شناسهٔ خبر: 92816 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

توسعه شبکه آزادراه کشور در دولت تدبیر و امید

۲۸۵ کیلومتر آزادراه تا تیرماه به افتتاح می‌رسد

ساخت آزادراه تا پایان دولت تدبیر و امید، یعنی انتهای تیرماه سال جاری، ۲۸۵ کیلومتر آزادراه در کشور افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مانند تمام شقوق حمل‌ونقل، حمل‌ونقل زمینی نیز در دولت تدبیر و امید توسعه و رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های توسعه حمل‌ونقل زمینی در این دولت، توسعه آزادراه‌های کشور بوده است. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، مجموعا ۱۰۰۰ کیلومتر آزادراه، معادل ۲۵ درصد کل آزادراه‌های کشور به شبکه آزادراهی ایران افزوده شد. آزادراه‌های مهمی همچون تهران-شمال و کنارگذر شرقی اصفهان در این دولت به اتمام رسیدند و آزادراهی چون غدیر و یا کنارگذر جنوبی تهران، در این دولت طرح‌ریزی، احداث و افتتاح شدند. 

توسعه شبکه آزادراهی، نقشی بسزا در توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت کشور داشته است. به عنوان مثال، دو آزادراه غدیر و کنارگذر شرقی اصفهان، با قرارگیری در کریدور شمال-جنوب، سبب کوتاه تر شدن مسیر دسترسی حوزه اقیانوس هند به قفقاز و شمال اروپا شده‌اند. این مهم همچنین نقشی قابل توجه در کاهش مصرف سوخت و ورود آلاینده‌ها به آسمان بازی کرده است. 

اکنون که دولت دوازدهم نیز رو به اتمام است، نزدیک به ۱۲۰۰ کیلومتر آزادراه در دست احداث قرار دارد که ۲۸۵ کیلومتر از این آزادراه‌ها که در ۳ پروژه توسط شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور احداث می‌شوند، تا پیش از اتمام دولت تدبیر و امید افتتاح خواهند شد.

پرو|ه اول، قطعات ۲، ۳ و ۴ آزادراه اراک-خرم‌آباد است که ۶۷ کیلومتر طول داشته و در ۶ خط احداث می‌شود. تاکنون روسازی ۴۹ کیلومتر از این آزادراه انجام شده و ابنیه آن نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بنابراین پیشرفت کل پروژه ۸۷ درصد تخمین زده می‌شود. یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان از اعتبار پروژه تخصیص داده شده و برای تکمیل به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است و پیش‌بینی می‌شود این قطعات در هفته اول خرداد به بهره‌برداری برسند.

آزادراه منجیل-رودبار به طول ۸ کیلومتر که در هفته چهارم تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد، ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ۵۳۰ میلیارد تومان از اعتبار این پروژه تخصیص داده شده و ۴۲۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن مورد نیاز است.

نهایتا آزادراه ایزدخواست-شیراز با ۲۱۰ کیلومتر طول و ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، در ۴ خط احداث می‌شود و به غیر از ۲ هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان تخصیص داده شده، به هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان اعتبار دیگر احتیاج دارد. این آزادراه نیز در هفته چهارم تیرماه به بهره‌برداری خواهد رسید.