شناسهٔ خبر: 87524 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

ارتقای صنعت هوانوردی کشور با توسعه زیرساخت‌ها، تامین هواپیما و نیروی انسانی کارآمد/ برخورد با ۸۹ شرکت متخلف سفرهای برون‌شهری/ الزام تمامی سفرها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی

برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی هواپیمایی کشوری با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ناوگان هوایی و توسعه زیرساخت‌های هوایی در تلاشی سه ماهه در قالب یک نظام مدون برنامه‌ریزی شده در دست اجراست،‌گفت: مردم از طریق شماره تلفن ۱۴۱ تخلفات احتمالی اتوبوس‌های برون شهری را در خصوص رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، گزارش کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در سازمان هواپیمایی کشوری، به مناسبت روز جهانی هواپیمایی کشوری، وضعیت کشور را از نظر برقراری پروازهای هوایی از ایران به کشورهای دیگر مثبت ارزیابی کرد و گفت: با همت شرکت‌های هوایی و سازمان هواپیمایی کشوری، هم‌‌اکنون، پروازهای هوایی برقرار است. کاری که پیش‌تر توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد و هم‌اکنون این فضا در اختیار شرکت های داخلی فراهم شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: به لحاظ توسعه ناوگان و توسعه زیرساخت‌ها ۳ ماه فعالیت متوازن، توسط فرودگاه‌ها با زیرساخت‌هایی که مرتبط با راهداری هوایی و هواشناسی است، پیگیری شد. هم اکنون توسعه ناوگان و توسعه زیرساخت‌ها در تلاشی سه ماهه در قالب یک نظام مدون برنامه‌ریزی شده در دست اجراست.

عضو کابینه دولت دوازدهم با یادآوری این مطلب که در ماه گذشته در حضور رییس‌جمهور افتتاح بزرگ فرودگاهی انجام شد، توضیح داد: افتتاح های بزرگ فرودگاهی تا پایان دولت دوازدهم ادامه داد که در نظر است تا ظرفیت فرودگاه‌های کشور به بالای ۵۰ میلیون مسافر در سال افزایش یابد.  

اسلامی در خصوص توسعه ناوگان هواپیمایی نیز گفت: با توجه به ضوابطی که سازمان هواپیمایی کشوری دارد و شورای عالی هواپیمایی کشوری تهیه کرده است، بتدریج ناوگان هواپیمایی توسعه پیدا کرد و هواپیماهایی به هواپیماهای کشور اضافه شد با این هدف که فرصت سفرهای هوایی برای تمامی مردم کشور فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که در دستور کار قرار دارد این است که چند فرودگاه بزرگ کانونی در کشور تعیین شود و فرودگاه‌های کوچک بتوانند از طریق تغذیه به این فرودگاه بزرگ، فرصت مسافرت‌های هوایی را فراهم کنند. یکی از تحولاتی که باید در هوانوردی سیویل اتفاق بیفتد و در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری است این است که نقش دوم توسعه صنعت هوایی کشور شکل بگیرد که ابعاد گوناگون نیز دارد.

اسلامی توجه به نیروی انسانی کارآمد و ریزش و رویش در نیروی انسانی شاغل در صنعت هوانوردی را از دیگر موضوعاتی برشمرد که مورد توجه وزارت راه و شهرسازی است. وی گفت: نیروی انسانی موردنیاز برای صنعت هوانوردی باید در دو حوزه ناوبری و هدایت پروازها و همچنین در حوزه کارشناسی و ارتقای هواپیمایی کشوری، کارآمد باشد.

جذب نیروی انسانی فرهیخته در دستور کار سازمان هواپیمایی

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: جذب نیروی انسانی فرهیخته در دستورکار هواپیمایی کشوری قرار دارد.

به گفته اسلامی، جذب نیروی انسانی کارآمد، توسعه زیرساخت‌ها و تامین هواپیما و ابزار پرواز در قالب خط‌مشی مشخص در حال بهینه شدن است.

اسلامی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگاران در سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در اتوبوس های برون شهری، گفت: اتوبوس‌های بین شهری مکلف هستند فاصله اجتماعی را که به آنها ابلاغ شده، رعایت کنند.

برخورد با ۸۹ شرکت متخلف در زمینه رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اتوبوس‌های بین‌شهری به سامانه متصل هستند، توضیح داد: اتوبوس‌های بین راهی اجازه ندارند مسافران بین راهی را سوار کنند و باید کد ملی مسافران ارزیابی شود. چنانچه جایی بوده حتما تخلف است و به محض اطلاع، حتما سازمان راهداری با آنها برخورد می کند و در این مدت دو هفته ای با ۸۹ شرکت متخلف برخورد شده است.

سازمان راهداری سامانه ۱۴۱ را تعبیه کرده است که مردم از طریق این شماره تلفن می توانند تخلفات مربوط را گزارش کنند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اختلاف شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و رجا مبنی بر طلب ۴۰۲ میلیاردتومان به روایتی و همچنین طلب۱۰۰۰ میلیاردتومانی به روایتی دیگر، اعلام کرد: رجا، طلب یارانه راه‌آهن را مطالبه می‌کند و راه‌آهن نیز هزینه‌های بدهکاری که شرکت رجا برای سیر، حرکت و دسترسی و سایر موارد باید بپردازد، مطالبه کرده است. امیدوارهستم همانطور که شرکت تراورس تعیین تکلیف شد رجا نیز تعیین تکلیف شود. در تلاش هستیم تا از نظر سیاست‌ها و راهبردها جهت ارتقای شرکت رجا، اعمال حاکمیت کنیم.

وی ضمن سپاسگزاری از زحمات تمامی لوکوموتیورانان و خدمه شرکت رجا، به شرایط سخت حال حاضر آنها اشاره کرد و گفت: بسیاری از کارکنان شرکت رجا، هنوز موفق نشدند وام کرونا را نیز دریافت کنند به دلیل مسائلی که با بانک داشتند که بانک سختگیری کرده و وام آنها را پرداخت نکرده است. امیدوار هستم با کمک دستگاه های مرتبط مشکل رجا حل شود.