شناسهٔ خبر: 9726 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تغییر نام کنفرانس «بلندمرتبه‌سازی» به «بناهای بلند»/ برگزاری کنفرانس بناهای بلند در سال آینده/ ایران رتبه یازدهم برج‌سازی

بلند مرتبه سازی «ساخت ساختمان سبز پایداری و توسعه» به عنوان شعار دومین کنفرانس بناهای بلند که سال آینده برگزار می‌شود انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری دومن کنفرانس بلندمرتبه‌سازی که قرار است سال آینده با نام کنفرانس بناهای بلند برگزار شود، با حضور سیدمحمد بهشتی مشاور عالی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس شورای سیاست‌گذاری این کنفرانس، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و دبیر علمی کنفرانس بناهای بلند، حسین عبده تبریزی مشاور مدیریت و تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی، محمود گلابچی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده معماری دانشگاه تهران و دبیر کارگروه تکنولوژی ساختمان این کنفرانس، منوچهر شیبانی اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای و دبیر کارگروه قوانین و مقررات کنفرانس بلندمرتبه‌سازی، مونا عرفانیان نماینده مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و شادمهر راستین دبیر اجرایی کنفرانس بناهای بلند برگزار شد.

در این نشست علاوه بر انتخاب عبارت «ساخت ساختمان سبز پایداری و توسعه» به عنوان شعار کنفرانس که سال آینده برگزار می‌شود، تغییر نام این همایش از بلندمرتبه‌سازی به بناهای بلند نیز به تصویب رسید. علت این تغییر نام، داشتن بار ارزشی برای واژه بلندمرتبه عنوان شد.

همچنین حاضران در این نشست بر لزوم پررنگ‌تر شدن بعد فرهنگی و اجتماعی ساخت بناهای بلند در دومین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی با اشاره به رتبه یازدهم ایران در جهان در خصوص ساخت این نوع بناها تأکید کردند؛ علاوه بر آن رعایت قوانین قوانین و مقررات ساخت‌و‌ساز در ساخت بناهای بلند مانند آیین‌نامه ۲۸۰۰ و همچنین توجه به مسائل اقتصادی مرتبط با این نوع ساخت و ساز مورد تأکید حاضران قرار گرفت.

اعضای شورای سیاست‌گذاری دومین کنفرانس بناهای بلند با اشاره به توجه شهرداران تهران به این نوع بناها برای درآمدزایی و نه ارتقای سطح شهرسازی کشور اعلام کردند که شهرداری‌ها باید شهرها را مانند همه نقاط دنیا با استفاده از مالیات بر سوخت اداره کنند نه تراکم‌فروشی.

از دیگر موارد مطرح شده در این نشست توجه به مسائل مربوط به لیزینگ یا اجاره‌داری بناهای بلند است؛ چراکه ساختمان‌های بلند در دنیا معمولا مالک مشخصی ندارند و شرکت‌های بیمه یا بانک‌ها مالک این نوع بناها هستند./

نظر شما