شناسهٔ خبر: 98581 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی صادر کرد؛

رسیدن موج تا ارتفاع ۴ متر در ساحل و فراساحل جنوب کشور/بارش شدید باران و تلاطم در دریای خزر تا پایان هفته

وزش طوفان سهمگین در سراسر سواحل مکران سازمان هواشناسی یک هشدار سطح نارنجی هواشناسی صادر کرد و نسبت به افزایش ارتفاع موج و وقوع طوفان دریایی برای امروز و فردا در جنوب و دوشنبه تا ‌پنجشنبه در شمال کشور، هشدار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌ و شهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور یک هشدار سطح نارنجی نسبت به فعالیت سامانه چرخنده حاره‌ای در جنوب کشور که سبب افزایش ارتفاع موج،  وزش باد شدید، رگبار و رعدوبرق خواهد شد و همچنین بارش باران و ارتفاع موج ار دوشنبه تا پنجشنبه در شمال کشور، هشدار داد.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی، ادامه فعالیت سامانه چرخند حاره ای شاهین تا دوشنبه ۱۲ مهر ادامه دارد. فعالیت این سامانه سبب افزایش ارتفاع موج ۳ تا ۴ متر، وزش باد شدید ( افزایش سرعت باد تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت باد لحظه‌ای بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت)، بارش شدید باران، رگبار و رعدوبرق برای امروز خواهد شد. همچنین فعالیت این سامانه برای فردا سبب افزایش ارتفاع موج ۱ تا ۱/۵ متر در سواحل و ۲ تا ۳ متر در فراساحل همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد خیلی شدید در نواحی فراساحلی می‌شود.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، منطقه اثر مخاطرات هوایی برای امروز، نیمه غربی تنگه هرمز و دوشنبه ۱۲ مهر، دریای عمان، تنگه هرمز، شرق خلیج فارس است. مخاطرات هوایی سبب اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی ، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و غرق شدن شناگران می‌شود.  

همچنین افزایش ارتفاع موج و بارش باران از بعدازظهر دوشنبه ۱۲مهر آغاز خواهد شد و  تا پنج‌شنبه ۱۵ مهر ادامه دارد. افزایش ارتفاع موج بین ۱/۵ تا ۲ متر در سواحل ۲ تا ۲/۵ متر در نواحی فراساحلی همراه با بارش باران و وزش باد در  نواحی غربی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل گیلان و غرب مازندران، برای سه‌شنبه ۱۳ مهر در دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل گیلان و مازندران، چهارشنبه ۱۴ مهر در دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران، گلستان، و پنج‌شنبه ۱۵ مهر در دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران و گلستان پیش‌بینی شده است. فعالیت سامانه در شمال کشور سبب غرق شدن شناگران ، آسیب به قفس ها و تورهای صیادی ، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در ترددها و فعالیت های دریایی می‌شود.

سازمان هواشناسی توصیه کرد: هموطنان از ترددهای دریایی بویژه از تردد شناورهای سبک و قایقهای صیادی و تفریحی، در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی، ممانعت کنند. همچنین ممانعت از شنا نیز توصیه اکید سازمان هواشناسی تا پایان هفته است.