شناسهٔ خبر: 96434 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت سیزدهم تاکید کرد:

اهمیت ایجاد نهضتی جدید برای داشتن حمل و نقلی ایمن و ارزان/ نیاز حوزه ریلی به تعریف مگاپروژه برای عبور از شرایط فعلی/ لزوم تغییر در صنعت هوایی و وجود راهکارهای آن

رستم قاسمی در جلسه فراکسیون راهبردی مجلس وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان این که در این حوزه مشکلات زیاد است، گفت: در حوزه حمل و نقل نیازمند نهضت جدیدی هستیم تا بتوانیم حل ونقلی ارزان و ایمن داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روز گذشته رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت راه و شهرسازی با حضور در جمع اعضای فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی به تشریح کارنامه عملکرد، سوابق کاری و شغلی و همچنین برنامه های خود برای این وزارتخانه پرداخت.

حجت الاسلام سیدمحمد رضا میرتاج الدینی با اشاره به این مطلب، اظهار داشت: ما در حوزه حمل و نقل که یکی از شاخص‌های توسعه کشور است مشکلات زیادی داریم، ۱۲۰ هزار کیلومتر جاده ها و آزادراه در کشور داریم اما واقعا نگه‌داری از این‌ها در وضعیت مناسبی نیست. باید در نهضت حمل و نقل در کشور یک اتفاقی رخ بدهد و از این شرایط کنونی عبور کنیم. ما ۳۲ هزار کیلومتر جاده روستایی نیاز داریم.

رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم جهت تصدی وزارت راه و شهرسازی در این زمینه با اشاره به اینکه بخش زیادی از راه‌ها و  همه بنادر مهم و بزرگ کشور در زمانی که در قرارگاه خاتم حضور داشته، ساخته شده است، تصریح کرد: بندر عسلویه که یکی از بنادر بزرگ دنیاست، بندر شهید رجایی، بندر شهید بهشتی و توسعه بندر امام هم جزو کارهایی بود که در همین دوره انجام شد. در شمال کشور بندر امیرآباد و منطقه آزاد انزلی در این دوره ساخته شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه حمل و نقل هوایی هم اکثر فرودگاه‌ها هم در همین دوران توسط قرارگاه خاتم ساخته شد، افزود: در حوزه پل ها هم پل های بزرگ از جمله پل ارومیه یا پل صدر هم در زمانی که در قرارگاه خاتم حضور داشتم، ساخته شد. در زمینه سازه های زیر زمینی که این دانش در کشور نبود و صرفا در اختیار آلمانی و اتریشی ها بود، اما ما اصرار داشتیم که این دانش وارد کشور شود و این کار را کردیم و در آن زمان که مشکل آب برای تهران به وجود آمده بود به موقع این کار انجام گرفت.

وی گفت: بعد از دوره قرارگاه خاتم در دولت نهم به من پیشنهاد وزارت نفت داده شد و من نپذیرفتم و در این دوره هم مخالف بودم اما رییس دولت نهم و دهم چندباری خدمت مقام معظم رهبری گفته بود که تنها گزینه من برای وزارت نفت فلانی است که ایشان فرمودند که شما بروید برای وزارت نفت و ما هم دیگر حرفی برای گفتن نداشتیم. اما دو نکته عرض کنم بالاترین توسعه در صنعت نفت کشور در صد سال گذشته در سال های ۹۰ و ۹۱ بوده و اعداد و آمار در این مساله وجود دارد. نکته دوم بالاترین فروش نفت هم در همان دوره بود که سخت ترین تحریم ها وجود داشت.

وی با بیان این که در حوزه حمل و نقل نیازمند نهضت جدیدی هستیم تا حمل و نقلی ایمن و ارزان داشته باشیم، گفت: در حوزه هوایی نیازمند یک تغییر هستیم که راهکار آن وجود دارد. در بخش های ریلی کشور  نیز باید مگاپروژه ‌ای تعریف شود تا از شرایط فعلی عبور کنیم.

جلسه فراکسیون راهبردی مجلس عصر روز گذشته با حضور هشت تن از وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آغاز شد.  

آیت الله سید ابراهیم رییسی کمتر از یک هفته بعد از  برگزاری مراسم تحلیف بیستم مرداد فهرست اسامی وزیران پیشنهادی را در نامه رسمی به محمد باقر قالیباف تقدیم کرد.

به گفته سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه این فهرست امروز شنبه به طور رسمی اعلام وصول خواهد شد و بعد از آن بررسی برنامه وزیران پیشنهادی در کمیسیون های تخصصی آغاز خواهد شد. به گفته موسوی بعد از ایام تاسوعا و عاشورا جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی برگزار می شود.