شناسهٔ خبر: 94681 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی:

۱۰۸۷ میلیارد تومان در محلات هدف بازآفرینی مشهد هزینه شد

2.jpg مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان داشت: مجموع اعتباری که از سال ۱۳۹۵ تاکنون در محلات هدف بازآفرینی شهر مشهد توسط ۱۱ دستگاه اجرایی هزینه شده بالغ بر هزار و ۸۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسزای،  (خراسان رضوی)،سیدعبدالمجید نژاد صفوی  با اشاره به اینکه مجموع اعتباری هزینه شده در محلات هدف بازآفرینی شهر مشهد ۱۱ دستگاه اجرایی بیش از هزار و ۸۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ات بیان داشت: تاکنون ۵۰ پروژه با همکاری هشت دستگاه اجرایی در محلات هدف بازآفرینی شهری مشهد اجرا شده است.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی ۷۳ شهر و ۶.۵ درصد از مساحت کل کشور را دارد که از این تعداد ۳۱ شهر با ۵۸ محله به مساحت ۹ هزار و ۲۰۲ هکتار هدف بازآفرینی در سال ۱۴۰۰ هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: ۶۶ محله با مساحت سه هزار و ۸۹۴ هکتار سکونتگاه های غیررسمی، ۲ هزار و  ۲۹۲ هکتار بافت فرسوده و ۲۳۸ هکتار بافت تاریخی حوزه بازآفرینی شهر مشهد را شامل می شود.

نژادصفوی افزود: در حال حاضر از مجموع ۳۱ شهر خراسان رضوی که دارای محلات بازآفرینی شهری هستند شهرهای مشهد، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، گناباد، قوچان، کاشمر، بردسکن، خلیل آباد، فریمان و طرقبه دارای برنامه اقدام مشترک بازآفرینی شهری مصوب ستاد استانی بازآفرینی هستند.

وی ادامه داد: در مجموع برابر برنامه های اقدام مشترک در خراسان رضوی سه هزار و ۶۵۲ پروژه در ۱۰۸ محله با برآورد ۶۰۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تاکنون مصوب شده است که این پروژه ها ۸۵ درصد پیشرفت اجرایی دارد و ۱۶۰ میلیارد تومان برای اجرای آنها هزینه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: طی جلسات فشرده ای که برگزار شد ۱۳۸ پروژه اولویت دار در هشت پهنه سکونتگاه های غیررسمی مشهد تعریف شد و به تصویب ستاد ملی بازآفرینی کشور رسید که در حوزه های بهداشتی، درمانی، آموزشی، ورزشی، فضاسازی شهری و فرهنگی قابل اجراست.

نژادصفوی کمبود سرانه خدمات در سکونتگاه های غیررسمی شهر مشهد را شامل یک دهم متر مربع سرانه اداری- انتظامی، ۱.۹ متر مربع سرانه آموزشی، ۵.۲ مترمربع کمبود سرانه فضای سبز، یک متر مربع کمبود بخش درمانی، یک متر مربع کمبود بخش فرهنگی – هنری و ۱.۳ مترمربع کمبود بخش ورزشی برای هر نفر ذکر کرد.

وی ادامه داد: از آنجا که جمعیت کثیری در مناطق حاشیه شهر مشهد ساکن هستند انتظار می رود که بتوان با کمک گرفتن از بنیاد مسکن، بنیاد علوی و  ستاد فرمان حضرت امام (ره) ساخت مسکن برای ساکنان آن منطقه را دنبال کرد.













ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در جلسه ویژه ستاد بازآفرینی پایدار محدوده ها و محلات هدف شهری استان خراسان رضوی گفت: این کمیسیون در بودجه امسال ضریب‌های مشخصی برای حاشیه‌نشینان کلان‌شهرها تعیین کرد که میانگین اعتبار اختصاص یافته برای آنها بیش از هزار میلیارد تومان است.

اسماعیلی افزود: حتی کمیسیون اجتماعی مجلس برای ایجاد اشتغال مولد در مناطق حاشیه کلان‌شهرها نیز اعتباری را در بودجه امسال منظور کرده است.

وی بیان کرد: این در شرایطی بود که اعتبارات اختصاص یافته از سوی دولت برای آسیب‌های اجتماعی در سال جاری منفی بود.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر بازدیدهای میدانی نمایندگان مجلس از شهرها و نظارتهای میدانی بر ساماندهی وضعیت حاشیه نشینان گفت: اگر ما به عنوان نمایندگان مجلس از نزدیک مسائل حاشیه نشینان را بررسی نکنیم، نمی توانیم از ضعف های جامعه باخبر شویم و حال آنکه داشتن اطلاعات کافی و جامع از وضعیت حاشیه شهرها در سیاستگذاری ها و مانع زدایی ها تاثیر بسزایی دارد.وی اظهار داشت: اتفاقات خوبی برای ساماندهی بافت فرسوده کلانشهرها در جریان است که به ارایه کمک های لازم به مردم در شرایط سخت معیشتی منجر می شود و ضروری است که مسوولان شهری در مباحث مربوط به بازآفرینی، طرحهایشان را با پیوست فرهنگی و اجتماعی ارایه دهند تا بیشتر از این شاهد تولید آسیب های اجتماعی نباشیم

جمعیت ساکن در حاشیه کلانشهر مشهد، ۱۲ درصد بیشتر از متوسط کشوری

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مشهد دومین کلانشهر کشور است که با معضل حاشیه نشینی مواجه است و جمعیت ساکن در حاشیه این کلانشهر ۱۲ درصد از متوسط کشوری بیشتر است.

سیدکمال الدین میرجعفریان افزود: در طرح جامع شهری، استاندارد تراکم جمعیت به ازای هر هکتار ۴۰ نفر است اما این رقم در مشهد مقدس ۴۰۰ نفر، یعنی ۱۰ برابر میانگین استاندارد سکونتی است که بخش اعظم آن در حاشیه شهر سکونت دارند.

وی جمعیت ساکن در حاشیه شهر مشهد را یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر ذکر و بیان کرد: با در نظر گرفتن این جمعیت حاشیه نشین، سرانه های آموزشی، درمانی، ورزشی، فضای سبز و غیره در حاشیه شهر تکان دهنده و پایین تر از متوسط های کشوری است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: با در نظر گرفتن تراکم جمعیتی در حاشیه شهر مشهد، خدماتی که به مردم ارایه می شود، بسیار کم است و این مهم معضلاتی برای مدیران و ساکنان این مناطق ایجاد کرده و از بعد اجتماعی نیز مسائل پیچیده ای را به دنبال دارد.

میرجعفریان، حاشیه‌نشینی مشهد را متفاوت با سایر کلانشهرهای کشور دانست و گفت: مشهد از همه استانها و برخی کشورها مهاجر دارد که این وضعیت موضوعات بسیار پیچیده فرهنگی و اجتماعی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: با پیگیری استاندار خراسان رضوی و حضور میدانی وی در محلات هدف بازآفرینی شهری و اطلاعاتی که از تسهیل گران ارایه شده بود، در نشست با مدیران دستگاه های اجرایی حوزه های بهداشتی، درمانی، آموزشی، ورزشی، فضای سبز و امنیتی حاشیه شهر مشهد، به جمع بندی هایی رسیدیم که نتیجه آن تعریف ۱۴۰ پروژه با هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای هشت پهنه سکونتگاه غیررسمی در ۶۷ محله بود تا بتوان به یک طرح جامع برای ساماندهی حاشیه شهر دست یافت.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: پارسال برای اجرای پروژه های مزبور در حاشیه شهر مشهد مصوبه ای از ستاد ملی بازآفرینی شهری گرفته شد و تاکنون نیز زمین بخشی از این پروژه ها تامین شده و برای این منظور از ظرفیت آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، شهرداری و سایر دستگاه های اجرایی استفاده شده است.

میرجعفریان اظهار داشت: در این راستا تاکنون ساخت ۸۰۰ کلاس درس در هشت پهنه در قالب مجتمع های آموزشی و احداث ۵۱ پروژه ساختمانی شامل مراکز جامع سلامت و مراکز خدمات بهداشتی و درمانی آغاز شده و اعتبار برای ساخت بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی نیز در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در حوزه اجتماعی در هر پهنه از سکونتگاه های غیررسمی مشهد، یک محیط مهارت آموزی در قالب مرکز آموزش فنی و حرفه ای، مجموعه کلانتری و اورژانس اجتماعی و همچنین کمپ برای جمع آوری معتادان متجاهر پیش بینی شده است.

میرجعفریان با بیان اینکه برنامه گسترده ای برای بازآفرینی سکونتگاه های غیررسمی در سطح خراسان رضوی به ویژه مشهد تدوین شده است، افزود: اجرایی شدن همه پروژه ها و رساندن سطح خدمات به میانگین های استاندارد در هشت پهنه مزبور در حاشیه شهر مشهد، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امید است ردیف اعتباری مستقلی برای حاشیه شهر مشهد منظور شود.

وی اظهار داشت: سیاست خراسان رضوی، توانمندسازی حاشیه نشینان، جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی، جلوگیری از مهاجرت و توانمندسازی مردم روستاها و شهرهای کوچک از طریق ایجاد کسب و کارهای لازم است و از این پس نیز در طرحهای تفصیلی که برای شهر مشهد در نظر گرفته می شود، دیگر واژه ای با عنوان حاشیه شهر لحاظ نخواهد شد.

 محلات هدف بازآفرینی؛ ۱۵ درصد مساحت شهر مشهد

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: مساحت شهر مشهد ۳۵ هزار هکتار است که حدود ۱۵ درصد از آن را محلات هدف بازآفرینی با مساحت پنج هزار هکتار تشکیل می دهد.

مصطفی نعمتی افزود: بافت فرسوده شهر مشهد شامل بخشی از بافت میانی شهر و اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) و بخشی از بافت منطقه آبکوه است اما عمده بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی در حاشیه شهر مشهد شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: تعداد دفاتر تسهیلگری در محدوده های بازآفرینی شهری مشهد ۴۱ مورد است و مشهد دومین شهر کشور به لحاظ تعداد این نوع دفاتر است و از این تعداد چهار مورد دفتر تسهیلگری استانداری، ۶ مورد دفتر تسهیلگری منطقه ثامن شهرداری و ۳۱ مورد دفتر توسعه محله سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد هستند که ۶۷ درصد از مساحت کل بافتهای ناکارآمد مشهد را پوشش می دهند.

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری مشهد ضعف مهارتهای فنی و شغلی، کمبود سرانه های خدماتی و زیربنایی از جمله آموزشی و درمانی، ضعف آگاهی های مرتبط با تکالیف و حقوق شهروندی شهرنشینی، میزان بالای سرقت و زورگیری، حضور و تجمع معتادان متجاهر و اراذل و اوباش، نزاع های دسته جمعی، اعتیاد و خرده فروشی مواد مخدر، میزان بالای طلاق، همسرآزاری، کودک آزاری و بد سرپرستی را از آسیبهای اجتماعی شناسایی شده در محلات هدف بازآفرینی مشهد برشمرد.

نعمتی افزود: پارسال ۱۳۸ پروژه برای هشت پهنه شهر مشهد با اعتبار چهار هزار میلیارد تومان تصویب شد تا بتوان بخشی از زیرساختهای لازم را برای رساندن حاشیه شهر به سرانه های مناسب ایجاد کرد و از این میزان ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سهم دستگاه های اجرایی و هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم سازمان بازآفرینی شهری است.

وی اضافه کرد: زمین برای اجرای ۱۳۸ پروژه اختصاص یافته و بستر برای اجرای آنها فراهم است و دستگاه های اجرایی نیز نسبت به تهیه طرح اقدام کرده اند و حسب پیگیری وزارت کشور، هم اکنون تمرکز شهرداری بر روی اجرای پروژه های ۱۴ محله هدف بازآفرینی شهری در مشهد است.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد گفت: پارسال ۴۵.۱۶ درصد بودجه عمرانی شهرداری مشهد به محلات هدف بازآفرینی شهری اختصاص یافت که برای اجرای پروژه های خرد یا کلان هزینه می شود و امسال هم ۵۳ درصد از بودجه عمرانی شهرداری مشهد به این مهم اختصاص یافته است.

نعمتی افزود: از جمله اقدامات این سازمان در محلات هدف بازآفرینی شهری برگزاری دوره های آموزش برای گروه های تسهیلگری به میزان ۱۳ هزار نفر – ساعت، انعقاد قرارداد با جهاد دانشگاهی برای آموزش ساکنان و اتصال آنان به پیشرانهای کسب و کار که هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ۳۶۶ نفر به پیشرانها متصل شدند، آغاز عملیات اجرایی یک مرکز فنی – حرفه ای در شهرک شهید رجایی، شناسایی بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر از معتمدان محلی و برگزاری نشستهای توجیهی با آنان، برگزاری کارگاه های آموزشی و اشتغالزایی و استارتاپی و برپایی ۳۰ بازارچه و جمعه بازارها بوده است.

وی ادامه داد: با این حال راه اندازی دفاتر توسعه محلی مشهد به ۴۰ میلیارد تومان، اجرای طرح های توانمندسازی اقتصادی در این شهر به ۱۰ میلیارد تومان و اجرای طرح های اجتماعی برای کاهش آسیب های اجتماعی در مشهد به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

او پیشنهاد کرد که کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یک کارگروه ویژه حاشیه شهر مشهد ایجاد کند تا بتوان موضوعات را به نحو بهتری پیگیری کرد.

گفتنی است اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین از برخی مناطق سکونت گاه های غیررسمی در حاشیه مشهد همچون انتهای بلوار حر، بلوار رسالت و سیس آباد بازدید و در ادامه در مراسم افتتاح مجتمع شناسایی و کاهش آسیب های اجتماعی شوق زندگی واقع در فرهنگسرای قران و عترت ابتدای خیابان خواجه ربیع شرکت کردند.