شناسهٔ خبر: 98137 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خبر داد:

تولید آسفالت گرم با بازیافت ۱۰۰درصدی تراشه‌های آسفالت در قزوین برای نخستین بار در کشور

تولید آسفالت گرم مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین از تولید آسفالت گرم حاصل از بازیافت ۱۰۰درصدی تراشه های آسفالت برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(راهداری قزوین)، جواد حق‌لطفی گفت: در این روش مصالح حاصل از تراشه های آسفالت در سطح راه‌ها  جمع آوری و به طورگسترده با استفاده از دستگاه، به صورت ۱۰۰ درصد بازیافت و جهت  نگهداری رویه راه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: پیش از این، مصالح حاصل از تراشه های آسفالت تنها در شانه سازی راه‌های خاکی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه با توجه به هزینه بالای قیر و تولید آسفالت، موضوع بازیافت آسفالت و استفاده مجدد از آن برای نگهداری رویه راهها در قالب عملیات اضطراری بیش از پیش  مورد توجه قرار گرفته است.

حق‌لطفی ادامه داد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین اولین استانی است که پس از انجام مطالعات، عملیات بازیافت آسفالت را به صورت پایلوت آغاز کرده و تراشه های آسفالت خود را طی فرایندی بدون استفاده از قیر و تنها با استفاده از ۶ درصد ماده افزودنی جوان‌ساز داخل دستگاه تبدیل به آسفالت گرم می کند.

وی با بیان اینکه برای اولین بار است که مصالح حاصل از تراشه های آسفالت به طور ۱۰۰ درصد در تهیه و تولید آسفالت گرم مورد استفاده قرار می گیرد گفت:در گذشته تولید آسفالت گرم از تراشه های آسفالت انجام می شد اما در روش های گذشته حداکثر مقدار تراشه قابل استفاده جهت تولید آسفالت ۶۰ درصد بوده که باتوجه به اضافه کردن حداقل ۴۰ درصد قیر و مصالح آسفالت جدید و همچنین هزینه های لجستیک بالای کارخانه آسفالت، صرفه اقتصادی ندارد.

حق‌لطفی خاطرنشان کرد:همچنین، مزیت آسفالت بازیافتی تولیدی نسبت به روش قبلی بازیافت گرم آسفالت که در چند استان کشور انجام شده است، علاوه بر استفاده ۱۰۰ درصدی از تراشه آسفالت، امکان حمل و پخش آسفالت تولیدی به سایر نقاط استان جهت لکه گیری های موضعی و چاله پرکنی است درصورتی که در روش قبلی، صرف نظر از هزینه های اجرایی بالا ماشینی به طول حدود ۵۰۰ متر در محور مورد نظر قرار میگیرد و لایه رویی آسفالت را تراشیده و با استفاده از ۷۵ درصد تراشه آسفالت و ۲۵ درصد مصالح و قیر آسفالت جدید روکش آسفالت بازیافتی را اجرا می کند و مناسب لکه گیری های کمتر از ۵۰۰ متر هم نمی باشد.

وی اظهار داشت: این روش به ازای هر تن آسفالت ۵۰۰ هزار تومان صرفه اقتصادی دارد و از اتلاف سرمایه ملی جلوگیری می‌کند و علاوه بر آن در حفظ و نگهداری محیط زیست و کاهش آلاینده ها موثر است.

حق‌لطفی با بیان اینکه از طریق این روش یک سوم آسفالت گرم تولید شده در کارخانه به دست می آید افزود: تاکنون ۳۰۰ تن آسفالت گرم با این روش تولید شده و قرار است  ۲ هزار و ۵۲۵ تن آسفالت گرم تولید شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین افزود:آسفالت بازیافت شده برای پرکردن چاله راه‌های استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.