به گزارش پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي(خراسان جنوبي) وحيد داعي اظهار داشت: اعتبار طرح احداث راهآهن بیرجند - یونسی در قانون بودجه سال گذشته ۲۹۰ میلیارد ریال بود که با پیگیریهای صورت گرفته امسال به ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی افزود: فاینانس داخلی راهآهن قطعه بیرجند - یونسی در حال انعقاد قرارداد مشارکت است و زمان اجرای مشارکت چهار سال خواهد بود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طول راهآهن زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۰۱ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد.
وی بیان کرد: حد فاصل بیرجند - یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۸۸ کیلومتر در استان خراسان رضوی قرار دارد و ۵۸ کیلومتر از آن در دست اجرا است.
داعی گفت: ۱۸۳ کیلومتر دیگر در استان خراسان جنوبی قرار دارد که ۳۲ کیلومتر آن در مرحله زیرسازی با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصد است.
وی افزود: تاکنون برای قطعه ۱۶ راهآهن بیرجند - یونسی ۲.۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام شده و ۱۲۰ دستگاه پل دارد و کارگاه فعال است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: سیاستی که در استان دنبال کردیم این است که بتوانیم در اسرع وقت مرکز استان را به راهآهن سراسری وصل کنیم و با پیگیری استاندار این جریان دارد به ثمر میرسد.
وی با بیان اینکه در پروژه قطعه ۱۶ راهآهن بیرجند - یونسی پیمانکاران ۲ شیفت مشغول به کار هستند اظهار داشت: مجموع راهآهن شرق کشور ۲۳ قطعه است که از قطعه چابهار تا زاهدان توسط قرارگاه خاتمالانبیا در حال انجام است و بخشی از ریلگذاری انجام شده است.
داعی گفت: ایستگاه راهآهن نیز برای شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین پیشبینی شده اما ایستگاه بیرجند تشکیلاتی است و اداره کل راهآهن ایجاد خواهد شد.
اتصال بیرجند به ریل سراسری از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی بوده که بعد از ۲ دهه انتظار با پیگیری مسوولان استان، کلنگ قطعه ۱۶ خط آهن بیرجند - یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی اواسط سال ۱۳۹۸ به زمین خوردوتسریع در اجرای این پروژه و تکمیل راهآهن قطعه یونسی - بیرجند از جمله مصوبات سفر اخیر رییس جمهوری به خراسان جنوبی است.