شناسهٔ خبر: 8767 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل در هفته گذشته؛

ثابت ماندن سهمیه سوخت حمل و نقل عمومی/ آغاز ساخت کنار گذر جنوبی تهران برای کاهش ترافیک/ آمادگی ایران برای پذیرش پروازهای بین‌المللی برای فراز کشور

ریل - جاده - کشتی ثابت ماندن سهمیه ناوگان حمل و نقل عمومی، آغاز ساخت کنارگذر جنوبی تهران با هدف کاهش قابل توجه ترافیک در این کلانشهر، توافق برای حمل حداقل يك ميليون تن گندم و حمل ۳۰۰ هزار تن آهن آلات قزاقستان درسال جاري و ... اهم اتفاقات رخ داده در بخش حمل و نقل کشور طی هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته گذشته شاهد اتفاقات مهمی در بخش‌های مختلف حمل و نقل عمومی بودیم که ثابت ماندن سهمیه ناوگان حمل و نقل عمومی، آغاز ساخت کنارگذر جنوبی تهران با هدف کاهش قابل توجه ترافیک در این کلانشهر، توافق برای حمل حداقل يك ميليون تن گندم و حمل ۳۰۰ هزار تن آهن آلات قزاقستان درسال جاري و جابجايي ۱۰ تا ۱۵ ميليون تن انواع محمولات هند در سالهاي آتي از مسير اينچه برون – بندرعباس و حضور نمایندگانی از دولت و بخش خصوصی هند در بندر چابهار برای فراهم کردن مقدمات سرمایه گذاری هند در بندر چابهار بخشی این اتفاقات است.

حمل و نقل جاده‌ای:

مکانیزم جدید قیمت‌گذاری عوارض آزادراهی

*وجود ۹ آزادراه در زیر خط فقر تأمین هزینه نگهداری

مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری راه و شهرسازی از اجرایی‌شدن دستورالعمل جدید کفیت خدمات‌دهی و بهره‌برداری آزادراهی خبر داد و گفت: قیمت‌گذاری جدید عوارض آزادراهی از تیرماه اجرا می‌شود.

مقداد رحیمیان در همین رابطه به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که از بین ۱۸ آزادراهی که هم اکنون مشغول گرفتن عوارض هستند تقریباَ ۹ آزادراه وضعیت متوسط رو به بالا دارند. از آنجا که در این آزادراه‌ها ترافیک مطابق پیش‌بینی‌ها یا بیشتر از حد انتظار بود بنابراین درآمد حاصل از اخذ عوارض برای تعمیرات٬ نگهداری٬ حفظ کیفیت و استاندارد جاده کفایت می‌کند٬ به تبع آن سرمایه‌گذار سر موعد و در دوره پیش‌بینی شده در قرارداد٬ بهره‌برداری‌اش را انجام و پس از بازگرداندن اصل و سود سرمایه‌گذاری خود٬ آزادراه را تحویل می‌دهد.

وی افزود: هم اکنون مشکل برای ۹ آزادراه دیگر است که وضعیت آنها از مشکل کوچک تا مشکل حاد متغیر است. در بعضی موارد درآمد ناشی از اخذ عوارض حتی به تأمین هزینه‌های نگهداری هم نمی‌رسد. پس باید به هر آزادراه به عنوان یک بنگاه اقتصادی با شرایط ویژه خاص خود آن آزادراه توجه کرد. چون آزادراه‌ها شرایط یکسانی ندارند که بخواهند براساس تورم عوارض همه آنها مثلا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

رحیمیان گفت: دستورالعمل جدید این امکان را فراهم می‌آورد که هزینه‌های نگهداری اولا به صورت دقیق برای هر آزادراه مشخص شود همچنین ارزیابی شود که چنین رقمی از محل درآمدها قابل تحقق است یا خیر٬ معیارمان هم ۲۵ درصد درآمد است که برای نگهداری کفایت می کند چون الباقی باید به سرمایه گذار برگردد. آنچه در کل باید حتماَ محقق شود استاندارد بالای نگهداری آزادراه‌ها است اما اینکه چگونه باید به سرمایه‌گذار کمک شود باید روی آن فکر کرد.

*تعیین نرخ عوارض با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم

وی ادامه داد:‌ می‌شود ظرف ۴-۳ سال با رقمی بیش از نرخ تورم در قیمت‌گذاری عوارض ۹ آزادراه زیر خط فقر به تأمین هزینه نگهداری را کمک کرد یا اینکه از محل اعتبارات دولتی بخشی از میزان هزینه نگهداری پرداخت شود. هم اکنون شرکت‌های آزادراهی با وزارت راه و شهرسازی در حال همکاری هستند. البته با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید طوری عمل کرد که به مردم فشار نیاید چون اگر نرخ عوارض خیلی افزایش یابد غیر از تبعات اجتماعی٬ ترافیک در آزادراه‌ها افت و تردد خودروها در مسیرهای رایگان کناری افزایش پیدا می‌کند که این اتفاق نیز مطلوب نیست چون راه‌های رایگان کناری به لحاظ ایمنی و استاندارد پایین تر از آزادراه‌ها هستند.

رحیمیان توضیح داد: دستورالعمل جدید از طرف دفتر نظارت و ارزیابی نظام‌های حمل و نقل و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی تدوین شد و مورد تأیید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مشاور فنی وزیر قرار گرفت و در تیرماه قیمت‌گذاری عوارض آزادراه‌ها اعمال می‌شود. البته به احتمال زیاد لازم است در شورای عالی فنی نیز مطرح شود ولی درکل قابلیت‌های فنی آن آنقدر بالاست که بتوان آن را اجرایی‌ کرد.

*سهمیه پیشین ناوگان حمل و نقل عمومی بدون تغییر ماند

در هفته ای که گذشت، سخنگوی کارگروه سامانه نظارت پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی از ثابت ماندن سهمیه قبلی ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد.

شهرام آدم نژاد در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: پس از جلسات متعدد کارگروه درصد سهمیه بندی جدید سوخت گازوئیل بر مبنای گروههای مختلف ناوگان عمومی بر اساس ظرفیت تعداد مسافر یا میزان بار تهیه و تدوین شد.

وی افزود: اطلاعات پیمایش بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تبادل شد البته در این تبادل مشکلات فنی متعددی وجود داشت که پس از تستهای مکرر و رفع نقصهای هر مرحله تقریبا هر دو دستگاه به یک زبان مشترک داده‌ها رسیدند.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری تاکید کرد: در طرح قبلی الزامی بر آنلاین یا برخط بودن جایگاههای سوخت وجود نداشت در حالی که در طرح فعلی یکی از ضرورت‌های اجرای طرح برخط بودن همه جایگاه ‌های سوخت گازوئیل است.

آدم‌نژاد ادامه داد: در این مدت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تلاش زیادی انجام داد تا جایگاههای غیربر خط را برخط کند.

وي اضافه كرد: از ابتدای تیرماه تمام اطلاعات پیمایش ناوگان حمل و نقل عمومی و تناسب آن با میزان سوخت بر شبکه جایگاه‌های سراسری کشور تست خواهد شد. پس از اطمینان کامل از بازخورد داده‌ها توسط کارگروه سهمیه جدید اجرا خواهد شد یعنی سهمیه قبلی ناوگان حمل و نقل عمومی تا تست کامل جایگاه‌های سوخت گازوئیل پا برجا است.

 

آغاز ساخت آزادراه کنارگذر جنوبی تهران

*کاهش ترافیک در کلانشهر تهران/ اتصال چهار استان به یکدیگر

 

مراسم آغاز عملیات ساخت آزادراه آبیک - چرم‌شهر ساخت آزادراه آبیک- چرم‌شهر (کنارگذر جنوبی تهران) از دوشنبه هفته گذشته اول تیر با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

آزادراه کنار گذر جنوبی تهران که از چهار استان قزوین، البرز، تهران و مرکزی عبور می‌کند، به طول ۱۵۸ کیلومتر در نقطه‌ای از آزادراه کرج- قزوین در محدوده صنعتی آبیک آغاز و پس از عبور از مناطق نظرآباد، هشتگرد، اشتهارد، آزادراه تهران- ساوه را قطع کرده و از محدوده جنوبی فرودگاه امام خمینی می‌گذرد و در محدوده شهرک صنعتی چرمشهر در تلاقی با آزادراه قم- گرمسار پایان می‌یابد.

ساخت آزادراه جنوبی تهران به منظور حل مشکل ترافیک استان تهران و تکمیل کریدورهای بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و احداث آن موجب کاهش چشمگیر ترافیک آزادراه قزوین- کرج و کرج- تهران خواهد شد.

هزینه مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد ریال برسد. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در این پروژه ضمن سرمایه‌‌گذاری ۷۰ درصدی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از پروژه را بر عهده دارد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده این آزادراه در سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

*ریل به چرم‌شهر می‌رسد

آخوندی در حاشیه این مراسم، ضمن ارائه توضیحاتی درباره ویژگی‌ها و ظرفیت‌های منطقه چرم‌شهر از تبدیل این منطقه به بندر خشک خبر داد و گفت: به زودی مسیر ریلی نیز به چرم‌شهر افزوده خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: مقدمات پروژه انجام و بخشی از عملیات زیرسازی نیز اجرایی شده است. قطعه یک این آزادراه که از چرمشهر به آزادراه قم ـ تهران می‌رسد در کمتر از یک سال ساخته می‌شود.

این آزادراه در راستای ساخت کریدورهای شرقی - غربی و شمالی - جنوبی کشور است که با ساخت آن، مدت زمان سفر وسایل نقلیه سبک در این مسیر شرقی - غربی کشور با حذف عبور از تهران، ۹۰ دقیقه و وسایل نقلیه سنگین ۱۱۰ دقیقه کوتاه‌تر می‌شود.

 

حمل و نقل ریلی:

تکذیب خبر درگذشت «دهقان فداكار»

در هفته‌ای که گذشت شايعه در گذشت "ريز علي خواجوي" ملقب به دهقان فداكار در شبكه‌هاي اجتماعي منشر شد اما پيگيري هاي صورت گرفته از كذب بودن اين خبر حكايت داشت و ريز علي خواجوي در صحت و سلامت كامل به سر مي‌برد.

در همین راستا روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ايران در اطلاعيه‌ای اعلام کرد: «در پي انتشار شايعه در گذشت "ريز علي خواجوي" دهقان فداكاردر شبكه‌هاي اجتماعي؛ پيگيري هاي صورت گرفته از كذب بودن اين خبر حكايت دارد و ريز علي خواجوي در صحت و سلامت كامل به سر مي‌برد. »

 

توافق برای روانسازی مسیر ریلی ايران و قزاقستان

*حمل يك ميليون تن گندم و آهن آلات از مسير ريلی اينچه‌برون

رئيس كميته ترانزيت راه آهن ایران و وزير راه آهن قزاقستان در حاشيه اجلاس اقتصادی قزاقستان و همايش بين المللي راه‌آهن‌ها تحت عنوان "همايش جاده ابريشم جديد" با يكديگر ديدار و به منظور حمل يك ميليون تن گندم، آهن آلات و ساير محمولات درسال جاری از طريق مسير ريلی اينچه برون توافق كردند.

در اين ديدار غراوي رئيس كميته ترانزيت راه آهن ضمن سخنراني در مورد مشخصات خطوط و زير ساختهاي ريلي در خصوص ظرفيت ها و پتانسيل‌هاي راه‌آهن، طرح هاي توسعه ايران مرتبط با صنعت حمل ونقل ريلي و همچنين مزيت هاي كريدورهاي فعال كه از خاك ايران مي گذرند توضيحاتي ارايه كرد.

در اين ديدار دو جانبه طرفين با تاكيد به تقويت همكاري‌هاي دو راه‌آهن در مورد راهكارهاي روان سازي حمل ونقل به ويژه از مسير ريلي اينچه برون و رفع موانع و گلوگاه‌هاي آن جهت افزايش حمل تبادل نظر كردند كه از جمله اين توافقات تاكيد به حمل حداقل يك ميليون تن گندم و حمل ۳۰۰ هزار تن آهن آلات قزاقستان درسال جاري و همچنين جابجايي ۱۰ تا ۱۵ ميليون تن انواع محمولات هند در سال هاي آتي از مسير اينچه برون – بندرعباس بود.

در راستاي توافقات انجام شده وزير راه آهن قزاقستان موافقت كرد تا براي شروع و راه‌اندازي مسير، حداقل ۲۰۰ واگن آهن آلات از مسير ريلي به اينچه برون ارسال كنند تا بدين وسيله زمينه براي فعال شدن حمل ونقل هاي بعدي از اين مسير باز شود.

علاوه بر اين جلسه رئيس كميته ترانزيت راه آهن ایران جلساتي جداگانه با سازمان غلات و شركت آرسلور متال برگزار و در آن ضمن تشريح توانمندي هاي راه به بحث و بررسي پيرامون موضوعات مهم از جمله ارسال محمولات با تعرفه ي يكنواخت در كل مسير به منظور تشويق حمل در مسير ياد شده پرداختند كه مورد استقبال طرف هاي قزاق قرار گرفت.

 

حمل و نقل هوایی:

بیست و چهارمین سالگرد تاسیس شرکت فرودگاه‌های کشور

سه شنبه هفته گذشته مصادف با سوم تیرماه مراسم بیست و چهارمین سالگرد تاسیس شرکت فرودگاه‌های کشور به عنوان نهاد حاکمیت بیش ۶۰ فرودگاه در کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد.

*فضای آسمان امن ایران به روی هواپیماهای دنیا باز است

*بازسازی تمام عیار صنعت هوانوردی کشور

*مسافر نباید در فرودگاه رها شود

در این مراسم وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به هیچ وجه صنعت هوانوردی محدود به درون کشورها نیست گفت: فضای آسمان امن ایران به روی همه هواپیماهای دنیا باز است.

عباس آخوندی در این مراسم افزود: گستره، مقیاس، استاندارد، بازار و تمام شاخص‌های صنعت هوانوردی در صحنه بین‌المللی و جهانی ارزیابی می‌شود، بنابراین به هیچ وجه صنعت هوانوردی محدود به درون کشورها نیست. در این صنعت باید قدرت رقابت و توانایی یک ملت را نشان داد. این موضوع گزافه نیست و به شعار ختم نمی‌شود؛ بلکه باید در عمل آن را نشان داد.

*صنعت هوانوردی باید مورد بازسازی تمام عیار قرار گیرد

وی افزود: صنعت هوانوردی به عنوان یک صنعت جهانی در ایران باید مورد بازسازی تمام عیار قرار گیرد بنابراین در صنعت هوانوردی آنچه مد نظر دارم این است که جایگاه خود را در جهان ارزیابی کنیم و استراتژی‌ که در این بخش باید دنبال کنیم، استراتژی رقابت‌پذیری ایران در جهان است. در غیر این صورت تنزل می‌کنیم و فقط خشنود هستیم که چند فرودگاه را در کشور مدیریت می‌کنیم که قطعا این مدیریت کفایت نمی‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید به جهان اثبات کنیم که آسمان ایران یک آسمان باز و امن برای تمام جهان با رعایت تمام استانداردهای بین‌المللی است، گفت: یکی از اولویت‌های اصلی ما داشتن آسمان با امنیت کافی برای هواپیماهای دنیاست که در این راستا اقداماتی در جهت نوسازی تجهیزات راداری و هوانوردی داریم و باید در این زمینه بسیار تلاش کنیم.

*خدمات رسانی به مسافر باید از منزل مبدا تا منزل مقصد باشد

وی به وضعیت فرودگاه‌های کشور پرداخت و گفت: در این راستا اول باید نگاه خود را به صنعت فرودگاهی تعیین کنیم؛ اینکه باید به این بخش به مثابه یک صنعت نگاه کرد یا به مثابه خدمت‌رسانی به انسان؟ آنچه برای من مهم است، توجه به «انسان» است. اگر وارد بخش عملیاتی این موضوع شویم تا این حرف از حالت شعاری خارج شود باید به جای حرکت از «فرودگاه فرودگاه» به مقوله «منزل - منزل» تأکید کنیم. بدان معنا که باید کل فرآیند خروج مسافر از درب منزل تا فرودگاه مبدأ، فرودگاه مقصد و سپس تا درب منزل در شهر مقصد را مورد توجه قرار دهیم و نباید تنها نگاه ما توجه به سفر مسافر از فرودگاه مبدأ تا فرودگاه مقصد باشد؛ تفاوت این دو موضوع بسیار زیاد است.

وزیر راه و شهرسازی یکپارچگی حمل و نقل عمومی را به عنوان تسهیل در تردد مسافران از درب منزل تا فرودگاه عنوان کرد و گفت: نمی توانیم فرودگاهی را در ۳۵ کیلومتری یک شهر بسازیم و به حمل و نقل عمومی آن توجه نشود؛ این موضوع باید با جدیت مورد توجه باشد.

*نیازمند هواپیمای کوتاه‌برد هستیم

وی به سفر خود به فرانسه اشاره و اظهار کرد: احساس من از نمایشگاه هوانوردی فرانسه که بزرگترین نمایشگاه هوایی جهان است، این بود که جهان به تدریج اراده همکاری با ما را دارد و می‌خواهد تعامل سازنده با ما داشته باشد. ما با آگاهی علم و خوداتکایی در صحنه بین‌المللی وارد می شویم تا با کمترین هزینه تجهیزات مورد نیاز خود را وارد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی به وضعیت ناوگان هوایی کشور اشاره کرد و گفت: کشور ما با داشتن بیش از ۶۰ فرودگاه و جغرافیای پراکنده نیازمند هواپیمای کوتاه‌برد است. هدف تأسیس شرکت هواپیمایی آسمان نیز این بود که هواپیماهای کوتاه‌برد را برای مناطق کمتر توسعه یافته فعال کند که توسعه اقتصادی منطقه را نیز در پی دارد.

آخوندی یادآور شد: از طرفی ناوگان کوتاه برد در ایران بسیار کم است بنابراین در پی آنیم تا تعداد این ناوگان را در کشور برای فعال کردن فرودگاه‌های کوچک و توسعه این مناطق افزایش دهیم.

*نیاز ایران به ۴۰۰ هواپیما تا ۱۰ سال آینده

وزیر راه و شهرسازی نوسازی ناوگان با برد متوسط و قاره‌پیما را یکی دیگر از برنامه‌های این وزارت عنوان کرد و گفت: حدود ۲۵۰ فروند هواپیما با میانگین عمر حدود ۲۰ سال در کشور وجود دارد که با روند فعلی تا ۱۰ سال آینده میانگین عمر هوایی به ۳۰ سال افزایش می‌یابد. اگر این وضعیت را در نظر بگیریم طی ۱۰ سال آینده به ۴۰۰ هواپیما نیاز داریم.

وی تأکید کرد: قاعدتا اگر در صحنه بین‌المللی به نتیجه برسیم، از یک روش و در غیر این صورت از روش‌های دیگر باید نسبت به تأمین هواپیما آنچنان‌که تا کنون انجام می‌شد، اقدام کنیم. بنابراین باید برای هر دو سناریو، برنامه داشته باشیم.

مجوز ۵۶ دفتر خدمات مسافرتی تعلیق شد

مدیركل دفتر نظارت بر فرودگاهها شركت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی كشوری، گفت: در مدت سه ماهه اول سال جاری مجوز ۵۶ دفتر خدمات مسافرتی به دلیل رعایت نكردن قوانین و مقررات و تطبیق با آئین نامه دفاتر خدمات مسافرت هوایی تعلیق شدند.

مرتضی دهقان گفت: با هدف نظارت بر عملكرد دفاتر و شركت های خدمات مسافرت هوایی و اطمینان از وضع و مطابقت این دفاتر با مفاد آئین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی مصوب هیئت وزیران، همواره از كلیه دفاتر دارای مجوز از این سازمان و نمایندگان بازرسی مستمر به عمل می آید.

وی افزود: بر اساس بازرسی های به عمل آمده از دفاتر خدمات مسافرت هوایی در مدت مذكور توسط بازرسان و نمایندگان سازمان هواپیمایی كشوری تعداد ۶ فقره مجوز لغو، ۵۶ فقره مجوز تعلیق، ۶ فقره مجوز رفع تعلیق و به ۲۶۰ دفتر به دلیل رعایت نكردن قوانین و مقررات و تطبیق با آئین نامه دفاتر خدمات مسافرت هوایی اخطار داده شد.

 

بنادر و حمل و نقل دریایی:

چهارم تیر، روز جهانی دریانورد

تاریخچه نام‌گذاری "روز جهانی دریانورد" به  کنفرانس دیپلماتیک بازنگری کنوانسیون استانداردها، آموزش و گواهینامه‌های دریانوردی (STCW)  که در ژوئن ٢٠١٠  میلادی در شهر مانیل برگزار شد، بر می‌گردد.

کنوانسیون STCW اصولاً به مقوله دریانوردان می‌پردازد، کنوانسیون مذکور در این کنفرانس تجدید نظر شد و نگارش جدید آن در روز ٢٥ ژوئن ٢٠١٠ در مانیل به تصویب رسید.

یکی از مهم ترین مصوبات کنفرانس مانیل این بود که  اعضا تصمیم گرفتند به  منظور قدردانی از زحمات دریانوردان کشورهای عضو؛ در ٢٥ ژوئن هر سال (چهارم تیر ماه) مراسمی تحت عنوان روز دریانورد برگزار شود و همه کشورهای عضو موظف شدند تا روز دریانورد را در تقویم دریایی خود ثبت و از دریانوردان به پاس زحمات فراوانی که می کشند در این روز تقدیر و تشکر بعمل آورند.

بر همین  اساس از سوی سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران روز چهارم تیرماه هر سال به‌عنوان "روز دریانورد" تعیین و  در تقویم دریایی کشور درج شد.

*پیام مدیرعامل سازمان بنادر به مناسبت روز دریانورد: حرفه دریانوردی به جوانان تحصیل کرده نیاز دارد

اما به مناسبت روز دریانورد محمد سعیدنژاد معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی پیامی صادر کرد که بخشی از آن به شرح زیر است:

«باعنایت به جایگاه ویژه دریانوردان در جمهوری اسلامی ایران و به جهت تقارن این روز بزرگ و شایسته با ماه مبارک رمضان و عدم امکان قدردانی شایسته از دریانوردان در این ماه، مقرر شد تقدیر از زحمات دریانوردان در مراسم روز جهانی دریانوردی به عمل آید که در سطح گسترده و وسیع‌تر با فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای گسترده‌تر برگزار می‌شود.

روی صحبت روز جهانی دریانورد نه تنها دریانوردان دریادل این عرصه بلکه جوانان آموزش دیده در حال ورود به بازار کار نیز می‌باشد تا عرصه‌ای را برای کسب و کار انتخاب نمایند که علاوه بر داشتن فرصت کسب درآمد برای خانواده خودشان، این فرصت را هم برای جوانان فراهم می‌کند که در دریاهای جهان دریانوردی نموده و با شگفتی‌های اقیانوس‌ها مواجه شوند. همچنین به آنها این فرصت را می دهد تا با ماجراهای واقعی جهان در دریاها و اقیانوس‌های این کره خاکی مواجه شوند و تجربه‌ها بیاندوزند.

دریانوردی از جمله مشاغلی است که بالاترین سطوح آموزش و دانش را لازم دارد و بنابراین افرادی که در این عرصه فعالیت می‌کنند جزو با دانش‌ترین افراد شاغل در مشاغل مختلف کسب و کار می‌باشند و اشتغال در این حوزه جزء با پرستیژترین مشاغل به جهت دانش و تجربه‌ای که تصدی آن نیاز دارد، محسوب می‌شود. به جهت همین اهمیت نیز سازمان بین‌المللی دریانوردی شعار سال خودش را آموزش و پرورش انتخاب نموده است تا ضمن نشان دادن جایگاه دریانوردان شاغل در این حوزه از جهت آموزش‌های وسیعی که دیده‌اند و دانش گسترده‌ای که کسب نموده‌اند و جایگاه و پرستیژ ویژه‌ای که از آن برخوردار می‌باشند، به جوانان تحصیل کرده جویای کار فرصت‌های بسیار زیاد موجود در این حرفه را عرضه نموده و از آنان دعوت نماید تا با انتخاب شغل دریانوردی ضمن کسب درآمد به تماشای عجائب خلقت در عرصه دریاها و اقیانوس‌ها بپردازند.

در پایان ضمن تبریک مجدد روز جهانی دریانورد به همه جامعه دریانوردی به ویژه دریانوردان کشور، از جوانان تحصیل‌کرده کشور دعوت می‌کنم این عرصه پرشکوه را برای ساختن آینده خود بی‌آزمایند. »

 

حضور هندی‌ها در چابهار برای بازدید از بندر چابهار

هیأت هندی با هدف پرداختن به جزییات تفاهم نامه امضاء شده بین وزارت راه و شهر سازی ایران و وزارت کشتیرانی هند سفری به چابهار انجام داد.

در این سفر رئیس بندر کاندالا، رئیس انجمن بنادر هند، مدیر ترافیک بندر مورموگا و نماینده چند شرکت خصوصی از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار  بازدید و نشستی را در بندر شهید کلانتری برگزار کردند.

سیاوش رضوانی مدیر کل بنادر و دریانوردی چابهار گفت: در این نشست ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در طرح توسعه بندر شهید بهشتی امیدواریم کارهای مهندسی ساخت و تامین شبکه برقی در نیمه دوم سال ٢٠١٧ (نیمه دوم سال آینده) به پایان برسد.

رضوانی افزود: سال گذشته بندر چابهار دو میلیون و ١٠٠ هزار تن کالا تخلیه و بارگیری داشته است که بیشتر کالاهایی از قبیل سویا، گندم، کانتینر و کالاهای معدنی بوده است.

وی افزود: با اتمام فاز یک طرح توسعه ظرفیت بندر چابهار از ٢ میلیون و نیم تن به ٨ ملیون تن خواهد رسید.

رضوانی افزود: امیدواریم با تفاهم نامه ای که بین دو کشور دوست به امضاء رسیده هرچه زودتر خرید تجهیزات و سایرموارد مورد توافق به اتمام برسد.

در ادامه راوی پارمار رئیس بندرکاندالا گفت: کشورش و سایر بخشهای خصوصی هند متعهد به شکل گیری عملی تفاهم نامه امضاء شده بین دو کشور هستند و ما با این سفر خواستیم  هم بازدید میدانی از طرح توسعه بندر شهید بهشتی داشته باشیم و اطلاعات بیشتری در مورد موضوعات قرارداد بندر چابهار بدست آوریم.

راوی پارمار افزود: بندر کاندالا بزرگترین بندر هند ٩٥ میلیون تن ظرفیت دارد که از این میزان ٦٠ میلیون تن ظرفیت کالاهای مایع و ٣٥ میلیون تن کالاهای جنرال شامل چوب، حبوبات، ذغال سنگ و تجهیزات کارخانه ای است.

وی یادآور شد: ما با گذشت ٧ سال توانستیم ظرفیت بندر جواهر لعل و نهرو را به ٥ برابر یعنی ٥ میلیون تن به عنوان اولین بندر کانتینری هند برسانیم.

*چابهار برای هند حیاتی است

راوی پارمار رئیس بندر کاندالا اظهار کرد: ما در این سفر می‌خواهیم از  تجربه ای که دو بندر کاندالا و جواهر لعل و نهرو در بحث جنرال کارگو و کانتینر دارند برای توسعه بندر چابهار استفاده کنیم و موضوع دیگر در نظر داریم ارتباط بنادر غرب هند را با بندر چابهار بیش از بیش توسعه بدهیم.

موروگاناندام دبیر مشترک بنادر هند گفت: موضوع بندر چابهار برای کشور هند یک موضوع حیاتی است لذا کشور هند اصرار زیادی برای توسعه بندر چابهار دارد.

در پایان نشست کارشناسان به بررسی میزان تعرفه ها، چگونگی ارتباط منطقه آزاد با دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری، چگونگی تاسیس شرکت در منطقه آزاد، چگونگی جذب و وضعیت آموزشی نیروی انسانی برای پرت اپراتوری و زمان اتمام فاز اول طرح طرح توسعه بندر شهید بهشتی بحث کردند.

نظر شما