شناسهٔ خبر: 98044 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان عنوان کرد:

نقش ویژه بندر امام در عضویت ایران در شانگهای/ برنامه‌ریزی برای مکانیزه‌سازی ترمینال‌ها و پایانه‌های بندر امام خمینی(ره)/ ایجاد شهر لجستیکی غلات بر اساس اسناد بالادستی/ کاهش انتظار کشتی از ۸ روز به کمتر از ۵ روز/ افزایش قابل توجه سهم ریل از جابه‌جایی بار در بندر امام/

بندر امام خميني مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت : ظرفیت انبارش و نگهداری درجای کالاهای اساسی در بندر امام ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است که ۳ میلیون و۴۰۰ به غلات و ۴۰۰ هزار تن هم به روغن خوراکی اختصاص دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بخش تجارت دریایی موتور محرک اقتصاد در سطح جهانی است، افزود: تجارت دریایی کلیدی‌ترین بخش در زنیجره حمل و نقل به حساب می‌آید. پس وقتی فرصتی این چنین برای کشور فراهم می‌شود که بتواند به عضویت سازمان همکاری‌های شانگهای درآید این اتفاق ویترینی است که باعث می‌شود جدا از ارائه محصولات خودمان بتوانیم در ارائه محصولات سایر کشور‌ها را برای کاهش قیمت تمام شده نقش داشته باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: کشور‌های پر جمعیت عضو سازمان شانگهای در بنادر جنوب و جنوب غرب شرق فعالیت داشته و این امر این کمک می‌کند کالا‌هایی که در این کریدور فعال نبودند از طریق بازاریابی جذب شوند.

وی گفت: در این خصوص بندر امام که کانال دسترسی بسیار خوب به همراه اسکله‌های بسیار مناسب است، می‌تواند نقش کلیدی در عضویت در این پیمان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  عادل دریس در جمع خبرنگاران، "توسعه و بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت ریلی دربندر مجتمع بندری امام ‌خمینی(ره) در راستای پدافند غیرعامل و زیرساخت های جاده ای" را از سیاست‌های راهبردی سازمان برشمرد وتاکید کرد: بر این مبنا، تعداد ایستگاه‌های بارگیری کالا از ۱۰ ایستگاه در سه، چهار سال اخیر، به ۱۹ ایستگاه رسیده و سهم ریلی دربندر امام از ابتدای سال تاکنون، یک میلیون و ۹۵۰ هزار تن بوده است. 

ایجاد شهر لجستیک غلات براساس سند بالا‌دستی

دریس افزود: برای بندر امام به واسطه اینکه میزبان عمده کالاهای اساسی در شهر بندری است، بسیار مهم است که کشتی‌ها حداقلزمان را در پای اسکله سپری کنند و کالاها هرچه سریع تر تخلیه، به انبارها منتقل و فرآیند ترخیص انجام و کالا وارد کشور شود. 

مدیر منطقه آزاد اقتصادی بندر امام خمینی اظهار داشت: با روشی که در حال انجام است به طور متوسط ۸ تا ۱۰ روز زمان می برد کهیک کشتی متوسط تخلیه شود، اما با برنامه ریزی صورت گرفته و در راستای طرح جامع مصوب، ایجاد و راه‌اندازی چند پایانه مکانیزهغلات در دستور کار قرار دارد.

حرکت به سمت مکانیزه شدن ترمینال‌ها و پایانه‌ها 

مدیرکل بنادر خوزستان افزود: مطابق برنامه، مکانیزه‌سازی پایانه شماره ۴ بندر بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ظرفیت سالانه۴ میلیون تن برای آن اختصاص داده شد.

به گفته دریس، ظرفیت درجای این پایانه ۱۷۰ هزار تن و میزان سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان است. 

وی افزود: پایانه ترمینال ۳ هم ۱۵۰ هزار تن ظرفیت درجا دارد که نقشه‌اش استخراج شده و بخشی از تجهیزات آن نیز وارد کشور شدهاست.

به گفته دریس، برای پایانه شماره ۲، برنده مزایده مشخص شده است که هفته آینده ابلاغ می‌شود. قریب به ۱۴۰۰ میلیارد تومان برایپایانه شماره ۲ سرمایه‌گذاری خواهد شد. 

کاهش زمان انتظار کشتی‌ها به ۵ روز 

مدیرکل بنادر استان خوزستان اظهار کرد: با احداث این پایانه ها زمان تخلیه یک کشتی ۶۰ هزار تنی به حداکثر ۵ روز خواهد رسید کهدر قیمت تمام شده کالا نقش به‌سزایی خواهد داشت. 

انجام فرایند شناسایی سرمایه‌گذار بخش مواد معدنی

دریس گفت: علاوه بر کالاهای اساسی بخشی از مواد معدنی صادراتی هم از طریق این بندر در حال انجام است. فرآیند شناساییسرمایه گذار این حوزه در حال انجام بوده و تشریفات مناقصه انجام گرفته و سرمایه گذار مشخص شده است. 

تغییر نسل بندر امام و ایجاد شهر لجستیک

دریس " تغییر نسل در بنادر کشور به ویژه بندر امام" را یکی از رویکردهای جدی سازمان بنادر برشمرد و گفت: بر اساس، سندبالادستی، ایجاد شهرک لجستیک غلات، از برنامه‌های جدی دولت در مجتمع بندری امام محسوب می‌شود که ایجاد ارزش افزوده در بندربرای تبدیل به بنادر نسل سوم، در حال اجراست. 

رشد ۲۲ درصدی تخلیه کالاهای اساسی 

دریس درخصوص کالاهای اساسی که عمده فعالیت بندر امام را تشکیل می‌دهد، گفت: تاکنون ۸ میلیون ۴۵۰ هزار تن کالای اساسی دربندر امام تخلیه شده که ۲۲ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. 

وی افزود: کالاهای اساسی که از بندر ترخیص و به کشور وارد شد ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که ۱۴ درصد رشد را نشان می دهد.

ایفای مسئولیت‌های اجتماعی 

مدیرکل مجتمع بندری منطقه ویژه اقتصادی امام خمینی، در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان‌ کرد: به جز فعالیت های توسعه‌ای وعملکردی، بنادر استان خوزستان در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز خدمات ارزنده‌ای داشته‌اند که احداث جاده کمربندی بندرامام - آبادان با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، تعمیرات بزرگراه بندر امام خمینی، عملیات زیرسازی رمپ و لوپ های تقاطع غیرهمسطحبندر امام خمینی و توسعه گردشگری دریایی در استان خوزستان از جمله موارد ایفای مسئولیت های اجتماعی قلمداد می‌شود.

وی همچنین به خدمات بهداشت و درمان به ارزش ۸۰ میلیارد تومان با توجه به شیوع ویروس کرونا و خریداری که یک دستگاه اکسیژنساز، ارتقای کیفت آموش شهر بندر امام خمینی و نوسازی ۸ مدرسه با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال اشاره کرد.

توسعه تجهیزاتی و عمرانی بندر امام به رغم تحریم و کرونا

عادل دریس گفت: عملیات لایروبی کانال خورموسی، تعمیرات اساسی اسکله های ۲۷ تا ۳۴ و اسکله های ۱۱ و ۱۲ بخش دیگری از پروژههای توسعه‌ای است که در شدیدترین شرایط تحریمی و گسترش شیوع کرونا در حال انجام است. 

وی افزود: در بخش تجهیزات هم در سال گذشته ۴ مکنده ۶۰۰ تنی و یک جرثقیل ۸۰ تنی خریداری شد و در اختیار مجتمع بندری گذاشتهاست. امسال هم یک لایروب هایپرساکشن در اختیار ما قرار گرفت و در این بخش هم اقدامات خوبی انجام گرفت.

وی درباره پیمان شانگهای و نقش سازمان بنادر هم گفت: طبق صحبت‌های رئیس جمهور دیپلماسی فعال اقتصادی باید داشته باشیم و سفرای کشور‌ها هم باید در این زمینه فعال باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بخش تجارت دریایی موتور محرک اقتصاد در سطح جهانی است، افزود: تجارت دریایی کلیدی‌ترین بخش در زنیجره حمل و نقل به حساب می‌آید. پس وقتی فرصتی این چنین برای کشور فراهم می‌شود که بتواند به عضویت سازمان همکاری‌های شانگهای درآید این اتفاق ویترینی است که باعث می‌شود جدا از ارائه محصولات خودمان بتوانیم در ارائه محصولات سایر کشور‌ها را برای کاهش قیمت تمام شده نقش داشته باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: کشور‌های پر جمعیت عضو سازمان شانگهای در بنادر جنوب و جنوب غرب شرق فعالیت داشته و این امر این کمک می‌کند کالا‌هایی که در این کریدور فعال نبودند از طریق بازاریابی جذب شوند.

وی گفت: در این خصوص بندر امام که کانال دسترسی بسیار خوب به همراه اسکله‌های بسیار مناسب است، می‌تواند نقش کلیدی در عضویت در این پیمان داشته باشد.