شناسهٔ خبر: 87856 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسیر توسعه کشور با گسترش پژوهش و هدفمند کردن تحقیقات طی می‌شود

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با گرامیداشت هفته پژوهش، گفت: گسترش فرهنگ پژوهش و هدفمند کردن تحقیقات با استفاده از نتایج طرح‌های کاربردی می‌تواند در طی شدن مسیر توسعه کشور تا دستیابی به افق ایران ۱۴۰۴ مثمرثمر باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پیامی ضمن تبریک هفته پژوهش بر اهمیت آن در خدمت جهش تولید تاکید کرد.

متن پیام بدین شرح است: نقش انکارناپذیر پژوهش و توسعه جوامع پیشرفته بر هیچ کس پوشیده نیست و هفته پژوهش فرصت مغتنمی برای ارج نهادن به مقام شامخ محققان و پژوهشگران خستگی‌ناپذیر ایران اسلامی است. نامگذاری هفته پژوهش نشان از اهمیت آن و توسعه همه جانبه کشور دارد. پژوهش و فناوری در عرصه‌های مختلف از محورهای اصلی توسعه  پایدار به شمار می‌آید. هفته  پژوهش که امسال با شعار پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید نام‌گذاری شده است بستری را برای ارایه دستاوردهای پژوهشی بروز و ظهور خلاقیت‌ها در جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف و ارایه راهکارهای مناسب برنامه‌ریزی پژوهش محور در راستای طی نمودن مسیر توسعه کشور و تقدیر از فعالان حوزه پژوهش فراهم کرده است. در این راستا ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های پژوهشی و زمینه گسترش فرهنگ پژوهش و هدفمند کردن تحقیقات با استفاده از نتایج طرح‌های کاربردی می‌تواند در طی نمودن مسیر توسعه کشور تا دستیابی به افق ایران ۱۴۰۴ مثمرثمر باشد. 

هرچند شیوع ویروس منحوس کرونا به عنوان آخرین پاندمی در پهنه گیتی به فروپاشی ساختارهای موجود و چهارچوب های تعریف شده انجامید و مشکلات عدیده و منحصربفردی را در سطح منطقه‌ای و جهانی به بارآورد به طوری که تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی را بر فعالیت‌های متنوع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تحمیل نمود و دراین رهگذر فعالیت‌های علمی و پژوهشی موسسات و دستگاه‌های تحقیقاتی نیز از آن مستثنی نیستند. اما از طرفی این واقعیت انکارناپذیر را تقویت کرد که همواره نگاه جامع و کاربردی به مقوله پژوهش و تحقیق است که می‌تواند زمینه‌ساز جهش عملی و کلید پیشرفت یک کشور باشد به طروی که اگر تمرکز و برنامه‌ریزی درستی بر این دو مقوله داشته باشیم به نتایج مثبتی در جامعه دست پیدا خواهیم کرد و در نهایت موجب استقلال، خودکفایی و اقتدار جامعه شده تا زمینه‌ آینده‌ای درخشان را برای کشور رقم زند. 

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در کسوت اتاق فکر وزارت راه و شهرسازی نقش مهم و اساسی در راستای ارتقای راهبردی در حوزه های ساختمان، مسکن، معماری، شهرسازی، حمل و نقل و ابنیه‌های متنوع راه داشته و دارد. به طوری که تمامی بضاعت پژوهش و تحقیقاتی خود را در خدمت ستاد وزارتخانه و سازمان های تابعه وزارت متبوع قرار داده و همواره از ظرفیت‌های علمی موجود در خانواده فرهیخته وزارت متبوع بهره فراوانی خواهد برد.

اینجانب ضن گرامیداشت هفته پژوهش این هفته را به همه پژوهشگران و صاحبان علم و اندیشه به ویژه وزارت راه و شهرسازی تبریک عرض نموه و امیدوارم که با تلاش و همت والای همه تلاشگران عرصه علم و دانش شاهد موفقیت های چشمگیر در رشد و توسعه ایران اسلامی و رسیدن به قله های رفیع علمی در جهان باشیم.