شناسهٔ خبر: 97005 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور روسای دو سازمان

تفاهم‌نامه همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای امضا شد

تفاهم نامه تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و سازمان نظام مهندسی ساختمان به منظور گسترش سامانه‌های نوین مدیریتی و مهارتی و توسعه آموزش‌های مهارت‌محور فنی و حرفه‌ای، منعقد شد.

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به منظور گسترش روزافزون سامانه‌های نوین مدیریتی و مهارتی و توسعه آموزش‌های مهارت محور و فنی و حرفه‌ای، تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و سازمان نظام مهندسی ساختمان به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه به امضای علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و به منظور فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تربیت نیروی انسانی متخصص صنعت ساختمان با برنامه‌‏ریزی و اجرای دوره‌های آموزش عملی و بهره ‌برداری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو سازمان به امضا رسید.

احمد خرم در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با بیان اینکه نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم، گفت: در ۴ دهه گذشته به دلیل پایین بودن کیفیت و عمر ساختمان‌ها، تلفات و خسارات مادی و معنوی زیادی داده‌ایم.

وی، رمز موفقیت در پیشگیری از بروز اینگونه اتفاقات را آموزش‌های مهارتی عنوان کرد و افزود: به منظور افزایش طول عمر مفید ساختمان در ایران، باید به طور جدی به دنبال آموزش و کارورزی برویم.

به گزارش سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، خرم با تاکید بر اینکه ارتباطات با مراکز آموزشی و پژوهشی بیرون کشور را باید گسترده دنبال کنیم، ابراز امیدواری کرد با اجرای تفاهم نامه با سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مشکلات در این بخش هم حل شود.

همکاری متقابل طرفین در نیازسنجی، امکان سنجی، ارزیابی آموزشی، تدوین و بازنگری استانداردهای مهارتی، برگزاری دوره‏‌های آموزشی مهارتی موردنظر و صدور گواهینامه‏‌های مربوط، فراهم کردن کارآموزی برای مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی قبل از ورود به حرفه، اجرایی کردن قانون الزام فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه ای برای اشتغال نیروی کار وابسته و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تربیت نیروی انسانی در فناوری‌های نوین و راهبردی ساختمان از جمله اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه است.

همچنین، برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‏‌های تخصصی و علمی درخصوص صنعت ساختمان، همکاری و پیگیری الزام استفاده از کارگران دارای پروانه مهارت فنی در  عملیات اجرایی ساختمان‌ها، همکاری دو سازمان در تدوین و تعیین ضوابط و اجرای دوره‏‌های آموزشی ورود به حرفه، و اجرای نظام صلاحیت حرفه‌ای مصوب هیات‌وزیران برای به کارگیری نیروی ماهر  کار در حوزه ساختمان از دیگر اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه است .

از تعهدات مشترک دو سازمان در این تفاهم‌نامه می‌توان به همکاری در طراحی و اجرای قانون الزام فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای اشتغال به کار برای مشاغل و چارچوب صلاحیت حرفه‌ای مصوب هیات‌وزیران، به رسمیت شناختن حقوق مادی و معنوی طرف مقابل درخصوص نتایج حاصل از فعالیت‌های مشترک، اعلام کلیه تغییرات در برنامه‏‌های آموزشی طرفین به یکدیگر، مشارکت و همکاری طرفین در تولید و تکثیر مواد آموزشی و اپلیکیشن‏‌های تخصصی و کاربردی و  همکاری در برگزاری المپیادهای ملی و بین ‌المللی،  اشاره کرد.