شناسهٔ خبر: 9021 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

سفر وزیر راه و شهرسازی به اردبیل - ۴

بازآفرینی شهری زمینه ساز افزایش ثروت ملی/ تجسم مفهوم «ایران شهر» در اردبیل/ ۸ سال پس از وعده دولت نهم هنوز صدای سوت قطار در اردبیل شنیده نمی‌شود/ وزارت راه اقدام عجولانه نخواهد داشت

اردبیل وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح ساختمان پزشکان اردبیل به نقش این منطقه در هویت ملی ایران اشاره کرد و گفت: نقش اردبیل در کل آذربایجان بزرگ محوری است. من به عنوان وزیر راه و شهرسازی تنها به موضوع مسکن یا طرح جامع شهری نمی‌اندیشم بلکه آنچه مهم است بازگرداندن نقش بازآفرینی شهری به این منطقه است تا زمینه افزایش ثروت ملی فراهم شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به اردبیل، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با بیان این که اردبیل منبع توسعه ملی هم در محدوده سرزمینی و هم فرا سرزمینی است افزود: حضور اردبیل در هویت ملی هم به شکل تاریخ باستانی و هم به شکل هویت دینی آن به گونه ای است که وقتی فردی وارد این شهر می شود مفهوم ایران شهر را می تواند مجسم کند.

وی با اشاره به ساخت پروژه مجتمع پزشکان اردبیل که در راستای همین بازآفرینی شهری است ادامه داد: این گونه اقدامات علاوه بر هویت بخشیدن به بافت تاریخی شهر موجب ارتقای زندگی ساکنان فعلی بافت های فرسوده و جذب گردشگر برای آن شهر می شود.

آخوندی با اشاره به لزوم افزایش کیفیت زیرساخت های مواصلاتی، شهری و سکونتی اردبیل با هدف جذب گردشگر بیشتر اظهار کرد: به رغم تنگناهای مالی همواره معتقدم که نقش اعتبارات دولتی باید مکمل اعتبارات بخش خصوصی باشد و دولت باید تنها به عنوان اهرم حرکت دادن اعتبارات بخش خصوصی به سمت پروژه ها عمل کند.

وی پروژه ساختمان پزشکان اردبیل را نمونه ای از مکمل هم بودن اعتبارات دولتی و خصوصی دانست و گفت: دولت ثروتی به نام زمین دارد که با اعتبارات شرکت سرمایه گذاری مسکن به عنوان بخش خصوصی تلفیق شده که در نهایت باعث اجرایی شدن پروژه بزرگی مانند ساختمان مجتمع پزشکان اردبیل می شود.

وزیر راه و شهرسازی به پروژه های عمرانی فرودگاه اردبیل اشاره و خاطرنشان کرد: ترمینال بین المللی این فرودگاه با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که امیدوارم تا پاییز امسال به اتمام برسد، این پروژه بعد از ساخت می تواند سالی یک میلیون مسافر جذب کند که برای توسعه صنعت گردشگری استان کمک بزرگی است.

وی همچنین از نصب سیستم هوشمند فرود هواپیما در فرودگاه اردبیل و بهره برداری از آن تا یکی دو ماه آینده خبر داد و افزود: با نصب این سیستم خلبان هواپیما با دید بیشتری می تواند هواپیما را نشانده و در نتیجه مشکل لغو پروازهای این فرودگاه نیز حل می شود.

آخوندی با تأکید بر پیگیری تنظیم زمان پروازهای اردبیل آن را مرتبط با کمبود ناوگان هوایی ذکر و اظهار کرد: در نتیجه سفر اخیری که به فرانسه داشتم امیدوارم خبرهای خوبی در خصوص نوسازی ناوگان هوایی داشته باشیم.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به ساخت آزادراه اردبیل - تبریز افزود: از نیر تا تبریز بازدید کرده ام این پروژه تا نیر به خوبی پیش رفته است و در آینده محور اردبیل - تبریز با دو باند رفت و دو باند برگشت به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به بررسی محور اردبیل - پارس آباد از سوی وزارت راه و شهرسازی برای توسعه این محور ادامه داد: پایانه مرزی بیله سوار به عنوان یکی از مهمترین مراکز درآمدزایی استان سال گذشته با ۱۱ میلیارد تومان اعتبار افتتاح شد.

آخوندی پروژه راه آهن اردبیل را به عنوان یکی از خواسته های مهم مردم استان یادآور شد و گفت: تا زمانی که کار کارشناسی دقیق در این زمینه انجام نشود نمی توان کاری کرد، اقدام عجولانه مانند همان کار سال ۸۴ می شود که قرار بود ظرف دو سال سوت قطار در این شهر به صدا درآید ولی الان ۱۰ سال است که این صدا شنیده نشده است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم بررسی ویژگی های زمین این منطقه از نظر رانش و همچنین بررسی بیشتر تأمین مالی پروژه راه آهن اردبیل گفت: در طرح قبلی راه آهن اردبیل ایستگاه قطار خارج از شهر پیش بینی شده بود که کمکی به مردم نمی کرد چون هرکس سوار قطار می شود می خواهد به مقصد برسد، اینکه مسافر را در ۱۰ کیلومتری شهر پیاده کنیم کاری نکرده ایم.

وی با بیان اینکه این ایستگاه خارج شهر را به ایستگاه باری تبدیل کرده و ایستگاه مسافری را در داخل شهر طراحی کرده ایم گفت: کل مسیر را از نظر ژئوتکنیکی بررسی مجدد کرده ایم که مشکلات آن مرتفع شده است، همچنین روش تأمین مالی پروژه نیز بررسی شده و من در جلسه هیات وزیران به رئیس جمهور پیشنهاد استفاده از صندوق توسعه ملی به میزان ۳۰۰ میلیون دلار را مطرح کردم که پس از موافقت رئیس جمهور در حال انجام اقدامات بانکی آن هستیم.

آخوندی با برآورد اعتبار فعلی پروژه راه آهن اردبیل به مبلغ  ۹۰۰ میلیارد تومان افزود: همزمان با این روش مالی پروژه، درحال مذاکره با یک شرکت چینی هستیم تا از طریق فاینانس بتوانیم پروژه راه آهن اردبیل را به پیش ببریم، این دو روش به طور موازی پیگیری می شود و هرکدام زودتر به نتیجه برسد این روش عملیاتی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کمک ۱۲ میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی برای نصب ILS در فرودگاه اردبیل به اتمام ۹۰ درصدی ساخت واحدهای مسکن مهر این استان اشاره و خاطرنشان کرد: امیدوارم ساخت مابقی واحدها نیز تا پایان امسال تمام شود.

آخوندی به ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن مهر و سکونت ۲۰۰ هزار نفر در واحدهای مسکن مهر شهر اردبیل اشاره کرد و گفت: در گذشته برای تأسیسات زیربنایی این پروژه ها پیش بینی لازم نشده بود. همچنین وزارت راه و شهرسازی از محل اعتبارات سازمان ملی زمین و مسکن به ساخت تأسیسات روبنایی این پروژه ها به مبلغ دو میلیارد تومان کمک کرد و برای حل مشکل تأسیسات زیربنایی و فاضلاب این پروژه ها این وزارت می تواند یک سوم هزینه آن را تقبل کند.

عباس آخوندی اظهار کرد: استان اردبیل یکی از استان‌های پیش‌رو در تکمیل واحدهای مسکن مهر است به طوری که ۹۰ درصد عملیات اجرایی این پروژه به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه مابقی این واحدها نیز با تامین نقدینگی و حل برخی از مشکلات زیرساختی قرار است در استان اردبیل تا پایان امسال تکمیل شده و تحویل متقاضیان شود، گفت: در بحث مسکن مهر به دلیل جانمایی‌های غلط و حرکت احساسی در گذشته ما با مشکلات و گرفتاری‌های لاینحلی روبه‌رو بودیم که در سطح کشور سعی شد این مشکلات یکی پس از دیگری گره‌گشایی شود.

وزیر راه و شهرسازی از آمادگی وزارت راه و شهرسازی در تامین اعتبار برای تکمیل برخی از تاسیسات زیربنایی و روبنایی خبر داد و افزود: بنده نامه‌ای را به استاندار اردبیل نوشته‌ام و در آن قول دادم از طریق منابع داخلی وزارت برای ساخت برخی تاسیسات روبنایی نظیر مدرسه،‌ درمانگاه، کلانتری و ... که جزو وظایف و اختیارات ما نیست تلاش جدی و حقیقی انجام شود.

آخوندی تصریح کرد:‌ انتظار داریم همه دستگاه‌های خدمات‌رسان به تعهدات خود در تکمیل مسکن مهر عمل کنند تا ما بتوانیم در سطح کشور نیز تا پایان سال آینده همه واحدهای مسکونی مهر را تحویل دهیم.

وی ادامه داد: حتی در برخی از این مجتمع‌ها به دلیل جانمایی نامناسب امکان احداث برخی تاسیسات روبنایی وجود ندارد ولی سعی کردیم با تامین یک سوم هزینه‌ها از طریق منابع وزارت راه و شهرسازی بتوانیم در تکمیل این تاسیسات کمک کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: انتظار داریم با همراهی خود مردم به تدریج مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف اعم از راه و مسکن با آن روبه‌رو هستیم آنها را یکی پس از دیگری برطرف کنیم./

نظر شما