شناسهٔ خبر: 98355 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

فعالیت‌های پیشگیرانه در مقابله با مخاطرات زلزله و فرونشست تقویت می‌شود/مقاوم‌سازی سازه‌ها و تجهیزات ارتباطی کشور

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تاکید بر اینکه فعالیت‌های پیشگیرانه در مقابله با مخاطرات تقویت می‌شود، گفت: مقاوم‌سازی سازه‌ها و تجهیزات مختلف ارتباطی در کشور، شناسایی فرونشست در دکل‌ها و مواردی از این دست، پیگیری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات ، با ابراز خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه مشترک و فرصت‌های همکاری پیش‌رو گفت: کشور ما در موقعیتی قرار دارد که مخاطرات طبیعی مختلف همچون زلزله، سیل و فرونشست، سرمایه‌ها و سازه‌های مختلف در کشور را تهدید می‌کند و این دارایی‌ها را به مخاطره می‌اندازد. خوشبختانه در قانون مدیریت بحران، فصل جدیدی آغاز شده است که نگاهی پیشگیرانه به موارد مطرح شده دارد و با توجه به سابقه مرکز تحقیقات در حوزه مقابله با مخاطرات و کاهش خطرپذیری و مسئولیتی که به موجب بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران بر عهده این مرکز نهاده شده است، بتواند نگاه و اقدامات پیشگیرانه را در مقابله با مخاطرات ایجاد و اجرایی کند.

شکرچی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر ظرفیت‌های بسیار فاخری در مرکز تحقیقات در جهت توسعه همکاری‌ها و تعاملات وجود دارد. شما در مجموعه پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات مجموعه‌ای از سازه‌ها و تجهیزاتی را در سطح کشور دارید که باید در مقابل مخاطراتی مانند سیل، زلزله و فرونشست محافظت کنید از سوی دیگر مرکز تحقیقات نیز وظیفه تدوین ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌های مختلف را در حوزه‌های یاد شده بر عهده دارد و مقرر شده است تا این وظیفه را با همکاری دیگر نهادها و ساز‌مان‌های مسئول پیش ببرد. همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات در این خصوص می‌تواند نتایج بسیار مثبتی را برای کشور به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: مقاوم‌سازی سازه‌ها و تجهیزات مختلف ارتباطی در کشور، شناسایی فرونشست در دکل‌ها و مواردی از این دست می‌تواند در محوریت همکاری‌های میان دو طرف قرار گیرد. همچنین بحث هوشمندسازی، ضوابط دیتاسنتر، آتش‌سوزی‌های کابل‌ها و ... نیز از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند در دستور کار متخصصین و کارشناسان دو مجموعه قرار گیرد.

همکاری برای تسریع در هشدارهای پیش از زلزله برای زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات

وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات نیز در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری با اشاره‌ای به سابقه تاسیس این پژوهشگاه و بخش‌های مختلف علمی و تحقیقاتی در این مجموعه، امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری را بسیار ارزنده برشمرد و خاطرنشان ساخت با انعقا این تفاهم‌نامه طیف گسترده‌ای از همکاری‌ها را می‌توان آغاز کرد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: نظام‌های هشدار یکی از مهمترین محورهایی است که علاقمندیم تا در این حوزه همکاری‌های خود را توسعه دهیم. در این زمینه اگر بستری فراهم باشد که بتواند هشدارهای پیش از زلزله را ارسال نماید قطعا فرصت خوبی برای انجام کارهای مفید و تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به توانمندی پژوهشگاه بویژه در حوزه شبکه‌های اطلاع‌رسانی، این پژوهشگاه می‌تواند در زمینه شبکه هشدار کمک‌های خوبی را ارائه نماید.

وی ادامه داد: حوزه سرویس از دیگر محورهایی است که برای ما بسیار حائز اهمیت است و علاقمندیم تا در این زمینه همکاری‌های خود را توسعه بخشیم. وقتی بحرانی در کشور رخ می‌دهد اولویت ما تنها حفظ سیم و دکل و کابل‌ها نیست بلکه حفظ سرویس ارتباطی مردم برایمان اهمیت دارد که این سرویس می‌تواند مستقل از ماهیت فیزیکی تجهیزات ما باشد، به عنوان مثال ایجاد شبکه‌های مخابراتی پهبادی می‌تواند یک نمونه برای حفظ سرویس باشد. حفظ سرویس برای ما در تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌ها به عنوان یک اولویت و موضوعی مهم در جهت توسعه همکاری‌ها به شمار می‌رود. برای حفظ این شاخه از زیرساخت‌های حیاتی‌مان می‌توانیم همکاری‌های موثری را در دستور کار قرار دهیم.

همکاری و تعامل‌ در خصوص انجام پروژه‌های مختلف پژوهشی از جمله بهره‌گیری از اینترنت اشیاء وهوشمندسازی  و همچنین همکاری‌های آموزشی نیز از دیگر محورهایی بود که از سوی یزدانیان مطرح شد.

استقرار ۱۲۰۰ دستگاه شتاب‌نگار در کشور

علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به ابلاغ قانون جدید مدیریت بحران در تابستان ۱۳۹۸و تاکید ویژه بر بند ض ماده ۱۴ این قانون گفت: در این ماده موضوعاتی مانند زلزله و فرونشست زمین و ایمنی ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی از جمله ارتباطات و .... در ردیف‌های بند ض با این هدف که پیش از وقوع زلزله و مخاطرات طبیعی، ‌پایداری این سیستم‌ها را ارتقا بخشید  قرار داده شده است. بر این اساس مرکز تحقیقات به عنوان متولی تدوین آیین‌نامه ۲۸۰۰ و مقررات ملی ساختمان، دارا بودن شبکه عظیم شتاب‌نگاری کشور و همچنین آزمایشگاه‌های تخصصی به روز در منطقه، مسئولیت راهبری این موضوع را از سوی مجلس عهده‌دار شد. کاری بسیار عظیم که قطعا به تنهایی امکان انجام آن میسر نیست و همکاری و تعامل با سیار نهادها و سازمان‌های ذیربط را می‌طلبد. بر این اساس تفاهم‌نامه‌هایی با نهادهای مسئول در کشور و همینطور سازمان‌های متولی شریان‌های حیاتی مانند پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات منعقد کرده‌ایم.

بیت‌اللهی افزود: در مخاطرات، ارتباطات نقش اساسی را بازی می‌کند. از سوی دیگر خود مراکز ارتباطاتی دارای المان‌های آسیب‌پذیر هستند که دانستن ریسک آنها می‌تواند همکاری‌های متقابلی را ایجاد کند.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری با اشاره به شبکه شتابنگاری کشور گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۲۰۰ دستگاه شتابنگار در سطح کشور مستقر شده است که ارتباطات این شبکه‌ها بسیار حائز اهمیت است و تخصص شما در این زمینه می‌تواند برای مرکز تحقیقات بسیار مثمرثمر باشد.

تدوین آیین‌نامه‌ها و ضوابط کاربردی تسریع شود

سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی در بخش دیگری از جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری با ذکر تاریخچه‌ای از تاسیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و اهم اقدامات و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در این مجموعه ابراز امیدواری کرد که با تعامل و همکاری مناسب میان دو مجموعه بتوان در محورهای مختلف از جمله تدوین آیین‌نامه‌ها و ضوابط اقدامات کاربردی و موثری در سطح کشور به انجام رساند.

تقویت برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارهای مجازی

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مهران غلامی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز با اشاره به زمینه‌های فراوان همکاری مشترک میان دو مجموعه در حوزه‌های تحقیقاتی و آموزشی، بهره‌مندی از پلتفورم ایجاد شده در مرکز تحقیقات در جهت برگزاری دوره‌ها و سمینارهای مجازی و همچنین کتابخانه مرکز تحقیقات را مورد تاکید قرار داد.