به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی استان (همدان) مدیرکل داریوش حسینی گفت: ثبت اطلاعات درسامانه املاک واسکان منجربه ایجادشفافیت اطلاعاتی درحوزه مسکن، اخذ تصمیمات سیاستی صحیح ونهایتاً تسهیل فرآیندخانه دارشدن تمامی اقشارجامعه را فراهم می کند.
حسینی ثبت اطلاعات درسامانه املاک واسکان را فرصتی برای سرشماری دقیق نفوس و مسکن، تنظیم بازار مسکن وامکان اجرای سیاست های مطلوب تردولت ازجمله اعمال مالیات یاپرداخت یارانه های هدفمند دانست وافزود: افزایش دقت برنامه ریزی اقتصادی دربخش مسکن ازدیگر مزایای ثبت اطلاعات درسامانه مذکورمی باشد.
وی خاطر نشان کرد: چنانچه تمامی املاک کشوردرسامانه املاک واسکان به ثبت برسند، ازسو استفاده های افرادسودجو و فرصت طلب و فروش یا اجاره یک واحد مسکونی به چند فردتا حدزیادی جلوگیری خواهدشد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان به تبعات عدم ثبت اطلاعات ملک درسامانه املاک واسکان نیز اشاره کردوگفت: برابرالزامات قانونی، واحد مسکونی که درسامانه مذکوربه ثبت نرسد خالی تلقی شده و برای آن ملک برگه مالیاتی صادرو درصورت عدم پرداخت مشمول جرایم مالیاتی می شود، همچنین هرزمان که نیازبه اخذ مفاصا حساب مالیاتی برای ملک موردنظرباشد، مالک آن واحد مسکونی مکلف به پرداخت جرائم مالیاتی درخصوص ملک خواهد بود. همچنین از آنها که میزان مالیات مربوطه ازشش تا هجده برابرمالیات بر اجاره تعیین شده است رقم مالیات متعلقه بسیارقابل توجه می باشد و همچنین وزارت نیرو نیز طبق قانون مکلف است تعرفه برق این املاک را در بالاترین پلکان قیمتی محاسبه نماید.
حسینی درادامه افزود: عدم ثبت اطلاعات و خود اظهاری درسامانه املاک واسکان مشکلات عدیده ای برای خانوارهادر استفاده از خدمات ایجاد خواهدکردچرا که به موجب قانون ارائه بسیاری ازخدمات از جمله افتتاح حساب، صدور چک، خرید انشعابات برق، آب، فاضلاب و... منوط به ثبت اطلاعات درسامانه بوده و بسیاری ازخدمات براساس آدرس مندرج درسامانه به ساکنین ارائه خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در پایان خاطر نشان کرد: تمامی مالکین و مستاجران قمی می بایست تا پایان مهر ماه با مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانیhttps://amlak.mrud.ir/ نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام نمایند.