شناسهٔ خبر: 89869 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

تیس از ویژه‌ترین شهرهای جدید کشور است/ جلوگیری از هرگونه اقدام خصوصی و اختصاصی در فاصله ۲ کیلومتری از دریا

فرزانه صادق مالواجرد معاون وزیر راه و شهرسازی تیس را از ویژه‌ترین شهرهای جدید کشور خواند و گفت: تلاش کرده‌ایم در مصوبات مربوط به این شهر جدید، حقوق عامه مردم مورد توجه قرار گیرد و در فاصله دو کیلومتری از دریا هیچ اقدام اختصاصی و خصوصی انجام نپذیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد در مراسم اهدای جوایز معماری و شهرسازی شهر جدید تیس که روزه دوشنبه ۲۷ بهمن ماه در شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شد، مکان‌یابی و موقعیت شهر جدید تیس را یکی از خاص‌ترین و ویژه‌ترین شهر های جدید دانست که مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری را اخذ کرده است.

وی افزود: زمانی که شهر جدید تیس مورد بررسی قرار می گرفت ما طرح راهبردی منطقه مکران را در دستور کار قرار داشتیم و مکان‌یابی شهرجدید تیز از این حیث بسیار استراتژیک است. زیرا در آن طرح ویژه و راهبردی چند نکته اساسی وجود داشت که مهمترین آن ارتقاء جمعیتی است که در سواحل جنوب سکنی بگزینند.

صادق مالواجرد افزود: اینکه ما نعمتی به این بزرگی و چشمگیری در سواحل جنوبی داریم و اساسا نسبت به آن بی توجه بوده‌ایم نکته‌ای بود که در آن طرح استراتژیک و راهبردی توجه ویژه ای را به سواحل جنوبی مورد توجه قرار گرفت. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با نامیمون خواندن تصرفات و ساخت و سازهای اتفاق افتاده در سواحل شمالی کشور گفت: برای تکرار نشدن این اتفاقات در سواحل شهر جدید تیس این موضوع در طرح استراتژیک این منطقه دیده شد تا فضاهای عمومی پیرامون دریا متعلق به عموم باشد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند و اگر قرار به شکل‌گیری گردشگری در این سواحل انجام و خدمات پشتیبان برای استفاده از سواحل در نظر گرفته شود، مختص به عموم باشد.

وی ادامه داد:‌ این نکته از این نظر حائز اهمیت است که مکان‌یابی شهر جدید تیس، از این جهت بود که اگر قرار است یک ساماندهی در این منطقه انجام گیرد و ما خدماتی را به آنجا ببریم که سکونت نیز در آن است، چگونه این اراضی را حفظ کنیم. چون به محض اینکه توجهات به جایی جلب می‌‌شود، ارکان مختلف در آنجا حضور می‌یابند و اراضی در این مناطق واگذاری‌های بعدی خواهد داشت و اتفاقی که می‌افتد نادیده‌گیری عنصر اصلی یعنی مردم است؛ از این جهت یکی از اهداف مکان‌یابی شهر جدید تیس این بود که این حق به مردم بازگرداند.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: این شهر جدید یکی از بی‌نظیرترین چشم‌اندازها را دارد. بنابراین تصویب کرده‌ایم که در یک فاصله دو کیلومتری از دریا هیچ اقدام اختصاصی و خصوصی انجام نپذیرد. مگر بعضی از فعالیت‌های مرتبط با دریا که البته تعداد آن‌ها محدود است.

وی ادامه داد: اتفاقی که در این فاصله دو کیلومتری باید رخ دهد این است که در این فضا باید فضاهای عمومی ایجاد شود و از هرگونه واگذاری اختصاصی پرهیز شود. نکته دیگر فعالیت‌پذیری است که باید در این سواحل و خاصه در شهر جدید تیس مدنظر قرار گیرد. یکی از ویژگی‌های خاص شهر جدید تیس، نقش گردشگری آن بوده و این نقش بسیار پررنگ‌تر از نقش مسکونی است که در سایر شهرهای جدید مورد توجه قرار دارد. در مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص تیس، حتی نظام هیدرولوژی و حرائم مورد نیاز برای مسائل مرتبط با آن نظیر سونامی‌های احتمالی دیده شده و این حریم از فضای شهری و کالبدی کسر شد.