شناسهٔ خبر: 9676 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اعلام کرد:

کاهش ۳۵ درصدی ساخت‌وساز در کشور/ بازنگری مبحث دوم ساختمان تا مردادماه

اکبر ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اعلام این‌که تا مردادماه بازنگری مبحث دوم ساختمان در مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود گفت: ساخت‌وساز در سال گذشته در تهران ۵۰ درصد و در کل کشور به طور متوسط ۳۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اکبر ترکان در هجدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که امروز سه‌شنبه ۳۰ تیرماه در اردبیل برگزار شد با تاکید بر این‌که حوزه ساخت‌وساز در عمیق‌ترین دوران رکود به سر می‌برد یادآور شد: کاهش ۵۰ درصدی ساخت‌وساز در تهران و ۳۵ درصدی در کل کشور و انباشت هزاران هزار تن فولاد و سیمان در کارخانه‌ها از علایم رکود است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: حجم گردش مالی ساخت‌وسازهای شهری که در حوزه نظام مهندسی است بیش از دو برابر حجم مالی پروژه‌های عمرانی کشور است.

وی توضیح داد: هر ساله به طور متوسط ۱۰۰ میلیون مترمربع ساخت‌وساز در کشور صورت می‌گیرد که اگر هزینه هر مترمربع را به طور متوسط ۸۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم حجم کل آن بیش از دو برابر بودجه عمرانی کشور که ۳۷ هزار میلیارد تومان است خواهد بود.

ترکان گفت: نظام مهندسی کشور نیاز به احیای مجدد دارد و نظام فنی و اجرایی کشور که شامل سه جزء کارفرما، مشاور و پیمانکار است و مکمل این نظام فنی و اجرایی ترتیباتی همچون فهرست بها، شرایط عمومی پیمان و صلاحیت حرفه‌ای پیمانکاران در نظر گرفته شده است نیاز به توجه جدی دارد.

وی ادامه داد: مبحث دوم ساختمان قانون مقررات ملی ساختمان در بخش قراردادهای همسان شرایط عمومی پیمان را ندارد و دستورالعمل رده‌بندی پیمانکاران در این بخش ناکافی است و امضافروشی‌ها نیز مربوط به همین مبحث است.

مشاور ارشد رئیس جمهور تاکید کرد: اصلی‌ترین اولویت بازنگری مبحث دوم ساختمان در مقررات ملی ساختمان است که بازنگری آیین‌نامه ماده ۳۳ باید به تصویب هیئت وزیران برسد و بقیه موارد مربوط به تغییر شیوه‌نامه‌ها با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی میسر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گردش‌های مالی ناصواب در سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها ابراز داشت: موضوع ایجاد شرکت‌های حقوقی که پروانه‌فروشی می‌کنند باید حل شود و کمیته‌ای به منظور ارائه شیوه‌نامه‌ای برای جلوگیری از گردش‌های مالی ناصواب در نظام مهندسی تشکیل شده است که هدف آن تقویت کسب و کار حلال است.

ترکان تاکید کرد: با کسانی که در سازمان‌های نظام مهندسی حرام‌خوری می‌کنند باید برخورد شود زیرا در مجموع ۳۰۸ هزار عضو نظام مهندسی عده معدودی دچار تخلف می‌شوند.

نظر شما