شناسهٔ خبر: 8928 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بت شكن در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

تغيير ميزان بازپرداخت تسهيلات ۸۰ ميليونی متناسب با نرخ تورم/ امكان انتقال امتياز صندوق پس‌انداز جوانان به صندوق پس‌انداز يكم/ مراجعه روزانه ۳۰۰ نفر برای وام ۸۰ میلیونی

سخنرانی محمد هاشم بت شکن درنشست نظام تأمين مالي كشور مديرعامل بانك مسكن با بيان اينكه طی ۱۸ روز گذشته از راه‌اندازی صندوق پس‌انداز يكم تاكنون حدود چهار هزار نفر افتتاح حساب كرده‌اند، گفت: از ۶ ماه آينده استفاده از صندوق پس انداز يكم برای دارندگان حساب پس انداز جوانان فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدهاشم بت شكن در حاشیه نشست علمی بررسی چالش‌ها، عملکرد و چشم‌انداز نظام تامین مالی کشور که صبح امروز سه‌شنبه ۹ تیرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: صندوق پس انداز یكم با هدف تقویت رژیم پس انداز به ویژه برای خانه اولی‌ها و متاهلین راه‌اندازی شد و تاکنون استقبال نسبتا خوبی از آن توسط مردم صورت گرفته است به طوریكه روزانه حدود ۳۰۰ نفر برای دریافت تسهیلات صندوق پس انداز یكم به بانك‌ها مراجعه كرده اند.

وی افزود: متقاضیانی كه تاكنون نسبت به افتتاح حساب اقدام كردند به این امید هستند كه طی یك سال آینده سه برابر سپرده خود را از بانك دریافت كنند به طوریكه علاوه بر ۸۰ میلیون تومان تسهیلات، سپرده ۴۰ میلیونی خود را نیز می‌توانند دریافت كنند.

بت شكن افزود: بر اساس برآورده انجام شده از زمان راه اندازی صندوق پس انداز یكم تا امروز حدود چهار هزار نفر برای دریافت تسهیلات از صندوق پس اندازی یكم افتتاح حساب كرده‌اند.

مدیرعامل بانك مسكن درباره پرداخت تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی خرید و ساخت مسكن كه بدون سپرده‌گذاری توسط بانك‌های تجاری كشور پرداخت می‌شود گفت: بانك مسكن مسئول حساب‌های تعهدی و پس‌انداز است و مجاز به پرداخت تسهیلات بدون سپرده نیست.

وی درباره امتناع برخی شعب بانك مسكن از پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیونی مسكن برای كلان‌شهر تهران گفت: این بانك آمادگی كامل برای پرداخت این تسهیلات را دارد و هیچ مشكلی در این زمینه وجود ندارد. متقاضیان تنها مشروط به سپرده‌گذاری یكساله می‌توانند اصل سپرده و مبلغ تسهیلات را دریافت كنند.

مدیرعامل بانك مسكن تبدیل این بانك به بانك توسعه‌ای را مستلزم همكاری دولت، بانك مركزی، وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها دانست و گفت: به دلیل اینكه بانك مسكن باید ابزار اعمال سیاست‌های دولت باشد و به توسعه سیاست‌های دولت در بخش مسكن كمك كند نیازمند حمایت است.

بت شكن افزایش سرمایه بانك مسكن و پرداخت مطالبات این بانك از سوی دولت را به عنوان درخواست‌های این بانك در جهت كمك به توسعه‌ای شدن این بانك عنوان كرد و گفت: همچنین به دلیل اینكه بانك مسكن یك بانك توسعه‌ای است سپرده‌های آن عموما تعهدی خواهد بود و سپرده‌های قانونی این بانك نمی‌تواند مانند سایر بانك‌های تجاری باشد كه باید از امكان سپرده‌های قانونی مانند صندوق پس انداز یكم استفاده كند.

وی به درخواست خود از بانك مركزی در راستای حمایت از توسعه‌ای شدن بانك مسكن اشاره كرد و گفت: از بانك مركزی تقاضا داریم تا شیوه‌های نظارت و كنترل در بانك‌های توسعه‌ای متفاوت از بانك‌های تجاری باشد.

مدیرعامل بانك مسكن افزود: از دكتر آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی نیز درخواست داریم تا سیاست‌های واگذاری زمین برای تامین مالی اقشار متوسط و میان درآمد جامعه هم جهت و هم راستا باشد تا سیاست واگذاری زمین از سیاست تامین مسكن اقشار میان درآمد پشتیبانی كند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیر عامل بانك مسكن درباره تاثیر صندوق پس انداز یكم در تحرك بازار مسكن گفت: یكی از ویژگی‌های صندوق پس انداز یكم این است كه انبوه‌سازان و سازندگانی كه در گذشته پروژه‌های خود را متوقف كرده‌ بودند به امید افزایش تقاضا برای دریافت این تسهیلات از سوی متقاضیان نسبت به فعالیت پروژه‌های خود اقدام می‌كنند. بنابراین علاوه بر تقویت سمت تقاضا، بخش عرضه مسكن نیز با راه اندازی صندوق پس اندازی یكم تقویت می‌شود.

بت شكن گفت: امكان استفاده دارندگان حساب صندوق جوانان از امتیاز صندوق پس انداز یكم تا ۶ ماه آینده فراهم می‌شود و شاهد اعطای تسهیلات به این متقاضیان از محل صندوق پس انداز یكم در سال جاری خواهیم بود.

وی درباره پرداخت تسهیلات بافت فرسوده توسط بانك مسكن گفت: در سال گذشته بانك مركزی، فقط بانك های تجاری را مسئول پرداخت تسهیلات بافت فرسوده كرد. اما در سال جاری از طرف بانك مركزی حدود ۶ هزار سهمیه برای بانك مسكن به منظور پرداخت تسهیلات بافت فرسوده اختصاص داد و آمادگی پرداخت این تسهیلات را به میزان سهمیه داریم.

مدیرعامل بانك مسكن درباره میزان بازپرداخت تسهیلات ۸۰ میلیونی خرید مسكن گفت: در حال حاضر با توجه به اینكه نرخ تورم حدود ۱۴ درصد است بازپرداخت این تسهیلات متناسب با نرخ تورم ماهانه حدود ۹۳۵ هزارتومان است كه در صورت كاهش تورم در سال‌های آینده این میزان نیز قابل تعدیل است. /

برچسب‌ها:

نظر شما