شناسهٔ خبر: 87942 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کاهش ۴۰ درصدی ​جابجایی مسافر در استان اردبیل/تجلیل از راهداران و کارکنان نمونه استان اردبیل

RMTO1493.JPG مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل از کاهش ۴۰ درصدی جابجایی مسافر در این استان به دلیل شیوع ویروس کرونا در هشت ماه امسال خبر داد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اردبیل)،کلیم‌اله وثوقی که در مراسم تجلیل از راهداران و کارکنان نمونه بمناسبت هفته حمل و نقل،رانندگان و راهداری سخن می گفت افزود: امسال در این مدت ۸۳۹ هزار مسافر در استان جابجا شده که این مقدار  در مدت مشابه پارسال یک میلیون و ۳۸۸ هزار مسافر بود.

عضو شورای اداری استان اردبیل با بیان اینکه جابجایی کالا در استان اردبیل در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد افزایش داشته است، اظهارکرد: امسال در این مدت ۲ میلیون و ۹۴۸ هزار تن کالا و بار در استان جابجا شده و ۲۰۷ هزار و ۵۸۰ برگ بارنامه صادر شده است.

دبیر کمیسیون مدیریت اجرائی ایمنی حمل ونقل استان اردبیل تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا اقدامات لازم و پروتکل‌های بهداشتی به شرکت‌های حمل و نقل کالا و مسافر ابلاغ شده و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیز در حال اجرا است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی رانندگان و فعالان حوزه حمل و نقل افزود: وضعیت حمل و نقل کالا و بار در استان کاملا عادی و روان است.

وثوقی با اشاره به فعالیت ۸۷ شرکت حمل و نقل کالا با بیش از هفت هزار و ۸۰۰ دستگاه ناوگان باری در استان گفت: ۱۱ هزار و ۴۰۰ راننده پرتلاش در بخش حمل و نقل کالای استان فعالیت می‌کنند.

عضو شورای ترافیک استان اردبیل از فعالیت هزار و ۱۸۰ دستگاه ناوگان عمومی مسافری در استان خبر داد و افزود: از این تعداد ۵۷۱ دستگاه سواری، ۳۶۸ دستگاه اتوبوس و همچنین ۲۴۱ دستگاه مینی‌بوس است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل ادامه داد: در مجموع ۱۴ هزار و ۱۷۱ راننده در استان در حال خدمات‌رسانی به مردم و مسافران هستند که از این تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ راننده در بخش مسافر به مردم خدمت می‌کنند.

وی گفت: در قالب کمیسیون ماده ۱۲ نظارت ویژه بر عملکرد شرکت‌های حمل و نقل انجام می‌شود و مردم ، رانندگان و صاحبان کالا می‌توانند هرگونه شکایات خود را از طریق سامانه ۱۴۱ جهت رسیدگی به این اداره کل اطلاع دهند.

عضو شورای اداری استان اردبیل همچنین گفت: حمایت از تلاشگران حمل و نقل کالا و مسافر از وظایف ذاتی سازمان راهداری است و در سال‌های اخیر در این رابطه اقدامات خوبی انجام شده است.

وثوقی با بیان اینکه هم اکنون هفت هزار و ۲۵۰ راننده در استان اردبیل بیمه هستند، افزود: ۵۰ درصد حق بیمه آنها را دولت و ۵۰ درصد دیگر را خود رانندگان پرداخت می‌کنند.

دبیر کمیسیون مدیریت اجرائی ایمنی حمل ونقل استان اردبیل با بیان اینکه با تلاش و حمایت‌های اداره کل راهداری استان تمام اعضای خانواده این رانندگان ۲ سال است که بیمه تکمیلی داشته و از مزایای آن برخوردارند خاطرنشان کرد: از زمان اجرای طرح توزیع لاستیک سهمیه خودرو تاکنون بیش از ۸۱ هزار حلقه لاستیک به نرخ دولتی و سهمیه‌ای بین رانندگان استان توزیع شده است.

عضو شورای ترافیک استان اردبیل با اشاره به اینکه همواره یکی از گلایه‌های رانندگان پایین بودن مبلغ کرایه حمل بار و مسافر در استان بوده است، اضافه کرد: در ۲ سال اخیر با افزایش مبلغ کرایه در بخش حمل بار و مسافر علاوه بر رفع نگرانی رانندگان تا حدودی این موضوع نزدیک به عدالت شده است.

وثوقی افزود: با تشکیل انجمن صنفی رانندگان در استان امروز این تشکل خود کارت هوشمند و لاستیک سهمیه‌ای را در بین رانندگان توزیع می‌کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: یکی از دغدغه‌های رانندگان از گذشته همواره این بوده است که شرکت‌های حمل و نقل برای صدور بارنامه از آنها مبلغ زیادی دریافت می‌کنند.

عضو شورای اداری استان اردبیل افزود: عدم سهولت دسترسی متقاضیان صدور اسناد حمل در اقصی نقاط کشور به شرکت‌های حمل‌ و نقل و نیز محدودیت‌ها در تاسیس و بهره‌برداری از این گونه شرکت‌ها باعث شده بود تا قسمتی از محموله‌ها و کالاها در کشور بدون دریافت بارنامه جابجا شوند.

دبیر کمیسیون مدیریت اجرائی ایمنی حمل ونقل استان اردبیل با بیان اینکه این اتفاق ضمن عدم پرداخت عوارض قانونی، سازمان راهداری را نیز در ارائه عادلانه خدمات به رانندگان زحمتکش و ناوگان با مشکلات اساسی مواجه کرده بود تصریح کرد: بر این اساس سازمان راهداری اجرای راهکارهای مناسب در ارتقای بهره‌وری را در دستور کار قرار داد و با بهره‌گیری از نظرات متخصصان، موضوع توسعه بسترهای مدیریتی در حمل ‌و نقل عمومی را مد نظر قرار داد و در همین راستا ضوابط تأسیس و فعالیت شرکت‌های حمل ‌و نقل کالای خود اتکایی را ابلاغ کرد.

وثوقی با بیان اینکه مبنای کلی و نوآوری مورد توجه در این ضوابط ابلاغی استفاده از ناوگان ملکی شرکت متمرکز است، اضافه کرد: بر این اساس هر شرکت خود اتکا، صرفا مجاز به تحویل بار و صدور بارنامه برای ناوگان ملکی خود است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل تاکید کرد: با توجه به اهمیت مدیریت ناوگان ملکی توسط شرکت، دیگر شرکت‌های حمل‌ و نقل نیز از ارایه بار و صدور بارنامه به این قبیل از وسایط نقلیه ممنوع شده‌اند.

عضو شورای ترافیک استان اردبیل با بیان اینکه بر این اساس سه تا چهار راننده صاحب کامیون می‌توانند با هم درخواست تاسیس شرکت حمل و نقل خوداتکایی کنند، ادامه داد: راهداری مجوز تاسیس این شرکت را به رانندگان صادر خواهد کرد و آنها از مزایای این طرح از جمله صدور بارنامه به خود و عدم پرداخت حق کمیسیون به شرکت‌های حمل و نقل برخوردار خواهند شد.

در پایان این جلسه از کارکنان نمونه و راهداران سخت کوش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل تجلیل شد.