شناسهٔ خبر: 88117 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بازسازی های بم در گفت و گو با معاون بازسازی بنیاد مسکن، مرور شد؛

جانمایی اصولی، توجه به اقلیم و مقاوم سازی، راهکاری برای عبور از بحران زلزله

عزیزالله مهدیان معاون بازسازی بنیاد مسکن ضمن مروری بر رخداد زلزله بم و بازسازی های پس از آن، جانمایی اصولی، توجه به اقلیم و مقاوم سازی را راهکاری برای عبور از بحران زلزله، برشمرد.

عزیزالله مهدیان معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به مرور بازسازی های زلزله بم- ۵ دیماه ۱۳۸۲ با بزرگی ۶.۶- پرداخت و در عین حال بر اهمیت مقاوم سازی تاکید کرد.

 معاون بازسازی بنیاد مسکن، گفت: بم در زمان زلزله، ۱۹۹۲۴ واحد مسکونی، ۲۵۲۲۲ خانوار اصلی، ۲۴۰۰ خانوار فرعی، ۵۲۴۸ مستاجر، ۷۲۹۶ مغازه و واحد تجاری، و ۲۴۳۳۲ واحدمسکونی روستایی داشت که همگی آنها در زلزله صبگاهی ۵ دیماه ۱۳۸۲ خسارت دیدند.

مهدیان افزود: در بازسازی بم، دولت ستاد راهبری را در ۲۸ دیماه همان سال تشکیل داد که رییس آن وزیر مسکن و شهرسازی وقت بود و هیات راهبری نیز شامل رییس سازمان برنامه و بودجه، سه نماینده از سوی رییس جمهور، وزیر کشور، رییس هلال احمر، و استاندار کرمان بودند. مصوبات آن ستاد مصوبات هیات وزیران محسوب می شد و قابلیت اجرا داشت.

 به گفته معاون بنیاد مسکن، بعد از زلزله بم، تصمیم بر درجاسازی واحدها شد و انواع فناوری های ساخت و ساز با حضور شرکت های مختلف عرضه و مجموعه ای به عنوان مشاور انتخاب شدند. کار بازسازی با استقرار آزمایشگاه های مختلف برای کنترل مصالح انجام شد. همچنین، بنیاد مسکن، ستاد کل بازسازی را در بم، مستقر کرد، ستادهای معین در بن تشکیل و بازسازی ها انجام شد.

مهدیان توضیح داد: بازسازی کل منطقه بم ۳ سال و بازسازی واحدهای مسکونی یک سال و نیم به طول انجامید. در نقاط شهری ۳۲۹۴۱ واحد مسکونی، ۷۳۸۷ واحد تجاری، ۲۹۹۵۳ واحد مسکونی روستایی احداث شد. در مجموع ۷۰۶۵۵ خانوار از تسهیلات دولتی معادل ۶۱۰ میلیارد تومان بهره مند شدند. برای بازسازی بم معادل ۱.۷ میلیارد دلار، توسط دولت و سازمان های خیریه، هزینه شد.

وی یادآور شد: در بازسازی بم، علاوه بر واحدهای مسکونی شهری و روستایی و تحاری، ۶۲۵ هکتار زمین کشاورزی احیا، ۱۹۲ واحد آموزشی احداث، ۱۲۰ هزار مترمربع واحد بهداشتی و درمانی احداث، ۵۲ واحد اماکن مذهبی احداث، ۸۱ واحد ساخنمان دولتی احداث شد.

مهدیان یکی از موفقیت های بازسازی بم را تهیه طرح ویژه و مشارکت ملی و محلی برشمرد.

 معاون بنیاد مسکن تصریح کرد: جانمایی اصولی، توجه به اقلیم و مقاوم سازی، راهکاری برای عبور از بحران زلزله است و بعد از ۱۷ سال پیشرفت در مقاوم سازی حاصل شده است.