شناسهٔ خبر: 98793 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازى:

امكان تردد كاميون هاى حمل بتن آماده در شهر تهران فراهم شد/ ارتقای کیفیت بتن با حمل به موقع و استفاده در زمان مقرر

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در همکاری مرکز تحقیقات با پلیس راهور و معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران، امکان تردد کامیون‌های حمل بتن آماده در سطح شهر تهران فراهم شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شكرچى زاده رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازى امروز ١٨ مهر در مراسم رونمايى از طرح تردد كاميون هاى حمل بتن آماده، ضمن اعلام همكارى مركز با معاونت حمل و نقل ترافيك و پليس راهور براى اجراى اين طرح و ارتقاى كيفيت بتن كه مهمترين محصول در ساخت و ساز است، گفت: ١٧ درصد جمعيت كشور در تهران كه يك درصد مساحت كشور را دارد، ساكن است. از سوى ديگر با توجه به لرزه خيزى بالاى شهر تهران و مطالعاتى كه مركز در خصوص لرزه خيزى تهران داشته است، ارتقاى كيفيت بتن که محصول اصلی ساخت و ساز است در اولويت قرار گرفت.

رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازی ادامه داد: علاوه بر بهسازى و مقاوم سازى ساختمان‌های موجود، احداث ساختمان‌های جدید با ارتقای کیفیت بتن در برنامه قرار گرفت. 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: برای ارتقای کیفیت بتن، مرکز تحقیقات با همکاری پلیس راهور و شهرداری تهران، امکان تردد روزانه کامیون‌های حمل بتن آماده در سطح شهر تهران را فراهم کرده است که مصوبه آن از کمیسیون حمل‌ونقل شهرداری تهران، اخذ شد.

شکرچی زاده با اشاره به اینکه ۸۱ کیلومتر سطح شهر تهران روی پهنه گسل اصلی زلزله است، گفت: بخش اصلی ساختمان های شهر با خطر زلزله مواجه هستند. بهسازی و مقاوم سازی ساختمان ها در دستور وزارت راه و شهرسازی و شهرداری قرار دارد.

به گفته رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تاکنون سه شرکت تولید بتن آماده مجوز تردد روزانه کامیون‌های حمل بتن را دریافت کرده‌اند.

شکرچی‌زاده درباره دلایل تلاش برای تردد روزانه کامیون‌ها، توضیح داد: به دلیل سرمای شب کیفیت بتن کاهش می یابد و برای حفظ تازگی آن، آب به بتن اضافه شده و کیفیت بتن کاهش . بنابراین باید که برای رفع این مشکل، همکاری شکل گرفت. 

وی یادآور شد: در شهرهای بزرگ دنیا اجازه تردد کامیون‌های حمل بتن در روز هم فراهم است که باید تلاش کنیم تا علاوه بر کنترل ترافیک، کیفیت بتن نیز با اشکال مواجه نشود. از این رو کمیسیون حمل و نقل شهرداری تهران با امکان تردد روزانه کامیون‌های حامل بتن آماده در ساعات به خصوصی از روز موافقت کرد.