شناسهٔ خبر: 90047 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با هدف همکاری بیشتر صورت گرفت؛

برگزاری جلسه پژوهشكده چای کشور با هواشناسی استان گیلان

هواشناسی گیلان جلسه هم‌اندیشی حوزه معاونت پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌ها پژوهشكده چای کشور با هواشناسی استان گیلان با هدف همکاری بیشتر برگزار شد.

   به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(گیلان)، به منظور گسترش همکاریها واستفاده هدفمند ومناسب از سالها مطالعه وجمع آوری دیتا از محصول چایی توسط کارشناسان هواشناسی کشاورزی رشت و  همچنین  بهره مندی از دانش کارشناسان پژوهشکده چای و با عنایت به نقش و اهمیت هواشناسـی در تولید محصولات کشاورزي و پیشـگیري از خسارت‌های احتمالی این جلسه تشکیل شد.

این جلسه به دعوت پژوهشکده چای در لاهیجان و در محل ستاد پژوهشکده و با حضور معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های پژوهشکده چای و همکاران گروه‌های پژوهشی برگزار شد، محمد جواد زهد قدسی رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی رشت ، محمد تقی سدیدی و خانم زهرا امین دلداراز اداره کل هواشناسی استان حضور داشتند.

در این جلسه هم اندیشی طرفین در خصوص هم‌فکري و تبـادل‌نظر براي اسـتفاده از پتانسـیل‌هـا و همکاري متقابل در خصوص محصول چـاي به تبادل نظر پرداخته و ضمن طرح مسائل و اولویت‌های مرتبط، در خصوص اجرای پروژه‌های کاربردی مشترک مباحثی مطرح که مورد توافق طرفین قرار گرفت.

در پایان جلسه مصوب شد؛ جلسات کارشناسی برای پیگیری و اجرایی شدن موضوعات به شرح ذیل در آینده نزدیک برگزار و اجرای آن‌ها عملیاتی شود.

الف) تهیه اپلیکیشن هشدارهای هواشناسی به منظور پیشگیری و کاهش خسارت‌های احتمالی ناشی از سرمازدگی اول فصل و خشکی طول فصل.

ب) امکان‌سنجی تهیه دیتالاگرهای مناسب برای ثبت پارامترهای هواشناسی مرتبط با گیاه چای.

ج) پایش آفات و بیماری‌های مهم چای و میزان شیوع و ظهور آن‌ها با تغییرات آب و هوایی.

د) تاثیر روش‌های مدیریت به‌باغی بر کاهش خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی و افزایش تحمل بوته‌های چای به تنش‌های محیطی.