شناسهٔ خبر: 98605 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

جنبایی گسل زاگرس مرتفع مسبب زلزله ۵/۷ چهارمحال‌وبختیاری/ضرورت ارتقای کیفی ساخت‌و‌ساز و مقاوم‌سازی واحدهای شهری و روستایی

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن اعلام جزئیاتی از زلزله ۵/۷ چلگرد چهارمحال و بختیاری بر ضرورت ارتقای کیفی ساخت و ساز و به ویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستائی، تاکید کرد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزئیایی از زلزله ۵/۷ چلگرد چهارمحال و بختیاری را که امروز ۱۲ مهر ساعت ۶:۰۹ در عمق ۱۰ کیلومتری و به فاصله ۳۳ کیلومتری بازیافت (چهارمحال و بختیاری)، ۳۳ کیلومتری چلگرد (چهارمحال و بختیاری)، ۳۷ کیلومتری قلعه‌خواجه (خوزستان) رخ داد را اعلام کرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تعداد جمعیت شهری و آبادی‌هایی که در ۵۵ کیلومتری مرکز زلزله قرار داشتند، ۱۱۱ هزار و ۵۲۲ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۲۱ هزار و ۴۱۸ واحد است که تعداد ۱۴هزار و ۳۱ واحد فاقد اسلکت هستند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: با توجه به بزرگی زلزله، تعداد ۲۰ شهر با جمعیتی معادل ۳۵۳ هزار و ۶۰۱ نفر و یکهزار و ۳۹۸ آبادی با جمعیتی معادل ۲۷۰ هزار و ۷۸۱ نفر تحت‌تاثیر زلزله قرار گرفتند. همچنین تعداد کل جمعیت ساکن شهری و روستایی در محدوده شدت زلزله ۹۶ هزار و ۶۴۸ نفر گزارش شد.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده در سکونتگاه‌های شهری خسارت چندانی برآورد نشد، افزود: در مجموع در فاصله ۵۵ کیلومتری مرکز زلزله، ۹ هزار و ۷۹۲ نفر با تعداد یکهزار و ۹۵۳ واحد که تعداد ۷۱۱ واحد آن فاقد اسکلت هستند، تحت تاثیر زلزله امروز قرار گرفتند. همچنین در حدود ۷۰ آبادی در سطح خفیف زلزله را درک کردند که تعداد کل واحدهای مسکونی روستایی خسارت‌دیده ۳۸ واحد گزارش شد. 

به گفته بیت‌اللهی، ۳شهر بازیافت با جمعیت یکهزار و ۵۱۹ نفر و با تعداد ۲۸۶ واحد مسکونی که ۱۲۱ واحد مسکونی آن فاقد اسکلت هستند، شهر چلگرد با جمعیت ۲ هزار و ۹۸۹ نفر و با تعداد ۶۰۸ واحد مسکونی که ۲۲۵ واحد مسکونی فاقد اسکلت دارد، شهر قلعه خواجه با جمعیت ۲ هزار و ۴۰۸ نفر و با تعداد ۵۰۸ واحد مسکونی که ۱۹۸ واحد آن فاقد اسلکت هستند بیشترین تاثیر را از زلزله داشتند. همچنین پرجمعیت‌ترین شهر در این محدوده کوهرنگ با جمعیت ۲ هزار و ۹۸۹ نفر است.

وی افزود: تعداد کل جمعیت مراکز جمعیتی روستایی واقع در شعاع ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری، ۱۰۱ هزار و ۷۳۰ نفر با ۱۹ هزار و ۴۶۴ واحد است که از این تعداد، ۱۳ هزار و ۳۲۱ واحد فاقد اسکلت است و پرجمعیت‌ترین آبادی در این محدوده پشت‌پيان با جمعیت ۲ هزار و ۳۲۵ نفر است.

وی گسل مسبب زلزله ۵/۷ چلگرد چهارمحال و بختیاری را جنبایی گسل زاگرس مرتفع عنوان کرد.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه از زمان وقوع زلزله تاکنون، پس‌لرزه‌ای ثبت نشده است، در خصوص لرزه‌خیزی منطقه، اعلام کرد: در ۱۵ سال گذشته، در اطراف مرکز زلزله، یکهزار و ۵۷۹ زلزله با بزرگی ۲/۵ به بالا گزارش شد که از این میزان، ۴ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۸۴ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌های کوچکتر از ۴ بودند.

وی در بیان پیشنهادهای مرکز برای رویارویی با زلزله‌های دیگر، اعلام کرد: با توجه به لرزه‌خیزی بالای کشور در کل و همچنین پهنه رومرکزی و ریسک لرزه‌ای محدوده اطراف محل رخداد زلزله، ضرورت دارد در هنگام رخداد زلزله و بعد از آن هموطنان خونسردی خود را حفظ و با رعایت ملاحظات آموزشی رفتار صحیح در برابر زلزله، مراقب پس‌لرزه‌ها باشند. همچنین ارتقای کیفی ساخت و ساز و به ویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستائی ، یک ضرورت مستمر برای کشور لرزه‌خیز ایران است. این امر با اولویت مناطق با خطر بالای زلزله باید بطور پیوسته دنبال شود.