شناسهٔ خبر: 95303 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه بررسی مشکلات تامین زمین استان صورت پذیرفت؛

شناسایی زمین‌های راه و شهرسازی لرستان در جهت ساخت مسکن

ساختمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام.JPG مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در جلسه بررسی مشکلات تامین زمین استان اعلام کرد: مهمترین کار ما در حال حاضر شناسایی و تامین زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(لرستان)، وحید کرم‌الهی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان امروز در جلسه بررسی مشکلات تامین زمین برای امر تولید و ساخت مسکن در استان بیان داشت: تامین مسکن از نیازهای اصلی جامعه و مهمترین فعالیت این اداره کل در راستای این موضوع است.
وی از زحمات کارکنان اداره کل راه و شهرسازی به ویژه معاونت مسکن و ساختمان تقدیر و تشکر کرد وگفت: اصلی‌ترین محور این جلسه شناسایی زمین‌های اداره کل راه و شهرسازی در استان و رفع مشکل آنها در جهت ساخت مسکن است.
کرم‌الهی بیان داشت: این اداره کل باید با شناسایی زمین های با مالکیت دولت درسطح استان و رفع مشکلات آن ها، آمادگی لازم برای امر خطیر تولید مسکن که در حال حاضر نیاز جامعه است را داشته باشد.
در ادامه این جلسه  پیامنی، معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: کمیسیون عمران مجلس پیش‌نویسی را تحت عنوان طرح جامع مسکن تهیه کرده است و چنانچه مصوب شود ساختار تامین زمین و‌منابع مالی و مصالح در آن مشخص شده است. 
پیامنی با بیان اینکه  اراضی این اداره کل به سه نوع زمین تفکیک  شده است، گفت: یکی اراضی با اجاره ۹۹ ساله است که در قانون پیش‌بینی شده که قیمت زمین از یک سوم هزینه ساخت در هر متر مربع کمتر باشد و ارزش خیلی بالایی ندارند و شاید از بهترین زمین‌هایی برای تولید مسکن هستند تا متقاضی درگیر هزینه‌های خرید زمین نخواهد بود.
وی با بیان اینکه اراضی دیگری داریم با قیمت متوسط که از قانون فوق پیروی نمی‌کند و قیمت آن از یک سوم هر متر مربع ساخت بیشتر است، افزود: این زمین‌ها براساس فروش اقساطی ده ساله به متقاضی واگذار می‌شود و می‌توان در طرح مسکن ملی از آنها استفاده شود. 
معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به اینکه یک سری زمین با ارزش بالا در اختیار داریم که باید بصورت مشارکتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از آنها استفاده کنیم، گفت: تولید مسکن در همه ابعاد حتی به شکل مشارکتی  مدنظر دولت است. 
پیامنی افزود: برای تسهیلات خودمالک نیز باید پیگیری و تبلیغ واطلاع رسانی شود؛پرداخت این تسهیلات یکی از طرح‌های موفق در مسکن مهر بود و بسیاری از متقاضیان را صاحب خانه کرد. 
وی بیان داشت: مردم می تواننداز ظرفیت بافت‌های فرسوده و با استفاده تسهیلات خودمالک استفاده کنند و با نظارت سازمان مهندسی اقدام به ساخت کنند و خانه دار شوند. 
پیامنی اعلام کرد: در مصوبه شورای پول و مسکن آمده است که تسهیلات اقدام ملی از ۱۵۰ میلیون به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یابد و این مهم فشار مالی را روی متقاضیان کاهش خواهد داد.