شناسهٔ خبر: 90117 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نظارت دقیق بر عملکرد مراكز معاينه فني سنگين درمازندران

مازندران رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران از نظارت دقیق و مستمر این اداره کل بر عملکرد مراكز معاينه فني سنگين در این استان برای تست خودروهای سنگین خبر داد.

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی (استان مازندران) ، ناهید شهرامی نیا ضمن بيان اين خبر كه مازندران داراي شش مركز معاينه فني خودروهاي سنگين و نيمه سنگين فعال مي باشد ، اظهار داشت: به منظور ارتقای ايمني تردد جاده اي و کاهش میزان آلودگی هوا،  اين مراكز  زير نظر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تاسيس و راه اندازي شده تا به صورت مكانيزه و بدون دخالت كاربر ، نسبت به کنترل فنی خودروهای سنگین اقدام و براي آن دسته از خودروهايي كه فاقد نقص فني می باشند برگه معاينه فني صادر شود .

رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تصریح کرد: در مراكز فوق الذكر، علاوه بر بازديد هاي ظاهري شامل كيفيت آج لاستيك ها، شيشه ها و آينه ها، چراغ ها، كمربند ايمني، كپسول آتش نشاني، جعبه كمك هاي اوليه، باك ها، درب ها و موارد ایمنی داخل خودرو،  آزمون هاي مكانيزه شامل تست ترمز، لغزش جانبي چرخ ها، تست آلاينده ها، لقي جلوبندي و فرمان، كيلومتر شمار و تست نور صورت مي پذيرد.

 شهرامی نیا در ادامه افزود: با توجه به ارتباط سامانه معاینه فنی با سامانه صدور بارنامه و صورت وضعیت، خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند، قادر به دریافت بارنامه برای حمل بار و صورت وضعیت جهت نقل و انتقال مسافر در محورهای مواصلاتی نخواهند بود.

افزایش 8درصدی مراجعان به مراکز معاینه فنی

وی ادامه داد: در یازده ماهه نخست امسال ، تعداد ۶۵۷۸۵ دستگاه خودروی سنگین و نیمه سنگین به مراکز استان مراجعه کردند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸ درصد افزایش داشته و تعداد ۱۵۸۸۸ خودرو معادل ۲۴ درصد مراجعات ، به علت نقص در سیستم فنی مردود شده و گواهی معانیه فنی برای آنها صادر نشده است.

 شهرامی نیا تأکید کرد: به منظور نظارت بهينه بر عملكرد مراكز، اين اداره كل ضمن انجام بازديدهاي سرزده و دوره اي از مراكز مذكور به همراه نمایندگان اداره کل حفاظت محیط زیست، اداره کل استاندارد و پلیس راهور استان، به صورت مستمر اقدام به پايش سامانه مراكز معاينه فني سنگين نموده و در صورت مشاهده نواقص و تخلفات احتمالي، مطابق مقررات اقدام مي نمايد.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تصريح كرد: اميدواريم با انجام صحیح معاينه فني خودروها و كنترل سلامت فني آنها گام موثري در افزايش ايمني سفرهاي جاده اي و کاهش آلودگی های زیست محیطی برداشته شود .