شناسهٔ خبر: 93385 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام :

ساخت و سازهای غیر مجاز یکی از چالشهای شهر نشینی نوین محسوب می شود

عبدالله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به چالشهای شهر نشینی نوین گفت: یکی از عوامل ایجاد این چالشها پایین بودن اثر بازدارندگی کمیسیون ماده ۱۰۰ در ساخت و سازهای غیر مجاز است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی استان(ایلام)، مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص وضعیت ساخت و سازهای شهری گفت: امروزه تخلف در ساخت و سازها از ضوابط و استانداردهای کیفی، فنی و شهرسازی در اکثر شهرهای  کشور واقعیتی ریشه دار و گسترده بوده که همسو با رشد شهرنشینی و اجرای آن، به صورت ساختمان‌های بلند مرتبه و افزایش تراکم ساختمانی به طور تصاعدی در حال افزایش است.

عبدالله بهادری با اشاره به اینکه رعايت اصول ساخت و ساز زمينه ساز توسعه زيرساخت ها و عمران و آباداني شهر در تمامي زمينه ها ازجمله عمراني، اقتصادي، فرهنگي، سياسي و تاريخي را  فراهم می نماید اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دبیر کمیسیون ماده ۵ تمام تلاش خود در جهت رعایت ضوابط و قوانین اجرایی ساخت و سازهای شهری به کار خواهد بست تا با انبوه سازی بی برنامه و تراکم جمعیت روز افزون که فقط و فقط به سود سوداگران بازار مسکن بوده و ضرر و زیان آن برای عموم شهروندان می باشد مقابله نماید و در این راه همکاری و همراهی سایر دستگاهها و نهادها از جمله شهرداری ضروری است.

 به عنوان مثال جلوگیری از احداث ساختمانهای بلند مرتبه در کوچه های ۶ و ۸ متری که بدون در نظر گرفتن مواردی همچون تراکم، اشرافیت، زیست محیطی، ترافیک، معماری شهری و .... بنا می شوند امری ضروری است.

وی خاطر نشان کرد: اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دستگاه نظارتی، نظارت بر نظام مهندسی ماده ۳۵ ،  تخلفات صورت گرفته را در حین اجرا به شهرداری گزارش می دهد و شهرداری نیز به عنوان متولی رسیدگی به تخلفات بوده و همکاری این دو دستگاه می تواند جلو زیاده خواهی برخی از اشخاص را گرفته تا مانع اجرای بی ضابطه اینگونه بنا ها شویم.

بهادری در ادامه تصریح کرد: اداره راه و شهرسازی در محدوده حریم شهری تنها وظیفه نظارت بر شهرداری و نظام مهندسی را بر عهده دارد و ممانعت در برابر ساخت و سازهای غیر مجاز شهری وظیفه قانونی شهرداری می باشد. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان در ادامه افزود: امروزه هزینه های شهرداری جهت توسعه فضاهای شهری، آسفالت خیابانها، بهسازی معابر، احداث بوستانها و مبلمان شهری، مدیریت پسماندها، هزینه های جاری کارکنان و ... بسیار سنگین است و منبع درآمد و اعتبارات شهرداری محدود و این امر نا خودآگاه باعث شده است شهرداریها به عنوان منبع درآمد برای هزینه های شهری به سوی ارجاعات به کمیسیون ماده ۱۰۰ بکشاند. علی رغم میل باطنی شهردار و شورای شهر در این شرایط ماده۱۰۰ به عنوان منبع درآمدی برای شهرداری و شورای شهر محسوب می شود.

  اگر شهرداری اعتبارات کافی برای طرح ها و برنامه ها و مخارج خود داشته باشد آنگاه شهرداری طبق تبصره ۷ از ماده ۱۰۰ قانون، از ادامه ساخت و ساز ممانعت به عمل می آورد، اما متأسفانه با توجه به نکات مذکورشهرداری، تخلف گزارش شده از سوی نظام مهندسی را به ماده ۲۷ ارجاع و از این طریق اجازه ادامه ساخت و ساز غیر مجاز را صادر و در نهایت متخلف را برای دریافت جریمه به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می دهد.

بهادری در ادامه افزود: در واقع واحد اجرائیات شهرداری در همان ابتدای احداث یا توسعه بنای  غیر مجاز بایستی مانع از ورود پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ شده و در ادامه شورای شهر و دستگاه قضایی نیز برای صدور رای تخریب بدرستی پای کار حضور داشته و با عملکردی صحیح به رای دریافت جریمه بسنده نکنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به پایین بودن اثر بازدارندگی کمیسیون ماده ۱۰۰ ساخت و سازهای غیر مجاز اظهار داشت: بایستی قیمتهای دریافت جریمه در حدی باشد که برای مالکین و پیمانکاران افزون بر دریافت بهای پروانه مقرون به صرفه نباشد.