شناسهٔ خبر: 95328 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر کمیته ملی اسکان بشر ایران مطرح کرد؛

ضرورت حرکت به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی

محمد مهدی مظاهری دبیرکل کمیته ملی برنامه اسکان بشر ملل متحد دبیر کمیته ملی اسکان بشر ایران گفت: انرژی‌های پایدار و بهینه‌سازی مصرف انرژی از عمده مواردی است که ضرورت دارد، با مدیریت دانش‌محور و نگاه آینده‌نگر در عرصه ملی به سوی آن حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نهمین جلسه از هم اندیشی دوشنبه های اسکان بشر با حضور دبیر  و اعضای آن به صورت برخط  برگزار شد.

محمدمهدی مظاهری، دبیر کمیته ملی اسکان بشر ایران در نهمین نشست دوشنبه های اسکان بشر که با محوریت موضوع انرژی و محیط زیست برگزار شد، گفت:کنش راهبردی در عرصه محیط زیست نیازمند دانش، وسعت دید و تدوین الگوهای منطقه‌ای با توجه به شرایط جغرافیایی، اقلیم، فرهنگ و اجتماع است که البته بحث اقتصادی در این مقوله بسیار مهم است. توجه به سنت‌ها و ارزش‌های کهن در عرصه‌های مختلف زیست‌محیطی و معماری می‌تواند به استفاده بهینه از محیط زیست در جهت ارتقاء کیفیت زندگی و رعایت حقوق دیگر موجودات هستی بینجامد.

وی افزود: سنت‌ها در عرصه معماری همواره در جهت آرامش و آسایش بهره‌برداران و هماهنگی با اقلیم بوده است. به عنوان نمونه می‌توان به خانه‌های سنتی ایران و در عرصه مهندسی هم به نمونه موردی به سازه‌های آبی شوشتر اشاره کرد.

مظاهری در ادامه با اشاره به استفاده بهینه از انرژی‌های پاک افزود: طراحی زیبا و متناسب با آنچه که در طبیعت به عنوان زیبایی می‌شناسیم، رعایت حقوق موجودات و محیط زیست می‌تواند منجر به استحکام محیط زیست شده و در جهت دستیابی به توسعه پایدار کمک شایانی نماید. 

دبیر کمیته ملی اسکان بشر ادامه داد: در راستای فعالیت‌های شورای تخصصی انرژی و محیط زیست باید بیان کرد، انرژی‌های پایدار و بهینه‌سازی مصرف انرژی از عمده مواردی است که با مدیریت دانش‌محور و نگاه آینده‌نگر در عرصه ملی باید به سوی آن حرکت کنیم.

وی با اشاره به مصرف بی‌رویه انرژی ادامه داد: بهای نازل و وفور سوخت‌های فسیلی داخل و عدم پرداختن به انرژی‌های جایگزینِ سوخت‌های فسیلی مانند انرژی‌های خورشیدی، باد و زمین‌های گرمایی می‌تواند فاجعه‌های زیست‌محیطی را تشدید کند.

مظاهری تأکید کرد: آرمانشهر نه تنها در شکل و ظاهر بلکه در روابط متقابلی که در باطن شهر است به شیوه‌های مختلف قابل تحقق است. همچنین، رجوع به سنت‌ها، حفظ آداب و سنن، توجه به دیدگاه‌های مختلف توسعه پایدار، فرهنگ‌سازی و توجه به دانش روز در حوزه انرژی و محیط زیست از مواردی است که توصیه می‌شود در شورای انرژی و محیط زیست به آن پرداخته شود.

در ادامه اعضای شورای تخصصی انرژی و محیط زیست به هم اندیشی در خصوص انرژی های پاک و تجدیدپذیر پرداختند.

گفتنی است ادامه این جلسه با موضوع انرژی و محیط زیست در نشست آتی دوشنبه های اسکان بشر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.