شناسهٔ خبر: 86769 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای تامین مسکن استان قم مطرح شد؛

دستور تسریع در اجرای عملیات عمرانی طرح اقدام ملی مسکن / مخالفت استان با اسکان قمی‌ها در شهر جدید امیرکبیر

شورای مسکن قم در سومین جلسه شورای تامین مسکن استان قم بر تسریع در اجرای عملیات عمرانی طرح اقدام ملی مسکن تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی( قم)، محسن بهشتی معاون امور عمرانی استانداری قم در جلسه شورای تامین مسکن قم اظهارداشت: تامین مسکن برای اقشار مختلف جزو مطالبات مردم استان بوده که البته  در این خصوص می بایست پالایش متقاضیان و بررسی های لازم صورت پذیرد تا نیاز واقعی استان مشخص شود.

بهشتی افزود: برای ساماندهی و تصمیم‌گیری در این خصوص در وهله اول باید پالایش متقاضیان انجام و تقاضای واقعی مسکن احصا شود و در مرحله بعد تامین زمین در شهر قم انجام شود.

وی افزود: برای تامین مسکن اقشار مختلف نیازمند استفاده از تمامی ظرفیت اراضی استان هستیم و ساخت مسکن می‌بایست در راستای توسعه پیوسته شهر قم صورت بگیرد و احداث مسکن در فواصل دور از شهر قم منطقی نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم اعلام کرد: مجموعه استان قم بی اطلاعی و مخالفت خود را با اسکان شهروندان قمی در شهر جدید امیرکبیر که در ۸۰ کیلومتری شهر قم قرار دارد به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده و به دنبال الحاق زمین و ساخت مسکن در شهر قم برای متقاضیان هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم نیز در ادامه جلسه ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن قم اظهار داشت: براساس نیاز سنجی طرح جامع مسکن در استان قم می‌بایست ۱۳۲۵۸ واحد مسکونی تولید و احداث شود.

وی به توزیع و توضیح این برنامه اشاره کرد و گفت: در شهر قم  ۱۰۶۱۵ واحد، در شهرهای دیگر استان ۴۲۰ واحد و در ذیل طرح بازآفرینی شهری محلات بافت فرسوده و ناکارآمد ۲۲۲۳ واحد مسکونی می بایست احداث شود.

صبوری گفت: از تعداد کل ثبت‌نام شدگان طرح اقدام ملی مرحله اول (۴۴۰۰ نفر)، حدود ۳۱۰۰ نفر تاکنون حائز شرایط شناخته شده اند و بررسی و پالایش دیگر متقاضیان همچنان ادامه دارد.

صبوری با اشاره به کمبود زمین در شهر قم برای ساخت و تولید مسکن، ابراز داشت: در جلسه اخیر شورایعالی شهرسازی و معماری کشور با الحاق اراضی ۶۳ هکتاری بلوار آیت‌الله بروجردی موافقت شد و امیدواریم برای تقاضای مسکن شهروندان، از ظرفیت‌های دیگر اراضی شهر قم برای عرضه مسکن مناسب استفاده نماییم.

وی در خصوص پیشرفت پروژه‌های طرح مسکن اقدام ملی توضیح داد: خوشبختانه استان قم جزو سه استان برتر در این طرح است و به لحاظ پیشرفت عملیات عمرانی و انجام امور متقاضیان عملکرد خوبی داشته‌ایم.

صبوری با اشاره به این که در محله ۱۰ پردیسان برای بیش از ۱۵۰۰ متقاضی مسکن ملی مسکن احداث خواهد شد، توضیح داد: در این جلسه بر همکاری و تعامل مناسب دستگاه‌های عضو شورای مسکن برای تسریع در عملیات عمرانی محله ۱۰ پردیسان تاکید شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم به اهمیت خانه‌دار شدن کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: براساس برآورد اولیه ۱۴هزار کارگر ساختمان در قم وجود دارند و که براساس گزارش‌ها حدود هفت هزار از آن‌ها نیازمند مسکن هستند و باید در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.