شناسهٔ خبر: 97026 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اختصاص ۱۳ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در استان قزوین

6919539_530.jpg رئیس اداره نظارت بر طرح‌های مسکن باز آفرینی اداره کل راه و شهرسازی از اختصاص ۱۳ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در شهر‌های استان قزوین خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قزوین)، رحمانی رئیس اداره نظارت بر طرح‌های مسکن باز آفرینی اداره کل راه و شهرسازی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین، توانمندسازی همه جانبه و ارتقای کیفیت محلات را از اهداف باز آفرینی دانست و گفت: هدف ما این است که احتیاجات مردم در همان محلات زندگی شان تأمین شود و با اجرای این طرح، سرانه فضای آموزشی، پزشکی و ... برای مردم تأمین شود.

وی افزود: با توانمندسازی محلات به ویژه در زمینه تأمین نیاز‌های اقتصادی و پزشکی، از مهاجرت مردم به سایر محلات جلوگیری می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر طرح‌های مسکن باز آفرینی اداره کل راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اعتبارات بازآفرینی در سطح کشور بر اساس بافت فرسوده و جمعیت‌ها میان استان‌ها توزیع می‌شود و استان قزوین از نظر جذب اعتبارات بازآفرینی در رتبه میانه کشور قرار دارد.

وی افزود: سال گذشته ۱۲ میلیارد تومان برای استان قزوین در نظر گرفتند که ۹۰ درصد اعتبارات آن جذب شده است.

رحمانی تصریح کرد: اعتبارات بازآفرینی باتوجه به وجود بافت‌های فرسوده در کشور کم است و این موضوع فقط مختص استان قزوین نیست.

وی افزود: با دریافت این میزان اعتبار، ولو اندک، حتی اگر بتوانیم معابر را بهسازی یا شبکه آب و فاضلاب را راه اندازی کنیم، این کار را خواهیم کرد.

رئیس اداره نظارت بر طرح‌های مسکن باز آفرینی اداره کل راه و شهرسازی گفت: درباره محله راه آهن، سردار و غیره، مطالعاتی انجام شده است و در صورت احصاء نیاز محلات، اعتبارات در آنجا هزینه می‌شود.

وی افزود: اگر شهرستانی دارای طرح نباشد در اولویت بازآفرینی قرار نمی‌گیرد.

به گفته رحمانی، برای امسال ۱۳ میلیارد تومان اعتبار بازآفرینی شهری برای ۵ شهر در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در استان قزوین هزار و ۲۰۰ هکتار و در قزوین ۵۰۴ هکتار بافت فرسوده داریم و اگر بخواهیم تمام بافت فرسوده را با این اعتبار برطرف کنیم، امکانپذیر نیست و فقط باید طرح‌های ضروری را اجرا کنیم.

رئیس اداره نظارت بر طرح‌های مسکن باز آفرینی اداره کل راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: محله فردوس در آبیک و کمربند سبز در این شهر، محله‌های هادی آباد و بلاغی قزوین، بهسازی فاز دو معابر بوئین زهرا، اصلاح شبکه آب‌های سطحی محله سردار جنگل تاکستان و پیاده رو سازی کاروان سرا در آوج از جمله طرح‌های مهم بازآفرینی شهری هستند که در صورت تأمین اعتبارات دستگاه‌های اجرایی، در دستور کار قرار دارند.

وی افزود: اصلاح شبکه انشعاب آب و فاضلاب در اکثر محله‌های قزوین و اصلاح شبکه آبفای محله فردوس آبیک امسال در دستور کار قرار دارند و امیدواریم تمام اعتبارات را دریافت و برای بازآفرینی شهری استفاده کنیم.

رحمانی خاطرنشان کرد: به خاطر اینکه بافت فرسوده ما در شهر قزوین در بافت تاریخی قرار دارد، باید حریم بافت تاریخی و تراکم ساختمانی و ارتفاع در نظر گرفته شود و فعالیت در این مناطق، بسیار محدود است.

وی افزود: باید آموزش‌هایی از سوی اداره کل فنی و حرفه‌ای به ساکنان آن محله‌ها برای توانمندسازی محلات داده شود تا بتوانند برای خودشان اشتغال ایجاد کنند.

به گفته رئیس اداره نظارت بر طرح‌های مسکن باز آفرینی اداره کل راه و شهرسازی، از جمله طرح‌هایی که امسال به نتیجه خواهند رسید، بهسازی معابر محلات بوئین زهرا و احداث ساختمان بهداشت و درمان در محله بلاغی قزوین است.

وی افزود: در اکبرآباد اقبالیه، اجرای نمای مدرسه و بهسازی معابر به پایان رسیده است.

رحمانی به موضوع گسترش امامزاده حسین (ع) اشاره و تأکید کرد: در پروژه گسترش امامزاده حسین (ع) چند دستگاه دخیل هستند و هر کدام از ادارات باید اعتباری را برای تملک و گسترش اختصاص بدهند، اما با توجه به گسترده بودن طرح و همچنین افزایش تورم، طرح به نتیجه نرسیده است و سال گذشته قول‌هایی به استان داده شده و قرار بر این است که از محل فروش املاک زمین‌های بازآفرینی شهری، مبلغی برای توسعه امامزاده حسین (ع) اختصاص یابد.

وی افزود: تملک املاک حاشیه امامزاده حسین (ع) هنوز به پایان نرسیده است و در صورت اتمام، روند گسترش امامزاده حسین (ع) از سوی شهرداری آغاز خواهد شد.

رئیس اداره نظارت بر طرح‌های مسکن باز آفرینی اداره کل راه و شهرسازی گفت: مالکان در صورت تمایل برای نوسازی و یا تجمیع واحد‌های مسکونی شان می‌توانند به اداره کل راه و شهرسازی مراجعه کنند و ما آن‌ها را به بانک معرفی می‌کنیم و با دریافت ۱۴۰ میلیون تومان وام با سود کم، می‌توانند واحد یا واحد‌های مسکونی شان را نوسازی کنند.

وی افزود: اجرای نمای رومی در شهر قزوین به ویژه در بافت فرسوده، ممنوع است و از سوی دیگر محدودیت حفاری برای احداث زیرزمین در ساختمان‌ها وجود دارد.