شناسهٔ خبر: 98922 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران:

مهاجرت بدون برنامه ریزی باعث خسارتهای سنگین به هویت، اصالت و پیشینه تاریخی روستاهای تهران شده است

محبت خواه 12.jpg مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران مهاجرت گسترده به روستاهای تهران را تهدید فرهنگی – اجتماعی و جمعیتی برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ؛ خلیل محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت : علاوه بر اینکه مهاجرت بدون برنامه ریزی و مدیریت سبب ایجاد خسارتهای سنگین به هویت ، اصالت و پیشینه تاریخی روستاهای تهران شده است که به لحاظ سرانه های خدماتی و عمومی نیز چنین حجمی از مهاجرت پاسخگو نیاز های مردم نیست .

وی در ادامه افزود: متاسفانه جمعیت مهاجرین در بسیاری از روستاهای تهران ، بیشتر از جمعیت مصوب بوده است .لذا علیرغم تلاش های مضاعف صورت گرفته در تهیه و تصویب طرح های هادی روستایی ، اکثر این برنامه ریزی ها در سال های اخیر با یک موج مهاجرت به مناطق روستایی با مشکل مواجه شده است.

 محبت خواه گفت: طی ۵ سال اخیر طرح های هادی روستاهای متعددی را مصوب کرده ایم (در سال گذشته طرح هادی حدود ۲۰ روستا واقع در حریم شهرها در کار گروه بررسی و تصمیم گیری شده است ) همچنین در سال جاری، تصویب طرح هادی روستاهای بسیاری در دستور کار بوده و در این راستا، از ابتدای سال تاکنون طرح های هادی روستاهای زیوان، قلعه بها، گلخندان بالا و پایین مصوب شده است.

محبت خواه گفت: در ارتباط با الحاق اراضی به محدوده روستاها صرفا بر اساس مطالعات مشاور به میزان نیاز واقعی آن هم در زمان تهیه و یا بازنگری طرح هادی موافقیم و به شدت با موضوعات ویلاسازی و ساخت و ساز غیر مجاز افراد غیر بومی فاقد توجیه فنی و کارشناسی است به شدت مخالفت شده است.

وی از ساکنین بومی روستاهای تهران خواست در حفظ ارزش های فرهنگی و هویتی و زیر ساخت های روستایی با مسئولان تعامل مناسبی داشته و در راستای حفظ بافت بومی روستاها با دقت و وسواس بیشتری عمل کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: توسعه روستایی و عشایری استان تهران یکی از اهداف اصلی معاونت شهرسازی و معماری اداره کل است، اما مسئولین محلی بویژه فرمانداران و بخشداران و دهیاران نیز باید در مباحث حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات و حفاظت از منابع آبی و ضوابط زیست محیطی همکاری بیشتری داشته باشند .

محبت خواه به تشکیل ۱۷ جلسه کمیته تصویب طرح های هادی روستایی به دبیری و محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران با حضور فرمانداران ، بخشداران و نمایندگان استانداری ، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی بعنوان اعضای اصلی و سایر دستگاه های اجرایی استان اشاره کرد.

وی در ادامه گفت : تعداد ۱۹ جلسه گروه کارشناسی و بازدید میدانی ذیل جلسات کمیته تصویب در خصوص طرح های هادی روستایی نیز تشکیل شده است که کلیه نمایندگان ستادی و مسئولین شهرستانی فرمانداری های تابعه استان تهران در این جلسات حضور فعال داشته اند.

وی در پایان گفت: کلیه طرح های هادی روستایی واقع در حریم شهرها، پس از بررسی اولیه کارشناسی و تصویب در کمیته تصویب مستقر در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران به دبیرخانه کارگروه زیربنایی مستقر در این اداره کل ارسال، که این طرح ها پس از طی مراحل تصویب در کارگروه زیربنایی و شورای برنامه ریزی و توسعه استان جهت اجرا توسط استاندار به مراجع زیربط ابلاغ می شود.