شناسهٔ خبر: 98529 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای مسکن استان قم مطرح شد؛

ضرورت پیگیری الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان قم

حسن صبوری در دومین جلسه شورای تامین مسکن استان قم بر ضرورت تسریع و پیگیری الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری مجاور پردیسان برای اختصاص زمین در طرح جهش تولید مسکن تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، در دومین جلسه شورای تامین مسکن استان قم که به ریاست استاندار قم برگزار شد، حسن صبوری دبیر شورای تامین مسکن استان قم اظهار داشت: بر اساس طرح جهش تولید مسکن، در استان قم سالانه بیش از نوزده هزار واحد مسکونی می بایست احداث شود که این امر نیازمند تامین زمین در شهر قم و سایر شهرهای استان است.

وی افزود:الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری مجاور پردیسان که در سال گذشته در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شد نیازمند تایید شورای عالی شهرسازی و معماری کشور است که در این جلسه بر تسریع و پیگیری جدی این مسئله تاکید شد.

صبوری ابراز داشت: با توجه به ایجاد دو شهرستان جدید جعفرآباد و کهک،  سیاست سوق دادن جمعیت و توسعه زیرساخت‌ها در این دو شهرستان موضوع مهم و اساسی محسوب می شود.

وی توضیح داد: بر همین اساس تامین زمین مناسب در شهرهای اقماری استان مانند کهک، دستجرد، جعفریه، سلفچگان و ....برای ساخت مسکن و جهش تولید در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم از ظرفیت ایجاد شهرک‌های مسکونی در مجاورت شهرک های صنعتی گفت و افزود: تعداد قابل توجهی از جمعیت شهر قم در شهرک‌های صنعتی مشغول به کار و فعالیت هستند که می‌توان بر اساس نیاز سنجی و نظرسنجی از کارگران، به ایجاد شهرک های مسکونی در آن نواحی به عنوان یک ظرفیت توجه داشت.

صبوری در خصوص احیای بافت فرسوده و بافت مرکزی شهر قم اظهار داشت: تسهیلات اعلام شده بانکی برای مالکین جذاب نبوده و افزایش قابل توجه مبلغ وام و سود بازپرداخت پایین آن می‌تواند به عنوان مشوق عمل کند.

به گفته دبیر شورای تامین مسکن استان قم در بافت فرسوده و مرکزی شهر تمام زیرساخت ها زندگی شهری موجود بوده و هزینه ساخت مسکن و هزینه زندگی به مراتب نسبت به نقاط پیرامونی شهر کمتر است.

صبوری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت ثبت نام کنندگان فاز ۵ طرح مسکن اقدام ملی توضیح داد: در خرداد سال جاری ۲۳ هزار نفر متقاضی، برای ظرفیت اعلامی هزار و ۷۵۵ نفر ثبت نام خود را انجام دادند.

وی اظهار داشت: از آنجا که استعلام وضعیت این تعداد از متقاضی زمانبر و فرسایشی است از بین همه افراد ثبت نام کنندگان به قید قرعه کشی دو هزار نفر انتخاب خواهند شد و پس از آن فرآیند بررسی احراز شرایط برای آنها انجام خواهد شد.

صبوری تصریح کرد: هیچ یک از متقاضیان نیاز به مراجعه به ادارات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن نداشته و همه ثبت نام کنندگان در فرایند قرعه کشی حضور خواهند داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان ابراز داشت: کلیه مالکان واحدهای مسکونی تا پایان مهر ماه فرصت دارند تا در سامانه اسکان و املاک کشور نسبت به ارائه و ثبت اطلاعات خواسته شده اقدام نمایند.