شناسهٔ خبر: 93696 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور خبر داد:

شروع اجرای طرح راهداری محوری در محورهای پرتردد تمام استان های کشور/ قرار داشتن ۳۵ هزار کیلومتر از راه های کشور در طرح راهداری محوری

رضا اکبری معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: طرح راهداری محوری در تمام محورهای شریانی کشور اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا اکبری؛ معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به اجرای طرح راهداری محوری در سراسر کشور گفت: طرح راهداری محوری مجموعه ای از اقدامات است که در یک محور به شکل دسته جمعی توسط گروه کاملی از راهداران و ماشین آلات انجام می‌شود.

وی ادامه داد:‌ جاده‌ها در سطح کشوری به حوزه‌های جغرافیایی شهرستان‌ها تقسیم بندی می‌شوند، هر شهرستان ماشین‌آلات و نیروی انسانی محدودی دارد، این امکانات در سطح شهرستان ها شامل راه‌های روستایی، فرعی و اصلی پراکنده هستند و تمرکزی از راهداران در جاده‌های کشور دیده نمی شود، به همین دلیل اغلب خیلی از کارهای راهداری در جاده ها با تاخیر انجام می شود.

اکبری افزود:‌ در این طرح امکانات، ماشین آلات و نیروی انسانی چند شهرستان با هم تجمیع می شوند، همگی داخل یک کریدور از جاده های شریانی قرار می گیرند و مجموعه ای از اقدامات به شکل گروهی انجام می شوند.

معاون سازمان راهداری در این باره تشریح کرد: قبل از شروع کار ابتدا یک گروه ممیزی بعد از بازدید محل چک لیست نیازهای ضروری را تهیه می کنند، بعد از تهیه برنامه زمان بندی بر اساس آن گروهی از راهداران و ماشین آلات از چندین شهرستان به صورت گسیل شده و در ابتدای محور کار خودشان را آغاز کرده و مجموعه ای از کارها را به شکل گروهی انجام می دهند. این موارد شامل درزگیری، لکه گیری، تسطیح و اصلاح افتادگی و تعریض شانه راه، اصلاح شیب شیروانی راه، پاکسازی حریم راه، تمیز کردن حریم راه، تمیز کردن و تعویض تابلوهای اطلاعاتی آسیب دیده، شست و شو و رنگ آمیزی حفاظ های ایمنی در طرفین جاده و تعویض قطعات آسیب دیده است که باید در سطح آسفالت انجام شود.

وی اضافه کرد:‌ پیش بینی می شود ظرف مدت ۲۰ الی ۳۰ روز به این طریق یک کریدور را از یک استان به چند استان مجاور متصل کنند و همین مساله باعث شد نام طرح "راهداری محوری" گذاشته شود.

اکبری اظهار داشت: این طرح از اوایل اردیبهشت ماه شروع شده و تا پایان مرداد ماه هم ادامه دارد و پیش بینی می شود در این بازه زمانی بتوانیم در این ۳۵ هزار کیلومتر راه شریانی و پرتردد بهبود نسبی ایجاد کنیم تا خدمات راهداری با کیفیت بهتری به مردم عرضه شود.

معاون سازمان راهداری تصریح کرد: این طرح در تمام استان های کشور آغاز شده و ما حدود ۱۲ هزار راهدار و ۹۹ هزار ماشین آلات را در این طرح به کار گرفته ایم.  کریدورهای اصلی کشور که شامل تهران-مشهد، تهران-بندرعباس، تهران-بازرگان، بازرگان-بندر امام، بندر امام-چابهار، چابهار-مشهد، تهران-بوشهر و تهران-خسروی است در فاز اول این طرح قرار گرفته اند.

وی افزود: فاز دوم طرح شامل برزگراه هایی هستند که به این کریدورها متصل می شوند که از حجم ترافیک بالایی برخوردارند و در فاز سوم این طرح راه های اصلی هستند که به این کریدورها و بزرگراه ها متصل می شوند، در مجموع حدود ۳۵ هزار کیلوتر طول آن ها می شود و تمام استان ها را در این طرح درگیر می کند.

وی افزود:‌ به صورت هفتگی از این گروه ها بازدید و پس از تهیه گزارش در یک سامانه ملی ثبت می شود. سال گذشته پنج میلیون فعالیت جاری راهداری در سطح کشور انجام شد و پیش بینی می شود در این طرح بین یک تا دو میلیون اقدامات نگهداری در سطح این کریدورها انجام شود.

اکبری توضیح داد: مجموعه ای از اقدامات انجام شده در این طرح احداث روشنایی نقطه ای در تقاطع های مستعد خطر و خط کشی، اصلاح و نصب حفاظ ایمنی در جاده ها است که منجر به افزایش ایمنی و اصلاح نقاط حادثه خیز می شود، البته این فرایند یک کار مجزا هست که قبلا این نقاط شناسایی شدند و باید طرح هایی مانند مهندسی راه در آن مطالعه، تهیه و به پیمانکار واگذار شوند.

معاون سازمان راهداری در پایان گفت: هدف این طرح افزایش سرعت و کیفیت خدمات راهداری در جاده ها بوده تا نواقص جزیی در جاده ها به حداقل رسیده و همچنین به زیبایی آن ها افزوده شود تا به این شکل افزایش کیفیت سفر را شاهد باشیم.