شناسهٔ خبر: 92499 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارش نشست‌وبرخاست در فرودگاه‌های کشور در اسفند ۹۹

کاهش ۲ درصدی جابجایی مسافر نسبت به بهمن ۹۹/ سهم ۹۸ درصدی پروازهای داخلی از کل پروازها

هواپیما هما در اسفند سال ۹۹، پروازهای داخلی ۹۸ درصد از کل پروازهای کشور را تشکیل داده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس آماری که گروه آمار و اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و هوانوردی ایران منتشر کرده است، در ماه اسفند سال ۱۳۹۹، در مجموع ۲۸ هزار و ۹۵۷ نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور انجام شده است که ۲ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۶۰۷ مسافر و ۲۲ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۹۹۶ کیلوگرم بار با استفاده از این پروازها جابجا شده‌اند. آمار نشست و برخاست نسبت به ماه بهمن ثابت مانده اما دو رقم دیگر نسبت به بهمن به ترتیب ۲ درصد کاهش و یک درصد رشد داشته‌اند. آمار نشست‌وبرخاست، جابجایی مسافر و حمل بار در فرودگاه‌های کشور در ماه اسفند ۹۹ نسبت به اسفند ۹۸ به ترتیب ۵۴، ۳۴ و ۴۴ درصد رشد داشته است.

در این ماه، فرودگاه مهراباد با ۹ هزار و ۹۱۶ نشست و برخاست و جابجایی ۸۰۸ هزار و ۳۷۳ مسافر صدرنشین فرودگاه‌های کشور است و ۳۴.۲۴ درصد کل پروازها در این فرودگاه انجام شده است. پس از آن فرودگاه مشهد با جابجایی ۳۱۴ هزار و ۷۴۹ مسافر و وفرودگاه کیش (که در مالکیت منطقه ازاد کیش است) با جابجایی ۲۶۱ هزار و ۸۹۶ مسافر در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. فرودگاه شیراز نیز سومین فرودگاه پرتردد در جمع فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بوده است.

در این ماه فرودگاه رفسنجان با ۴ نشست و برخاست و جابجایی ۲۲۳ مسافر کم تردد ترین فرودگاه کشور بوده و حداقل ۸۰ درصد از پروازها به ترتیب در ۹ فرودگاه مهرآباد، مشهد، کیش، شیراز، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز و خلیج فارس (عسلویه) انجام شده است. گفتنی است آمار فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) بعلت عدم ثبت و مغایرت گیری در سامانه، قابل بهره برداری نیست.

رشد پروازهای داخلی

در ماه اسفند سال ۱۳۹۹، جمعا ۲۸ هزار و ۳۹۵ پرواز داخلی در فرودگاه‌های کشور انجام شده و ۲ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۷۴۱ مسافر با استفاده از این پروازها جابجا شده‌اند. درصد تغییرات پروازهای داخلی نسبت به بهمن‌ماه، دقیقا مانند درصد تغییرات کل پروازهاست. اما تغییرات نسبت به اسفند ۹۸ به ترتیب ۵۵ و ۳۴ درصد است.

از آنجا که فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران تنها مختص پروازهای داخلی است، این فرودگاه با آماری که بالاتر نیز ذکر شد، در صدر فرودگاه‌های کشور در زمینه پروازهای داخلی است. پس از این فرودگاه مجددا فرودگاه‌های مشهد، کیش و شیراز قرار دارند.

از آنجا که آمار مرتبط با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در گزارش منتشر شده نیامده است، نمی‌توان در مورد تغییرات پروازهای بین‌المللی اظهار نظر کرد. اما در ماه اسفند سال ۱۳۹۹ به ترتیب از فرودگاه‌های مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، لارستان، قشم، اهواز، ارومیه، بندرعباس، کرمانشاه، کرمان و کیش ۵۶۲ نشست‌وبرخاست خارجی انجام شده که بخشی از این پروازها باری بوده‌اند.

کاهش ۵۰ درصدی پروازهای عبوری

در ماه اسفند سال ۱۳۹۹، اوج پروازها از میان روزهای هفته در روز چهارشنبه و در میان ساعات شبانه روز در ساعت ۸ صبح بوده است. در این ماه ۹۸.۰۶ درصد کل پروازها داخلی، ۱.۷۵ درصد خارجی و ۰.۱۹ درصد به مقصد عتبات عالیات بوده است. در این ماه بیشترین تردد میان فرودگاه مهرآباد و فرودگاه مشهد انجام شده است. مسیرهای تهران-کیش-تهران و تهران-شیراز-تهران در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

در اسفند ماه سال ۹۹ فرودگاه کرمان با متوسط ۱۱۳ مسافر در هر پرواز و فرودگاه سهند(مراغه) با متوسط ۲۸ مسافر در هر پرواز بیشترین و کمترین تراکم مسافر را شامل می‌شوند. همچنین در این ماه ۲۳ درصد از پروازهای برنامه‌ای شرکت‌های هواپیمایی داخلی، دارای تأخیر بوده و همچنین در همین مدت، متوسط زمان تأخیر پروازهای تاخیردار ۸۱ دقیقه بوده است.

در نهایت گفتنی است در پروازهای عبوری از فراز کشور دراسفند ماه سال جاری حدود ۵۰ درصد نسبت به ماه مشابه سـال گذشته کاهش دیده می‌شود.