شناسهٔ خبر: 96871 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون بنیاد مسکن مطرح کرد؛

بهره‌برداری از طرح هادی در ۶۴۵ روستا با اعتبار ۳۹۰ میلیاردتومان در هفته دولت/تخصیص ۸ هزار میلیاردتومان اعتبار به بنیاد مسکن توسط دولت/سنددار کردن ۱۴۰ هزار واحد در برنامه امسال بنیاد مسکن

محمد رضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب با اشاره به اینکه سند دار کردن ۱۴۰ هزار واحد در برنامه امسال بنیاد قرار دارد از بهره‌برداری از طرح هادی ۶۴۵ روستا با اعتبار ۳۹۰ میلیاردتومان در هفته دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی امروز ۶ شهریور به مناسبت هفته دولت در تشریح برنامه‌های بنیاد در حوزه‌های منظومه‌های روستایی، تهیه، اجرا و بازنگری طرح‌های هادی و بهسازی بافت‌های روستایی، نکاتی را ارایه کرد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای طرح هادی هستند، گفت: طرح هادی برای ۳۹هزار و ۷۸۸ روستای کشور تهیه شده و همه ساخت‌وسازها در روستاها در چهارچوب طرح هادی انجام می‌شود. همچنین تاکنون در ۲۱۱۰۰ روستا که معادل ۵۴ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار است، فعالیت‌های عمران‌روستایی و طرح هادی اجرا شده است.

شاملو ادامه داد: در خصوص سنددار کردن املاک روستایی تاکنون ۳ میلیون و ۶۹۳ هزار واحد سند دار شدند که ۲۷۷ هزار واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت بوده است و سایر سندها نیز در املاک روستایی صادر شد. 

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص بافت‌های باارزش روستایی نیز اعلام کرد: در قانون برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است که برای ۳۰۰ روستا طرح تهیه شود که طبق برنامه برای ۱۹۹ روستای دارای بافت باارزش روستایی طرح تهیه و در ۱۰۵ روستا اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه دوره طرح‌ هادی ۱۰ ساله است از بازنگری طرح هادی برای ۱۱۹۰۰ روستای کشور خبر داد.

شاملو طرح توسعه پایدار منظومه روستایی را از دیگر فعالیت‌های موثر بنیاد در روستاها برشمرد و تاکید کرد: طرح منظومه روستایی در ۷ استان به شکل پایلوت شروع شده است که در یکسال گذشته به آثار خوبی دست یافتیم. هم‌اکنون کارگاه‌ها در ۷ منظومه آغاز شده است و امیدواریم ادامه یابد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص برنامه‌های سال جاری بنیاد نیز اعلام کرد: با حمایت دولت در سال جاری ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب به بنیاد اختصاص یافته است که از این میزان ۴۰ درصد ابلاغ و کارهای اجرایی آغاز شده است. پیش‌بینی بر اساس اعتبار مصوب این است که طرح هادی در ۳۵۰۰ روستا، بهسازی محیط روستایی در ۴۷۰۰ روستا، ۴۵۰۰ کیلومتر معابر روستایی بهسازی شود. همچنین در زمینه احیای بافت‌های باارزش روستایی نیز در ۹۱ روستا کارها آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه سنددار کردن روستاها و شهرهای کوچک توسط بنیاد ادامه دارد، توضیح داد: با همکاری سازمان ثبت اسناد موضوع سنددار کردن زمین‌های روستایی ادامه دارد و در برنامه سال جاری است که برای ۱۴۰ هزار واحد ادامه یابد. قرار است درگاه مشترکی توسط بنیاد و سازمان ثبت تعریف شود و تمامی موضوعات سنددار کردن واحدها به شکل اینترنتی انجام شود. همچنین با توجه به موفقیت اجرای طرح سنددار کردن، پیگیری لازم برای تحت پوشش قرار گرفتن شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت نیز در دستور کار است.

شاملو در خصوص افتتاح‌های هفته دولت بنیاد گفت: در هفته دولت اتمام طرح هادی ۶۴۵ روستا با ۳۹۰ میلیاردتومان، افتتاح و بهره‌برداری می‌شود. همچنین در هفته جاری آخرین مرحله ایمن‌سازی روستا در مناطق سانحه دیده نیز در برنامه قرار دارد.

وی در خصوص بازسازی‌های سیل و فعالیت‌های بنیاد در این باره اعلام کرد: در سیل فروردین و دی ۱۳۹۸ در حدود ۱۱۱۹۵ هزار واحد در ۱۱ روستا آسیب دیدند و کار بزرگی توسط بنیاد مسکن در زمینه بازسازی در مناطق سیل‌زده انجام شد. در خصوص بازسازی های سیل ۱۱۰۰ میلیاردتومان اعتبار توسط دولت به بنیاد مسکن تخصیص یافت و کار بازسازی در کمتر از ۲ سال انجام شد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موضوع زمین‌خواری و حفاظت از اراضی ملی و دولتی را نخستین بار مطرح کرد و از سال ۱۳۸۷ تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار مورد تخلف در اراضی ملی و دولتی را به مراجع مختلف گزارش کرد. همچنین در خصوص مبارزه با زمین‌خواری اقدامات مناسبی توسط دستگاه قضا آغاز شد و تخلفات ساختمانی توسط دستگاه قضا پیگیری و دنبال شد.