شناسهٔ خبر: 99870 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

هوشمندسازی و ارتقای سطح حمل و نقل دریایی پیگیری می‌شود/ایجاد تحول و تغییر جدی در حمل و نقل دریایی و ریلی کشور/ سازمان بنادر در مقابله با تحریم ها پیشگام بود / ظرفیت بی اثر کردن تحریم ها در کشور وجود دارد

مراسم تکریم و معارفه معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: در حوزه حمل و نقل دریایی، سازمان بنادر و دریانوردی پیشگام است و توانسته از مسیر تحریم‌ها عبور کند، اما در حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای، عقب‌ماندگی جدی در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی امروز ۱۰ آبان در مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید سازمان بنادر و دریانوردی، ضمن یادآوری این مطلب که در ساخت برخی از پروژه‌های مهم همکاری نزدیکی با سازمان بنادر داشته است، گفت: امروز در شرایطی به سر می‌بریم که سازمان بنادر و دریانوردی توانست به خوبی با هوشمندی و به کارگیری سازوکارهای مناسب از تحریم‌ها عبور کند. سازمان بنادر همچنین در مقابله با تحریم ها در بسیاری از زمینه‌ها پیشگام بود و دغدغه کشور را در این خصوص برطرف کرد.

وی افزود: تحریم‌ها همواره در کشور بوده است. وقتی وارد وزارت نفت شدم تحریم‌های نفتی تازه شروع شده بود و مسئولان نگران بودند. آن زمان رئیس جمهور وقت آمریکا گفته بود که تحریم‌های فلج کننده ای برای ایران ایجاد کرده ایم و به همین خاطر  نگران رخ دادن حصر دریایی در کشور بودیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تحریم، توجه به دو نکته مقابله و عبور از تحریم‌ها و همچنین بی‌اثر کردن آن را حائز اهمیت برشمرد و افزود: بی‌اثر کردن تحریم‌ها همانطور که مدیرعامل پیشین سازمان بنادر به آن اشاره کردند بدین معناست که بتوانیم نیازمند‌ی‌ها را در داخل کشور تامین کنیم که این ظرفیت هم اکنون در کشور وجود دارد.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: برای حل مشکل اساسی تحریم‌ها باید  قرارگاه بی‌اثر کردن تحریم‌ها را در سازمان‌ها ایجاد کنیم که این موضوع حتما باید در دستور کار آقای صفایی رییس سازمان بنادر و دریانوردی قرار بگیرد.

قاسمی با اشاره به اینکه موضوع حمل و نقل در کشور به لحاظ ژئوپلتیک از اهمیت بسیار بالایی برخودار است، توضیح داد: امروز در حوزه حمل و نقل دریایی، سازمان بنادر و دریانوردی پیشگام است و توانسته از مسیر تحریم‌ها عبور کند، اما در حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای، عقب‌ماندگی جدی در کشور وجود دارد که حتما باید برای عبور از این شرایط، راهکارهایی را پیش بگیریم که مطالعات آن در دست انجام است.  امیدواریم بتوانیم تحولاتی در حوزه حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای ایجاد کنیم که بخشی از این تحولات شامل نوسازی ناوگان هاست.  

وی بخشی از برنامه های در دستور کار وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم را با توجه به وجود گستره دریا در جنوب و شمال کشور، توجه جدی به ساحل‌نشینی و گسترش شهرسازی در حوزه بنادر و ایجاد پایتخت دریایی عنوان کرد و افزود: امروز توسعه دریا محوری در دستور کار قرار گرفته است و شهرهایی در جنوب کشور طراحی شده است تا جمعیت پذیری در سواحل مکران رخ بدهد. در این خصوص، شهر تیس در حال ساخت است. شهر مکران در نزدیکی جاسک طراحی شده و احداث خواهد شد. بنابراین نگاه به توسعه دریایی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وزیر راه و شهرسازی توجه به دریا و مزیت‌های دریایی را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد: باید خود را به روز کنیم و باید رقابت‌پذیری را در حوزه حمل‌ونقل دریایی ایجاد کنیم که لازمه آن توسعه زیرساخت‌های کشتی‌های نسل آینده است. اقدامات خوبی در سال‌های گذشته در سازمان بنادر در خصوص توسعه زیرساخت‌ها برداشته شده است و مدیرعامل تازه منصوب شده سازمان آن را ادامه می‌دهند تا در بخش حمل و نقل دریایی تحولی ایجاد شود و هوشمندسازی و ارتقای سطح حمل و نقل دریایی در شمال و جنوب کشور ایجاد شود.

قاسمی به نسل جدید کشتی‌های هوشمند اشاره و اظهار کرد: باید ما هم خود را با نسل جدید شناورها به روز کنیم. به سرعت در بخش دریایی در حال هوشمندسازی و ارتقای سطح حمل و نقل هستیم.

وزیر راه و شهرسازی، اهمیت تکمیل کریدورهای ریلی جنوب به شمال را یادآور شد و گفت: اگر کریدورهای ریلی تکمیل شده بود، درآمد زیادی نصیب کشور می‌شد ولی الان از این درآمد محروم هستیم. ۱۴ تا ۱۵ هزار کیلومتر ریل در کشور داریم اما سهم ریل از حمل کالا در کشور ۱۰ درصد است که اصلاً قابل قبول نیست .بنابراین باید تغییر جدی در بخش حمل و نقل دریایی و حمل و نقل ریلی کشور اتفاق بیفتد.

وی بر حضور بخش خصوصی و استفاده از توانمندی های آنها در سازمان بنادر و دریانوری تاکید کرد و گفت: اگر امروز منتظر بودجه‌های جاری باشیم هرگز امکان توسعه را نداریم باید از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه های مختلف حمل و نقلی استفاده کنیم و با ایجاد مشوق‌ها کاری کنیم که سرمایه گذاران به جای سرمایه گذاری در بورس، به سرمایه گذاری در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی ترغیب شود. در قانون بودجه ۱۴۰۱ یکی از اقدامات ما ایجاد راهکارها و مجوزهایی است تا بتوانیم از سرمایه‌های فراوانی که در کشور وجود دارد و سرمایه گذارانی که در خارج از کشور هستند بهره مند شویم.