شناسهٔ خبر: 98478 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

صرفه‌جویی بیش از یکهزار میلیاردتومانی با ارتقای کیفی حفاظ‌های بتنی/عمر مفید حفاظ‌های بتنی راه‌های برون‌شهری از ۵ به ۱۵ سال افزایش یافت/صدور گواهینامه کیفیت برای ۲۰ کارخانه تولیدکننده بتن

مهدی نعمتی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه عمر مفید حفاظ‌های بتنی به ۱۵ سال ارتقا یافته است، گفت: کارخانه‌ها، چنانچه بخواهند در چرخه فعالیت باقی بمانند باید کیفیت محصولات را بالا ببرند و در نهایت موفق به گرفتن گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات بشوند.

مهدی نعمتی عضو هیات‌علمی بخش فناوری بتن تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بخشی از فعالیت‌های آن مرکز را در خصوص ارتقای کیفیت حفاظ‌ها بتنی (نیوجرسی‌های بتنی) به منطور تامین امنیت و حفاظت در تردد ماشین‌آلات سبک و سنگین در میانه راه و کناره جاده‌ها، برشمرد.

عضو هیات‌علمی بخش فناوری بتن تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: در سال ۱۳۹۵ شورای‌عالی فنی امور زیربنایی در وزارت راه و شهرسازی مصوبه ارتقای کیفیت حفاظ‌های بتنی راه را به مرکز ابلاغ و مرکز را مامور این کار کرد. با این مصوبه، مرکز مسئولیت ارزیابی کارخانه‌های تولیدکننده حفاظ‌های بتنی راه و دادن گواهینامه فنی به آنها را در دستور کار قرار داد. به همین منظور نیز دو جاده هراز و فیروزکوه منتهی به استان تهران مورد ارزیابی قرار گرفتند و با توجه به نتایج به دست‌آمده تلاش شد تا تغییراتی در کارخانه‌های تولیدکننده ایجاد و دوام موردنیاز در نیوجرسی‌ها موردتاکید قرار بگیرد.

نعمتی گفت: ارزیابی کیفیت نیوجرسی‌ها در بازه زمانی ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ در جاده هراز و فیروزکوه نشان داد که عمر حفاظ‌های بتنی در کشور حدود ۵ سال بود که با مصوبه و ارایه گواهینامه فنی و رفع موانع و توجه به کیفیت، تلاش شد تا عمر مفید به ۱۵ سال ارتقا یابد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، برگزاری همایش، دوره‌های آموزشی و تشکیل گروه فنی با حضور تمامی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را از کارهای مهمی برشمرد که در راستای ارتقای کیفی انجام شده و هنوز هم ادامه دارد.

وی ارزیابی و ارایه گواهینامه فنی به کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید کننده بتن را که مستقیما با وزارت راه و شهرسازی و مجموعه‌ها و شرکت‌های وزارت راه در حال همکاری بودند از جمله اقداماتی عنوان کرد که مرکز در دستور کار قرار داد و افزود: تهیه مشخصات فنی سازه‌های حفاظ‌های بتنی انجام و به موازات آن نیز ارزیابی کارخانه‌ها آغاز شد.در نهایت مشخصات فنی حفاظ ‌های بتنی راه توسط مرکز تحقیقات و در بخش فناوری بتن تهیه و تدوین شد و ملاک و معیاری برای ارزیابی کارخانه ها قرار گرفت.

نعمتی توضیح داد: تاکنون بیش از ۶۰ شرکت توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به مرکز تحقیقات معرفی شد و بیش از ۲۰ شرکت موفق به اخذ گواهینامه فنی شدند. تولیدکنندگان ملزم شدند تا خط تولید خود را منطبق با الزامات مرکز تحقیقات کنند و گواهینامه دریافت کنند. هم اکنون نیز ارزیابی کارخانه‌های تولیدکننده حفاظ‌های بتنی ادامه دارد.

به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در بیش از ۲۰ استان کشور که بیشترین تولیدات حفاظ های بتنی را دارند مرکز ارتباط نزدیکی با شرکت‌ها و کارخانه های تولید کننده برقرار کرده است. همچنین، در بیش از ۱۰ استان، حداقل یک کارخانه دارای گواهینامه فنی وجود دارد که می‌تواند نیازهای استان را به تولید محصولات حفاظ‌های بتنی آماده تامین کند.

وی ادامه داد: بخش فناوری بتن هر هفته ماموریت دارد تا به کارخانه‌های مختلف در موقعیت‌های مختلف مراجعه و پایش لازم را انجام دهد و چنانچه مشکلی وجود داشته باشد به شرکت‌ها و کارخانه‌ها متذکر شود.

نعمتی با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت در تولید حفاظ‌های بتنی در سال منجر به صرفه جویی اقتصادی بیش از یکهزار میلیاردتومان شده است، گفت: ارزیابی کارخانه‌ها همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی مجاز نیستند از کارخانه‌هایی که گواهینامه فنی ندارند، حفاظ بتنی تهیه کنند. کارخانه‌ها، چنانچه بخواهند در چرخه فعالیت باقی بمانند باید کیفیت محصولات را بالا ببرند و در نهایت موفق به گرفتن گواهینامه فنی در مرکز تحقیقات بشوند.

نعمتی با اشاره به اینکه تقریبا بیش از ۹۰ درصد کارخانه هایی که قابلیت تولید دارند توسط وزارت راه و شهرسازی شناسایی شدند، اعلام کرد: برآورده‌های کیفی نشان می‌دهد که کیفیت تولید حفاظ‌های بتنی راه از ۵۰ درصد عبور کرده است. هم‌اکنون قطعات بتنی که توسط کارخانه‌های دارای گواهینامه فنی تولید می‌شود بیش از ۵۰ درصد ارتقای کیفی یافته است.