شناسهٔ خبر: 88524 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح کرد؛

خط ریلی چابهار-زاهدان ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد/ظرفیت بنادر چابهار به ۱۰ میلیون تن رسید/احداث مسکن ملی در شهر جدید تیس

محمد اسلامی در جمع خبرنگاران وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه خط ریلی چابهار-زاهدان ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می رسد، گفت: احداث مسکن ملی در شهر جدید تیس انجام شده است و توسعه جمعیتی در سواحل مکران در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست ستاد توسعه سواحل مکران در استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: طرح توسعه سواحل مکران که مورد تصویب شورای سواحل مکران قرار گرفته به مثابه مصوبه هیات دولت بوده که پیش‌تر در شورای‌عالی آمایش و شورای عالی شهرسازی و معماری بررسی و تصویب شده بود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اجرای طرح توسعه سواحل مکران خاطرنشان کرد: این مسأله متاثر از یک برنامه تدوین شده بوده و برای نخستین بار است که در کشور یک برنامه سراسری و یکپارچه برای توسعه سرزمین با توجه به موضوعات اجتماعی و زیست‌محیطی توامان مدنظر قرار گرفته است.

عضو کابینه دولت دوازدهم توسعه سواحل مکران را به عنوان قطب کشنده ای به منظور شکوفایی منطقه برشمرد و افزود: با این طرح (طرح توسعه سواحل مکران) و سرفصل‌هایی که برای آن معین شده است، پروژه‌ها آغاز شدند و هم‌اکنون در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم در خصوص سرمایه‌گذاری در این منطقه با سرمایه‌گذاران به تفاهم و قرارداد برسیم.

اسلامی ادامه داد: چندین نمونه از الزامات اصلی این طرح شامل موضوع ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت‌های راه‌آهن، راه‌ها، فرودگاه و بندر بوده است. هم‌اکنون ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار در توسعه فاز اول به ۸.۵ میلیون تن رسیده است و در چابهار با ظرفیت ایجاد شده در بندر شهید کلانتری در مجموع به حدود ۱۰ میلیون تن ظرفیت بندری دست یافته‌ایم که امروز به شکل کامل در اختیار ما قرار دارد و تجهیزات آن روز به روز در حال رشد است.

وی توضیح داد: ریل چابهار به زاهدان با عنایت ویژه مقام معظم رهبری به منطقه سیستان و بلوچستان از صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده و در حال پیشرفت است. امیدواریم به یاری حق تعالی با تلاش گسترده‌ای که در حال انجام است بتوانیم تا قبل از پایان ۱۴۰۰ کل این خط را بهره‌برداری کنیم.

اسلامی گفت: تمام تلاش این بود تا در دوره خدمت در دولت دوازدهم کار را به انجام برسانیم که بخش‌هایی از آن انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی موضوع مهم دیگر در توسعه زیرساخت‌ها سواحل مکران را بزرگراه‌ها و راه‌های منطقه برشمرد و افزود: بزگراه ها و آزادراه ها در منطقه مکران در حال توسعه است.

اسلامی در خصوص مسکن و تامین مسکن برای این منطقه مهم کشور نیز اعلام کرد: تامین و احداث مسکن در شهر جدید تیس آغاز شده است که یکی از پروژه‌های مهم اسکان است که هم برای مردم و هم برای مردم بومی ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن انجام شده است. تامین مسکن در شهر جدید تیس ظرفیتی است برای گسترش جمعیت در آینده سواحل مکران، دنبال می‌شود.

وی بر حذف حاشیه نشینی در چابهار تاکید کرد و گفت: حذف حاشیه نشینی در چابهار، ایجاد قابلیت زیست و کیفیت برای واحدهای مسکونی مردم، راه دسترسی مردم به بندر در طرح جامع شهر چابهار که  اخیرا تصویب شد و جزو مواردی بودند که دو سال با دقت انجام گرفت. 

اسلامی تمامی موارد عنوان شده را از جمله پروژه‌هایی برشمرد که امروز در سفر معاون اول رییس جمهوری بازدید و بخش هایی از آن افتتاح شد.