و شهرسازی از سال گذشته به شکل ویژه مصرف بهینه انرژی را در دستورکار خود قرار داد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نیاز است تا ناوگان حمل و نقل به ویژه در بخش جاده ای و ریلی، بهینه سازی مصرف سوخت را اجرایی و عملیاتی کند، افزود: در بخش ریلی تاکنون موفقیت‌های خوبی انجام شده است. چندی پیش با توافقی که با وزیر نفت انجام شد مقرر شد مصرف سوخت دیزل ناوگان ریلی  را تغییر دهیم.

به گفته اسلامی،  در گام بعدی نوسازی ناوگان ریلی، تلاش می شود از تمامی ظرفیت‌های داخلی در این بخش استفاده شود.

وزیر راه وشهرسازی افزود: در نمایشگاه دائمی راه آهن، خودکفایی در حوزه ریلی و ظرفیت های شرکت های دانش بنیان، معرفی شد. در این نمایشگاه اعلام کرده ایم که شرکت های دانش بنیان برای مصرف انرژی، حمایت می شوند.

وی با بیان اینکه باید سهم حمل و نقل ریلی را در کشور افزایش دهیم گفت: در حوزه جاده ا ی ما نوسازی ناوگان را در برنامه خود قرار داده ایم و اقدامات گسترده ای در این زمینه انجام شده، به طوری که ثبت نام آنها انجام شده و این اقدام به زودی به مرحله اجرایی در می‌آید .

اسلامی ادامه داد: با نوسازی ناوگان جاده‌ای شاهد برون‌رفت ناوگان فرسوده از چرخه حمل و نقل جاده ای خواهیم بود و از طرف دیگر شاهد بهینه سازی مصرف انرژی هم در این زمینه خواهیم بود .

به گفته عضو کابینه دولت دوازدهم، در بخش ساختمان، اقداماتی انجام شده است. امیدواریم وزارت نفت هم از این طرح ما حمایت کند.

وزیر راه وشهرسازی با اعلام اینکه مطالعات گسترده ای در زمینه کاهش مصرف انرژی دنبال می‌ شود، توضیح داد: در حوزه مصرف انرژی ساختمان  اقدامات گسترده ای در دستور کار قرار گرفت که نخستین آن نشر مقررات و توجه به آموزش به سازندگان است .

وی تاکید کرد: از وزیر علوم درخواست کرده ایم که مقررات ملی و کنترل ساختمان را در درون رشته‌های مهندسی لحاظ کند تا دانشجویانی که در حوزه مهندسی و عمران با مقررات ملی ساختمان آشنا شوند که البته این اقدام هم مورد استقبال قرار گرفته و امیدواریم این اتصال و کسب اطمینان از آموزش مقررات ملی ساختمان در بین مهندسان کشور  نهادینه شود.

به گفته وی،  مصالح و لوازم  ساختمانی هم باید منطبق با کاهش مصرف انرژی همراه باشد.

وی ادامه داد:  صلاحیت سازندگان و مهارت سازندگان در استفاده از تکنولوژی ها باید در دستور کار قرار بگیرد. از لحاظ تنظیم مقررات ما این اقدامات را در دستور کار خود قرار داده ایم و تلاش روز افزون خود را انجام می‌دهیم تا بتوانیم با استفاده از این سامانه این مباحث را دنبال کنیم‌.

اسلامی تاکید کرد: کشور هم اکنون در شرایط کرونا است و در این شرایط استفاده از فضای مجازی هم دیجیتال باعث کاهش مصرف انرژی می شود اما از سوی دیگر باید برای جابجایی ها هم اقدامات لازم برای مصرف بهینه انرژی صورت گیرد تا ساختمان ها بتوانند مصرف بهینه داشته باشند.