شناسهٔ خبر: 97600 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی اعلام کرد:

گسل کشف‌رود، گسل مسبب زلزله ۵.۲ قوچان/مردم و مسئولان مراقب پس‌لرزه‌ها باشند/ثبت ۵۰۹ زلزله در ۱۵ سال گذشته

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن اعلام جزئیاتی از زلزله ۵/۲ قوچان در خراسان‌رضوی بر ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای شهری و روستایی تاکید کرد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزئیایی از زلزله ۵/۲خراسان رضوی که امروز ۲۲ شهریور ساعت ۸ و ۳۲ دقیقه در عمق ۶ کیلومتری و به فاصله ۳۱ کیلومتری قوچان، ۳۶ کیلومتری چاپشلو و ۴۳ کیلومتری چکنه و در فاصله مستقیم ۶۸۶ کیلومتری تهران به وقوع پیوست را اعلام کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف آن، ۷ شهر با جمعیتی معادل ۱۳۵ هزار و ۵۱۱ نفر و ۴۳۴ آبادی با جمعیتی معادل ۱۳۵ هزار و ۱۰۶ نفر تحت‌تاثیر زلزله قرار گرفتند.

خسارت‌ها جزئی است

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳۷۰ هزار و ۶۱۷ نفر جمعیت ساکن شهری و روستایی در محدوده شدت محسوس زلزله ۵/۲ قوچان برآورد شدند، افزود: بر اساس برآوردهای اولیه انتظار می رود در محدوده ۵ آبادی نزدیک به رومرکز زلزله، خسارت نه چندان بالائی رخ دهد.  

بیت‌اللهی جمعیت شهری و روستایی را در فاصله ۵۵ کیلومتری از مرکز زلزله معادل ۳۲۵ هزار و ۸۵۸ نفر برشمرد و گفت: دراین محدوده تعداد کل واحدهای مسکونی ۸۹ هزار و ۶۶۴ نفر گزارش شده است که از این تعداد ۶۳ هزار و ۶۰۹ واحد فاقد اسلکت هستند.

به گفته وی، گسل مسبب زلزله ۵/۲ قوچان، قطعات و شاخه‌های موازی با گسل لرزه‌زای کشف‌رود مجاورت رومرکز زلزله باشد که جنبایی آن سبب رخداد زلزله ۵.۲ قوچان استان خراسان رضوی شده است.

مردم مراقب ‌پس‌لرزه‌ها باشند

بیت‌اللهی توضیح داد: زمین‌لرزه‌های ۱۵ سال اخیر در منطقه معرف لرزه‌خیزی بالای آن محدوده را دارد. بر اساس داده‌ها در ۱۵ سال گذشته تعداد  ۵۰۹ زلزله با بزرگی ۲/۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز زلزله ۵/۲ امروز ۲۲ شهریور قوچان ثبت شده است. از این تعداد، ۲زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۹ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.

وی در بیان پیشنهادهای مرکز برای رویارویی با زلزله‌های دیگر، گفت: در هنگام رخداد زلزله و بعد از آن با حفظ و رعایت ملاحظات آموزشی، ساکنان و مسئولان، مراقب پس‌لرزه‌ها باشند. همچنین ارتقای کیفی ساخت‌وساز و به‌ویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستائی، یک ضرورت مستمر برای کشور لرزه‌خیز ایران است. این امر با اولویت مناطق با خطر بالای زلزله، پیوسته دنبال شود.

بیت‌اللهی همچنین بر آموزش‌های عمومی رفتار صحیح در برابر زلزله برای عموم مردم تاکید کرد.