شناسهٔ خبر: 94137 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

اتصال اتوبان رشت-اردبیل به اتوبان آستارا-باکو/توافق برای احداث پایانه ریلی در مرز پارس آباد/ مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی مناطق آزاد شده آذربایجان

وزیر آستارا وزیر راه و شهرسازی از توافق برای اتصال اتوبان رشت-اردبیل به اتوبان آستارا-باکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی پس از سفر به جمهوری آذربایجان و در بدو ورود به بندر آستارا، در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر خود که به همراه معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان، وزرای مربوطه و مسئولین ارشد انجام شد، گفت: در این سفر از زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای و امکانات مرزی جلفا و آستارا و مناطقی که اخیرا آزاد شده است، بازدید به عمل آمد. هدف از این بازدید‌ها این بود که بتوانیم ظرفیت‌سازی بیشتری برای فعال‌تر کردن کریدور شمال-جنوب و همچنین کریدور شرقی-غربی در این منطقه انجام دهیم تا با اجرای پروژه‌های تکمیلی حلقه‌های مفقوده این کریدورها برطرف شود.

وی با بیان اینکه بازدیدها هم در ایران و هم در آذربایجان انجام شد، افزود: در همین زمینه هم از باکو به آستارا سفر کرده و از از ترمینال ریلی و محل جدید ترمینال خودرویی نیز بازدید کردیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضا و مبادله توافقنامه با جمهوری آذربایجان گفت: تقریبا دو سال راجع به این توافقنامه گفت‌وگو می‌شد. هفته پیش که آقای شاهین مصطفی‌اف به ایران سفر کرده بود، کلیات توافقنامه به تفاهم نهایی رسید و امروز این سند امضا و مبادله شد. حاصل این توافقنامه این خواهد بود که بتوانیم ظرف یک سال اتوبان آستارا-باکو را به اتوبان اردبیل رشت متصل کنیم.

وی ادامه داد: مسیر جدید زمان رسیدن به باکو را کاهش می‌دهد و مشابه آن نیز تا روسیه در دست احداث است. این مسیر کمک می‌کند که بخش جاده‌ای تقویت شود و  ما بتوانیم برای ترانزیت از این ظرفیت استفاده بیشتری کرده و راندمان را افزایش دهیم. 

اسلامی افزود: اکنون از ترمینال و پل قدیمی برای عبور و مرور خودروها استفاده می‌شود و باید حتما برای این ظرفیت جدید پل جدید و ترمینال جدید احداث شود. در مورد هزینه‌های احداث پل و ترمینال جدید نیز توافق کردیم که ۵۰ در صد بر عهده ایران و ۵۰ درصد بر عهده آذربایجان باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسیر ریلی موجود منطقه نخجوان که از طریق نخجوان به ترکیه، ارمنستان، روسیه و گرجستان متصل می‌شود، گفت: در سفر ۱۰ روز پیش به ارمنستان از این مسیر که یکی از ظرفیت‌های مهم کریدور شمال-جنوب است، بازدید کردم.

وی ادامه داد: قبل از فروپاشی شوروی سالانه ۷ میلیون تن بار در این مسیر جابه‌جا می‌شد. امروز با تفاهم‌نامه‌ای که ما با روسیه و هندوستان داریم، فرضت ترانزیت و لجستیکی قدرتمدی برای ما فراهم شده است در مورد رویه مشترک و تعرفه مورد توافق راه آهن نیز توافقنامه امضا شده و شرایط به گونه‌ای است که با تفاهم‌نامه سه جانبه ارمنستان-روسیه-آذربایجام بتوان کریدور نخجوان-ارمنستان را هم راه‌اندازی کرده و ما نیز در این کریدور مشارکت کنیم.

اسلامی با اشاره به مناطق آزادشده در مناقشه اخیر میان آذربایجان و ارمنستان گفت: مذاکراتی انجام شد که برای بازسازی مناطق آزاد شده به شرکت‌های ایرانی پروژه های عمرانی داده شود. مذاکرات خوبی انجام شد که بتوانیم شرکت‌های معتبر و دارای صلاحیت ایرانی را معرفی کنیم که در بازسازی این مناطق سهم بر عهده بگیرند.

وی به برنامه‌ریزی برای ایجاد یک پایانه ریلی در پارس آباد استان اردبیل اشاره کرد و افزود:  با توجه به اینکه در دولت دو ماه پیش مرز ریلی آن منطقه مصوب شد، مذاکره کردیم که طرف آذری نیز تاسیس این مرز را در دولت خود مصوب کند که بتوان این پایانه را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایران و احداث حدود ۵ کیلومتر ریل جدید و بازسازی ۷ کیلومتر ریل موجود ترمینال باری را برای منطقه مغان و پارس آباد فعال کرد. این یکی از نیازهای استان اردبیل است و در این سفر با حضور استاندار اردبیل برای تاسیس این پایانه ریلی توافق صورت گرفته است.

این عضو کابینه دوازدهم گفت: موضوع مهم دیگری که در این سفر مورد بحث و پیگیری قرار گرفت بحث مربوط به عبور اتوبوس‌های آذربایجان از ایران بود که مورد نیاز مردم آذربایجان است. گفت‌وگوی خوبی داشتیم و به توافق رسیدیم که در چهارچوب پرتکل های وزارت بهداشت ارتباط با نخجوان از طریق اتوبوس ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگری که در مورد آن مذاکره شد، افزایش عوارض  توسط نخجوان بود. گفت‌وگوهای مفصلی انجام شد. البته ۲۰ روز پیش نیز هیات ایرانی و آذری در این مورد در تبریز مذاکره کرده بودند. در نهایت برای کاهش عوارض توافق کردیم که جذابیت استفاده از این کریدور افزایش پیدا کند.

اسلامی افزود: برای کاهش صف انتظار عبور کامیون در مرز آذربایجان با روسیه و گرجستان نیز توافق شد که با ایجاد یک خط بای پس، تخلیه زودتر انجام شود که زمان انتظار و توقف کامیون‌های ایرانی کاهش پیدا کند.