شناسهٔ خبر: 98252 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اجرای جاده پاتاوه- دهدشت شاهکار مهندسی در دل زاگرس

طرح ملی جاده پاتاوه به دهدشت با توجه به وضعیت طبیعی منطقه جزو خاص‌ترین طرح های راهسازی در کشور است که از سوی مهندسان خوشفکر ایرانی در دل رشته کوههای سخت گذر و کوهستانی زاگرس در مراحل پایانی اجرا است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد، زاگرس رشته کوهی عظیم که از غرب تا جنوب غرب ایران گسترده شده است و مطالعات انجام شده گویای قصه سکونت انسان در میان این طبیعت زیبا را به یکصدهزار سال پیش می رساند.

زاگ در ادبیات کهن به معنای کوه بزرگ است این رشته کوه بر اساس فعالیت تکتونیکی صفحات زمین به وجود آمده  که این تحرکات متوقف نشده و هنوز هم ادامه دارد.

زاگرس به سه بخش شمالی، میانی و جنوبی قابل تفکیک است قله دنا که مرتفع ترین کوه زاگرس است در بخش میانی این رشته کوه و  در استان کهگیلویه و بویراحمد قامت می نماید.

مدیرکل راه  و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد در خصوص این پروژه گفت : عبور از زاگرس میانی همواره یکی از چالش‌های بزرگ تاریخی در این منطقه بوده است .

پژمان نیک اقبالی افزود: شرایط دشوار منطقه، وجود گسل های متعدد، دره ها و تنگه های ژرف ،زمین سخت و ناهموار، شرایط ناپایدار جوی، بارش های سیل آسا، رانش  زمین و دامنه بالای اختلاف ارتفاع در متر به متر زمین پروژه های مختلفی را با شکست روبه رو کرده بود.

نیک اقبالی تصریح کرد:  علاوه بر این هزینه ساخت هر کیلومتر راه در این محدوده به علت فشار طاقت‌فرسا بر نیروی انسانی، فرسایش شدید ماشین آلات و دسترسی دشوار پیشبرد پروژه را به معضلی بزرگ تبدیل کرده بود.

 وی تاکید کرد: پروژه بزرگ پاتاوه - دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان  است، که ارتباط استان‌های جنوب غرب کشور از جمله خوزستان به استان های مرکزی ایران برقرار می سازد این محور نقطه ثقل و میانبر بین استانهای جنوبی و کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.

نیک اقبالی اظهار داشت: طول قطعه پایانی محور پاتاوه - دهدشت  ۸۳ کیلومتر است که این مسیر شامل اجرای هفت کیلومتر تونل و گالری، ۱۱ عدد پل خاص و ۱۶۹ آبرو است.

وی بیان کرد:  اجرای چنین پروژه هایی از سوی مهندسان خوشفکر کشورمان علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کم کردن تصادفات و صرفه جویی در زمان برای هموطنان عزیز می‌توانند به محرومیت‌زدایی، توسعه اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و سرعت بخشیدن به تولید و بالا رفتن بازدهی صنایع کشور کمک شایانی کند.

وی خاطر نشان کرد:  عملیات اجرایی این جاده ملی در سال ۷۴ شروع شد و برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب ۲۶ و ۲۰ کیلومتر و قطعه های دوم و چهارم نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است.

گفتنی است پیش بینی می شود تا یک ماه آینده این طرح زیر بار ترافیک برود.