شناسهٔ خبر: 92819 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

بحران کرونا چه تاثیری بر هوانوردی آمریکای لاتین داشته است؟

«کوبانا» و کرونا؛ تلفیق تحریم و پاندمی

هواپیما کوبانا بحران اقتصادی ناشی از کرونا و همزمانی آن با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، بر کوبانا، ایرلاین حامل پرچم کوبا تاثیر سو گذاشته و پروازهای بین‌المللی آن را محدود کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بحران اقتصادی ناشی از کرونا بر صنعت هوانوردی و بسیاری از ایرلاین‌های جهان اثر سو گذاشته است. به طوری که اکنون تعداد پروازهای جهان معادل ۶۰ درصد مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ است و یک سوم هواپیماهای جهان نیز زمین‌گیر شده‌اند. اما در میانه پاندمی، عوامل دیگری نیز هستند که مانع فعالیت برخی از ایرلاین‌ها شده‌اند و تحریم یکی از این موارد است. 

کوبانا، ایرلاین حامل پرچم کوبا، از جمله ایرلاین‌هایی است که در دوران کرونا فشار مضاعف تحریم را نیز بر گرده خود حس می‌کند. کوبا بیش از ۶۰ سال است که تحت محاصره ایالات متحده آمریکا قرار دارد و صنعت هوایی این کشور نیز از محاصره و تحریم بی‌تاثیر نبوده است. این ایرلاین مدت زیادی است که نتوانسته به نوسازی ناوگان خود بپردازد. از سوی دیگر فشار اقتصادی ناشی از تحریم و محدودیت‌های مسافرتی که از سوی ایالات متحده آمریکا وضع شده، باعث شده است کوبانا نتواند آنچنان که باید بر روی درآمدزایی حساب کند. حال، با شیوع کرونا و افزایش محدودیت‌های سفر در سطح جهان، فشار بر کوبانا دو چندان شده است.  

آنطور که سایت «سیمپل فلایینگ» نوشته است، کوبانا اکنون و تحت تاثیر بحران اقتصادی ناشی از کرونا، تنها به ارائه خدمات در حداقل مسیرهای ممکن مشغول است. کرونا، تحریم‌های اقتصادی و آثار منفی سقوط پرواز CU۹۷۲ (که سه سال پیش اتفاق افتاد) گریبان این شرکت هواپیمایی کوبایی را گرفته است.

در بازه زمانی ۴ تا ۱۸ ماه مه سال جاری، کوبانا ۸۹ پرواز یعنی به طور میانگین ۶.۳ پرواز خواهد داشت و این تعداد پرواز، ۸ هزار و ۶۳۷ صندلی پروازی را به مسافران عرضه می‌کند. از این تعداد تنها ۶ پرواز به مقاصد اسیسا آرژانتین و مادرید اسپانیا بین‌المللی خواهد بود (که البته انتظار می‌رود پروازها به آرژانتین نیز به علت همه‌گیری کرونا لغو شود.) مقایسه این برنامه با مدت مشابه در سه سال گذشته، نشانگر یک تغییر بزرگ است؛ بین ۴ تا ۱۸ ماه مه سال ۲۰۱۸، کوبانا ۴۸۷ پرواز و ۴۷ هزار و ۱۲۵ صندلی پروازی عرضه کرده و به ۱۱ کشور جهان پرواز داشته است. این کشورها شامل کانادا، هایتی، کلمبیا، برزیل، ونزوئلا، مکزیک، آرژانتین، مارتینیک، اسپانیا، کاستاریکا و جمهوری دومینیکن بوده‌اند. اما در تاریخ ۱۸ می سال ۲۰۱۸، پرواز CU۹۷۲ این شرکت هواپیمایی حوالی فرودگاه بین‌المللی خوزه مارتی هاوانا سقوط کرد.

بخوانید| یک سوم هواپیماهای جهان زمین‌گیر هستند

کوبانا سال‌هاست که به علت تحریم‌های آمریکا نتوانسته است ناوگان خود را نوسازی کند. اکنون ناوگان این شرکت متشکل از ۱۶ هواپیما شامل ۳ فروند ATR۴۲/۷۲، همچنین ۶ فروند آنتونوف An-۱۴۸/۱۵۸، و ۳ فروند ایلوئوشین IL۹۶-۳۰۰ و چهار فروند توپولوف ۲۰۴ است. با این حال، برای مدت طولانی کوبانا برای پوشش پروازهای خود بر هواپیاماهای اجاره‌ای متکی بوده است. یکی از همین هواپیماهای اجاره‌ای، یعنی یک فروند بویینگ ۳۰۰-۷۳۷ که متعلق به شرکت مکزیکی گلوبال ایر بود، در تاریخ ۱۸ مه سال ۲۰۱۸ سقوط کرد و ۱۱۳ مسافر را به کام مرگ کشید. این سقوط در واقع بحران مالی و عملیاتی این شرکت را به نمایش گذاشت.

تقریبا در همان زمان، دولت آمریکا فشارهای تحریمی خود بر کوبا را گسترش داد. تا تاریخ اکتبر سال ۲۰۱۹ کوبانا به دلیل تحریم‌ها ناچار شد بسیاری از قراردادهای اجاره هواپیمای خود را باطل و بسیاری از پروازهای بین‌المللی خود را لغو کند. تحریم‌ها و از دست رفتن هواپیماهای اجاره‌ای، کوبانا را مجبور کرد که مقاصد مکزیکو سیتی، کانکون، سانتو دومینگو، فورت ده فرانس و کاراکاس را لغو کرده و مذاکرات برای برقراری پرواز به جاماییکا را متوقف کند.

با شیوع کرونا، کوبانا نیز مانند بسیاری دیگر از ایرلاین‌های جهان دچار بحران اقتصادی مضاعف شد. کوبا به دلیل شیوع کرونا مرزهای خود را بسته و متحمل یک زیان ۵.۵۷ میلیارد دلاری شده است. در دو سال گذشته، کوبانا نیز حدود ۳۵۳ میلیون دلار زیان دیده است. 

این مساله باعث شده مسیرهای پروازی کوبانا به حداقل ممکن برسد. با این حال این شرکت پروازهای مادرید خود را به دلیل اهمیت بالای این بازار قطع نخواهد کرد و گزارش‌ها حاکی از آن است که در ماه‌های گذشته، یکی از ایلوئوشین‌های IL۹۶ کوبا در مسیر هاوانا-مسکو-گاندر (کانادا)-هاونا پرواز کرده است.