شناسهٔ خبر: 9621 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛

جمع‌آوری نقدینگی خط اعتباری مسکن مهر توسط بانک مسکن و نقش آن در کنترل تورم/ درآمد ماهانه ۲۷۵ میلیاردی بانک مسکن از بازپرداخت اقساط مسکن مهر

بانک مسکن بانک مسکن در اقدامی ارزنده برنامه‌ای طراحی کرده تا بر اساس آن بتواند خط اعتباری ۵۰ هزار میلیاردی مسکن مهر مصوب دولت گذشته را که موجب افزایش نقدینگی شده بود، جمع‌آوری و تورم را کنترل کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بانک مسکن هفته گذشته و در راستای شفاف‌سازی مد نظر دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی، اقدام به انتشار گزارشی از وضعیت مالی مسکن مهر و چگونگی استفاده از منابع مالی این خط اعتباری کرد.

در این گزارش بانک مسکن، سقف تسهیلات بانکی مسکن مهر را ۵۰ هزار میلیارد تومان و سقف میزان استفاده بانک مسکن از آن را ۴۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود که قرار است این میزان تسهیلات در مرز ۴۵ هزار میلیارد تومان باقی بماند؛ ولی در مقابل از محل بازپرداخت تسهیلات اعطایی سال‌های گذشته، تسهیلات جدید به ساخت واحدهای مسکونی ویژه خانه‌اولی‌ها (حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم) خانه‌های روستایی، بازسازی بافت فرسوده و وام جعاله تعمیر مسکن اعطا شود.

بر اساس اعلام بانک مسکن تا به حال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکن تحویل قطعی متقاضیان شده که این عده از مالکان مسکن مهر، ماهیانه هر کدام ۲۵۰ هزار تومان اقساط پرداخت می کنند. بنابراین درآمد بانک مسکن از محل بازپرداخت اقساط وام‌های قبلی مسکن مهر، به طور میانگین ماهانه ۲۷۵ میلیارد تومان است که از این محل، وام‌های جدید خصوصا به بخش ساخت و ساز واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر اعطا می‌شود.

نقش ضد تورمی و کنترل نقدینگی سرگردان بانک مسکن در اقتصاد کشور

بسیاری از کارشناسان اقتصادی و همچنین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی معتقدند یکی از دلایل افزایش نقدینگی در دولت قبل از هشت هزار میلیارد تومان در سال ۸۴ به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲، طرح مسکن مهر بود که هیئت وزیران دولت نهم بدون بررسی کارشناسی، اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت این طرح را تصویب کرد. محل تأمین اعتبار این خط اعتباری، استقراض از بانک مرکزی و بانک واسطه پرداخت تسهیلات به مردم، بانک مسکن تعیین شد.

همچنین اقتصاددانان معتقدند که علت افزایش پایه پولی کشور در سال‌های پایانی دولت دهم که به تورم بیش از ۴۰ درصدی انجامید، ‌ همین حجم بسیار بزرگ اعتبارات تخصیص یافته به مسکن مهر بود. راهکار آن نیز کنترل نقدینگی سرگردانی بود که به بهانه ساخت پروژه‌های مسکن مهر به جامعه تزریق شده بود.

دولت تدبیر و امید که اساس کار خود را از آغاز، کنترل تورم بنا نهاده بود با مدیریت مناسب بانک مسکن و همراهی وزارت راه و شهرسازی موفق شد تا بخش عمده‌ای از نقدینگی ایجاد شده در جامعه با تسهیلات مسکن مهر را جمع‌آوری کرده و منابع برگشتی را بدون داشتن آثار تورمی به صورت تدریجی و هدفمند به ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید تزریق کند؛ اقدامی که از سوی بسیاری از اقتصاددانان و انبوه‌سازان مورد حمایت واقع شد.

۵ هزار فقره وام؛ سهمیه بانک مسکن در بازسازی بافت فرسوده

همچنین یکی دیگر از محل‌های مصرف منابع بازگشتی تسهیلات مسکن مهر، کمک تسهیلاتی پنج هزار سهمیه‌ای بانک مسکن به طرح بازسازی بافت فرسوده است. کمکی که اگرچه این بانک دیرتر از سایر بانک‌ها به آن پیوست، اما بسیار مؤثرتر از بانک‌های تجاری به متقاضیان بازسازی واحدهای فرسوده عمل کرد.

مبلغ این وام در تهران و کلانشهرها، ۵۰ میلیون، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰ میلیون و سایر مناطق شهری ۳۰ میلیون تومان است که به متقاضیان این تسهیلات به ترتیب همین شهرها، ۲۰، ۱۵ و ۱۰ میلیون تومان نیز وام ودیعه مسکن تعلق می‌گیرد. بنابراین بانک مسکن از محل خط اعتباری مسکن مهر به مردم ۵ هزار فقره وام بازسازی بافت فرسوده و ودیعه مسکن به طور متوسط ۲۷۵ میلیارد تومان وام بازسازی بافت فرسوده می‌دهد (معادل درآمد یک ماه بانک مسکن از بازپرداخت اقساط وام‌های مسکن مهر) که هم اثر ضد تورمی دارد و هم رونق ساخت و ساز مسکن در کشور را بهبود می‌بخشد./

نظر شما