شناسهٔ خبر: 9728 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

بعد از توافق هسته‌ای صورت گرفت؛

پیشگامی آلمان و فرانسه برای استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌و‌نقل ایران

توافق هسته ای پس از توافق برنامه جامع اقدام مشترک کشورهای آلمان و فرانسه برای استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌و‌نقل ایران پیشگام شدند و هیأت‌هایی را برای رایزنی در این زمینه به تهران فرستادند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ایران و کشورهای ۱+۵ بعد از مذاکرات ۱۲ ساله سه شنبه هفته گذشته به یک توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر سر موضوع هسته‌ای ایران رسیدند.

صنعت حمل و نقل طی سالیان گذشته متأثر از تحریم‌ها دسترسی به برخی بازارهای بین‌المللی را از دست داد و در مقابل کشورهای اروپایی نیز از کسب فرصت‌های اقتصادی در ایران محروم شدند.

در جامعه بین‌المللی به طور طبیعی بسیاری از حوزه‌های از جمله بخش‌های اقتصادی نیازمند همکاری‌های مشترک کشورها است که صنعت حمل و نقل از این قاعده مستثنی نیست.

توافق هسته‌ای بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی را بر آن داشت تا برای مذاکره در حوزه‌های اقتصادی خود را به ایران برسانند طبعا یکی از عرصه‌هایی که ورود به آن برای شرکت‌های خارجی جذاب است صنعت حمل و نقل کشور است.

پیش از توافق برجام شرکت فرانسوی ارپ (AREP) برای مشاوره در حوزه طراحی ایستگاه‌های قطار به ایران سفر کردند. در آن جلسه مدیرعامل شرکت ارپ فرانسه، در زمینه طراحی ایستگاه چندوجهی در شهر تهران برای اتصال انواع شقوق حمل و نقل، بهینه سازی طرح جامع  ترمینال دو ایستگاه راه‌آهن شهر مشهد و بهینه‌سازی محوطه ایستگاه راه آهن قم اعلام آمادگی کرد.

بلافاصله پس از توافق هسته‌ای نیز هیأتی بلندپایه به ریاست معاون صدر اعظم آلمان برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور به ایران آمد که در این زمینه مدیرعامل شركت GIZ آلمان در نشست مشترکی با مسئولان ذیربط وزارت راه و شهرسازی آمادگی خود را برای انتقال تجربه و دانش فنی در حوزه حمل و نقل با ایران اعلام کرد.

شركت GIZ آلمان در زمینه های زیرساخت، انرژی، آموزش، محیط زیست و غیره به آلمان و كشورهایی كه با دولت آلمان توافق همكاری در توسعه اقتصادی دارند خدمات مشـاوره‌ای ارائه می‌كند. این شرکت در ۱۳۰ كشور فعالیت دارد.

علاوه بر این هیأتی از یک شرکت بزرگ فرانسوی فعال در حوزه ساخت تجهیزات کمک ناوبری نیز سه‌شنبه این هفته به تهران آمد و در حوزه ارتقای سیستم‌های راداری هوایی ایران اعلام آمادگی کرد.

پيش از اين موارد نيز در سفر وزير راه و شهرسازي به فرانسه قبل از توافق برنامه جامع اقدام مشترك، شركت‌هاي بزرگ هواپيمايي نيز تاكيد كرده بودند كه فرصت حضور در بازار ايران را از دست نخواهند داد./

نظر شما