شناسهٔ خبر: 8608 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آغاز ساخت آزادراه آبیک - چرم‌شهر با حضور جهانگیری و آخوندی/ بهره‌برداری از قطعه یک پروژه در سال آینده

مراسم آغاز عملیات ساخت آزادراه آبیک - چرم‌شهر ساخت آزادراه آبیک ـ چرم‌شهر (کنارگذر جنوبی تهران) دقایقی پیش با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ساخت آزادراه آبیک ـ چرم‌شهر (کنارگذر جنوبی تهران) صبح امروز اول تیرماه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، برخی نمایندگان مردم استان‌های تهران، قم، مرکزی، سمنان، البرز و قزوین در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام صالحی‌منش استاندار قم و سید حسین هاشمی استاندار تهران و با دستور انفجار توسط جهانگیری آغاز شد.

معاون اول رییس جمهور پیش از دستور صدور فرمان انفجار گفت: امیدواریم ساخت این آزادراه که کار بزرگی محسوب می‌شود در این ماه پر خیر و برکت بر مردم شهر تهران و سراسر کشور مبارک باشد.

آخوندی در حاشیه این مراسم، ضمن ارائه توضیحاتی درباره ویژگی‌ها و ظرفیت‌های منطقه چرمشهر از تبدیل این منطقه به بندر خشک خبر داد و افزود: به زودی مسیر ریلی نیز به چرم‌شهر افزوده خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی پیش از شروع فرمان انفجار گفت: مقدمات پروژه انجام و بخشی از عملیات زیرسازی نیز اجرایی شده است. قطعه یک این آزادراه که از چرمشهر به آزادراه قم ـ تهران می‌رسد در کمتر از یک سال ساخته می‌شود. 

آزادراه آبیک ـ چرم‌شهر،  شهرستان آبیک در استان قزوین را به چرم‌شهر در شهرستان ورامین در جنوب شرق استان تهران متصل می‌کند.

همچنین این آزادراه در مسیر خود آزادراه‌های کرج - قزوین، تهران - ساوه، تهران - قم و قم - گرمسار را قطع کرده و در منطقه چرم‌شهر به آزادراه قم - گرمسار می‌پیوندد.

این آزادراه در راستای ساخت کریدورهای شرقی - غربی و شمالی - جنوبی کشور است که با ساخت آن، مدت زمان سفر وسایل نقلیه سبک در این مسیر شرقی - غربی کشور با حذف عبور از تهران، ۹۰ دقیقه و وسایل نقلیه سنگین ۱۱۰ دقیقه کوتاه‌تر می‌شود.

آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به طول ۱۵۸ کیلومتر با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش خصوصی ساخته و پیش‌بینی می‌شود هزینه مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد ریال برسد. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در این پروژه ضمن سرمایه‌‌گذاری ۷۰ درصدی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از پروژه را بر عهده دارد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده این آزادراه در سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد./

نظر شما